• Thereisthat

Hur var det att leva på 70-talet?

Hej. Jag är vad man skulle kunna kalla för en obotlig retrofil. Allt, exakt allt som är före min egen tid fascineras jag av enormt (är född 88). Och det decennium jag är mest fascinerad av är just 70-talet eftersom att det var ett "mellandecennium" då vi lämnade det gamla folkhemssamhället och banade väg för vår moderna tid. Förutom att det var på 70-talet digitaliseringen såg sin linda med de första PC datorerna och spelkonsolerna så skedde även en stor samhällsomvandling då vi gick från att ha varit ett industrisamhälle där majoriteten jobbade inom produktionen till att bli ett tjänstemannasamhälle av dagens slag. Även kulturellt blev 70-talet något extra. Tack vare förbättrad stereoteknik dödades livespelningarna till förmån för stora ljudanläggningar, vilket är bäst profilerat med den stora discovågen mot slutet av decenniet.

Jag skulle kunna rada upp mängder av händelser som gör just 70-talet extra intressant för mig, t.ex. hur Nixon släppte guldreserven och banade väg för kreditsamhället vi lever i idag eller miljonprogrammet som gav moderna bostäder åt alla. Men jag nöjer mig med att konstatera att 70-talet är mitt absoluta favoritdecennium.

Så min fråga är till er som levde och kommer ihåg 70-talet. Hur var det att leva då? Vad har ni för minnen? Hur ser ni på decenniet idag? Hur skiljde sig 70-talet mot t.ex. 80- och 90-talet? Har ni någon kuriosa ni vill dela med er av?

Hit me!

• Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?
  • sextiotalist
    Anonym (Mamma till två) skrev 2017-12-13 10:17:26 följande:
    Ja, min föräldrar umgicks aldrig med grannarna, men vi barn gjorde det, med grannbarnen. Mina kompisars mammor var alltid hemma på eftermiddagen och jag skippade gärna fritids för att följa med någon av dem hem. Jag var alltid välkommen och fick mellis. Nu var jag väl i och för sig en mycket väluppfostrad skötsam flicka som lärt mig både att niga och tacka, så stökigt blev det knappast av mina besök....jag har ljusa minnen både från sjuttiotalet och åttiotalet.
    Det var jag också, väluppfostrad alltså. När jag gick i mellanstadiet, så var det flera nya i klassen, där föräldrarna arbetade och där var där vi var (och hemma hos oss) inte för att det var föräldrafritt, utan för att det var mer avslappnat, det gjorde inget som det blev lite stökigt hemma.
  • Anonym (sirap)

Man åt annorlunda. Mycket mindre kött än vi äter nu exempelvis. När var liten på 70-talet var det jättefint och dyrt med lax (odlades väl inte då) men supertrist och billigt med torsk. Fläskfilé var dyrt och fint.

Läsk drack man på julen (julmust eller enbärsläsk) och när man fyllde år. Inte 1,5 liter varje helg eller mer som det är nu.

Man tog också bilen mer sällan och rörde sig mer. Gick eller cyklade till jobbet om det inte var väldigt långt.

• Anonym (sirap)
    Anonym (Anna) skrev 2017-12-13 10:17:58 följande:
    Det har de flesta gjort tror jag

90-talet var i princip ett tillnyktrande från 80-talet, med finansiella krascher och allt annat i moderation. Allt utom IT som bara växte och växte (kraschen kom 2001).
    Det var i mångt och mycket en väntan på millennieskiftet.

90-talet var min höjdpunkt, med universitetsstudier, första jobben (som IT-konsult så det var high life), massor massor massor av resor med kompisarna.
    Det jag minns mest var att jag tyckte musiken var tråkig och funderade över om man generellt börjar tycka det redan när man är strax över 20 eller om det verkligen var så.
    Och samtidigt en backlash när det gäller jämställdhet tror jag. Minns 90-talet som väldigt sexistiskt.
  • Stårschan
    Anonym (sirap) skrev 2017-12-13 12:06:57 följande:

Man åt annorlunda. Mycket mindre kött än vi äter nu exempelvis. När var liten på 70-talet var det jättefint och dyrt med lax (odlades väl inte då) men supertrist och billigt med torsk. Fläskfilé var dyrt och fint.

Läsk drack man på julen (julmust eller enbärsläsk) och när man fyllde år. Inte 1,5 liter varje helg eller mer som det är nu.

Man tog också bilen mer sällan och rörde sig mer. Gick eller cyklade till jobbet om det inte var väldigt långt.

Fläskfilé fanns väl knappt ens som styckningsdel på grisen på den tiden. Det var väl fläskotlett man åt när det skulle vara fint.

De största flaskorna som fanns var enlitersflaskor (i glas förstås), och de var ju jättestora!
  • sextiotalist
    Stårschan skrev 2017-12-13 12:45:53 följande:
    Fläskfilé fanns väl knappt ens som styckningsdel på grisen på den tiden. Det var väl fläskotlett man åt när det skulle vara fint.

De största flaskorna som fanns var enlitersflaskor (i glas förstås), och de var ju jättestora!
    Jodå, det fanns det visst. Vi åt ofta fläskfilé hemma, gärna inbakad med champinjoner, africana var också en rätt som mina föräldrar bjöd på. En annan rätt som jag åt hemma var kreolsk fläskfilégryta.

Misstänker att du är minst 10 år fel ;)

Fläskkotlett var finare vardagsmat, men inte finmat
  • Anonym (Marc)
    Stårschan skrev 2017-12-13 12:45:53 följande:

När man köpte fläskkotlett i bit så fanns filén kvar hel 
  • sextiotalist
    Anonym (Marc) skrev 2017-12-13 12:55:59 följande:
    När man köpte fläskkotlett i bit så fanns filén kvar hel 
    Och den biten finns kvar fortfarande om man köper huggen fläskkotlett (dvs om man handlar i en affär som fortfarande styckar själv)
  • Stårschan
    sextiotalist skrev 2017-12-13 12:55:25 följande:
    Jodå, det fanns det visst. Vi åt ofta fläskfilé hemma, gärna inbakad med champinjoner, africana var också en rätt som mina föräldrar bjöd på. En annan rätt som jag åt hemma var kreolsk fläskfilégryta.

Misstänker att du är minst 10 år fel ;)

Fläskkotlett var finare vardagsmat, men inte finmat
    Det är jag kanske. Eller X antal mil fel? Flört
  • sextiotalist
    Stårschan skrev 2017-12-13 12:58:29 följande:
    Det är jag kanske. Eller X antal mil fel? Flört
    kan absolut vara geografiskt. Just styckning kan vara lokalt och på den tiden så var det mer slakterier och de flesta medelstora (i dag räknas nog det som små) mataffärer styckade själva.
  • Stårschan
    sextiotalist skrev 2017-12-13 13:09:20 följande:
    kan absolut vara geografiskt. Just styckning kan vara lokalt och på den tiden så var det mer slakterier och de flesta medelstora (i dag räknas nog det som små) mataffärer styckade själva.
    En äldre släkting var slaktare, och det är han som har berättat detta för mig. Jag minns att man ibland åt fläskfilé på restaurang på 80-talet, men från 70-talet minns jag det inte.

Men språket håller vi ju på att glömma! Det lät helt annorlunda i Sverige på 70-talet. Dialekterna var mycket starkare, och det var inte ovanligt med språkförbistringar mellan olika landsändar. Vår familj flyttade ganska långt i början av 70-talet, och pappa har berättat att han ibland hade stora problem med att förstå vad hans kunder och kollegor sa, särskilt ute på byggen en bit utanför stan.
Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?