• Thereisthat

Hur var det att leva på 70-talet?

Hej. Jag är vad man skulle kunna kalla för en obotlig retrofil. Allt, exakt allt som är före min egen tid fascineras jag av enormt (är född 88). Och det decennium jag är mest fascinerad av är just 70-talet eftersom att det var ett "mellandecennium" då vi lämnade det gamla folkhemssamhället och banade väg för vår moderna tid. Förutom att det var på 70-talet digitaliseringen såg sin linda med de första PC datorerna och spelkonsolerna så skedde även en stor samhällsomvandling då vi gick från att ha varit ett industrisamhälle där majoriteten jobbade inom produktionen till att bli ett tjänstemannasamhälle av dagens slag. Även kulturellt blev 70-talet något extra. Tack vare förbättrad stereoteknik dödades livespelningarna till förmån för stora ljudanläggningar, vilket är bäst profilerat med den stora discovågen mot slutet av decenniet.

Jag skulle kunna rada upp mängder av händelser som gör just 70-talet extra intressant för mig, t.ex. hur Nixon släppte guldreserven och banade väg för kreditsamhället vi lever i idag eller miljonprogrammet som gav moderna bostäder åt alla. Men jag nöjer mig med att konstatera att 70-talet är mitt absoluta favoritdecennium.

Så min fråga är till er som levde och kommer ihåg 70-talet. Hur var det att leva då? Vad har ni för minnen? Hur ser ni på decenniet idag? Hur skiljde sig 70-talet mot t.ex. 80- och 90-talet? Har ni någon kuriosa ni vill dela med er av?

Hit me!

• Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?
  • Stårschan

Sen får vi ju inte glömma de fina TV-serierna (som jag var för liten att se då, men såg sen när de gick i repris på 80-talet)

Macahans (som flera nämnt)
    Lilla huset på prärien
    Mot alla vindar
    Onedinlinjen
    Fleksnes
    Albert & Herbert

• Anonym (mm)

Att gifta sig var omodernt och onödigt.

• sextiotalist
    Stårschan skrev 2017-12-13 09:06:16 följande:

Sen får vi ju inte glömma de fina TV-serierna (som jag var för liten att se då, men såg sen när de gick i repris på 80-talet)

Macahans (som flera nämnt)
    Lilla huset på prärien
    Mot alla vindar
    Onedinlinjen
    Fleksnes
    Albert & Herbert

Fast det lilla huset på prärien började inte sändas i Sverige förrän 1979, jag var själv en stor fan av dessa böcker, så jag hade garanterat suttit bänkad om den hade gått under hela 70-talet, samma sak, mot alla vindar började sändas först på 80-talet.
  • Anonym (Mamma till två)
    Stårschan skrev 2017-12-13 08:42:37 följande:

Vad gäller alkoholintag så vill jag minnas att det var rätt annorlunda. "Vanligt folk" drack öl och grogg (ev på hembänt). Mina föräldrar, som hade gjort en liten klassresa och blivit borgarbrackor, drack rödvin på helgerna. Jag minns att de ibland tog med hem till farmor och mormor och lät dem smaka i samband med att de lagat någon god helgmat, men särskilt farmor tyckte inte om det. Hemma hos henne drack man bordsdricka till maten när det skulle vara festligt vid andra tillfällen än vid jul och påsk, då man drack jul/påskmust. Annars var det väl den kulturella rödvinsvänstern som drack vin. Många äldre hade nog kvar den äldre brännvinssuparkulturen och dess motreaktion nykterhetsrörelsen färskt i minne, så det var nog ganska vanligt att man antingen drack ganska hårt, eller att man var helnykterist.

Inom byggbranschen var det inte ovanligt med stora firmafester, där både respektive och barn bjöds med. Jag fick följa med både till fjällhotell och på julfester med dans och liknande, så liten jag var. Det var jättekul! När vi barn inte orkade sitta med vid borden längre fick vi gå och leka och härja fritt.

Och rökning - jag minns hur jag och min kompis blev skickade till Servus för att köpa gula Blend åt hennes mamma, redan innan vi hade börjat skolan. Ingen höjde på ögonbrynen för det. Och rökruta för elever fanns kvar på skolgården ända till slutet av 80-talet, minst.

En annan sak var att man då fortfarande klädde upp sig till tänderna när det var fest. Eller om man skulle gå på restaurang. Eller bio (nja, kanske inte till tänderna, men man gjorde sig fin).

Ja, i min familj fanns det kvar rester från nykterhetsrörelsen, det dracks väldigt lite alkohol. När det dracks var det lite vin i väldigt vackra kristallglas , när vi hade lite finare kalas, men aldrig en vanlig helg.

Det fanns dock alltid sherry och konjak hemma, det kommer jag ihåg för jag och min bästis älskade att baka och då gjorde vi ibland kakor som det skulle vara alkohol i, det stod så i receptet i mammas kokbok.

Vi var inte borgarbrackor, mer välutbildad medelklass i en mindre stad, långt ifrån Östermalm och liknande. Fanns väldigt lite akademiker där på sjuttiotalet. Mina föräldrar umgicks med en läkarfamilj, en rektorsfamilj och några fler. Min pappa var civilingenjör och det var väldigt fint, tyckte alla. Det fanns inte många sådana, där vi bodde.
    Anonym (A la 70) skrev 2017-12-13 09:01:35 följande:

Följer nyfiket tråden, mina föräldrar växte upp a la 70

och jag har sett bilder från när de var tonåringar. Pappa körde runt i sin coola bil och båda rökte som skorstenar. Mamma var populära tjejen hon påminde om Sandy ifrån Grease. Mamma och hennes kompisar solade topless på taket och på den tiden var BH helt ur mode. Har för mig mormor berättat att man umgicks öppet med grannar som helt naturligt. Jag önskade jag kunde resa tillbaka i tiden, musiken, stilen, samhället och allt som var så annorlunda, (fast jag skippar den gräsliga hem-inredningen) det vore så häftigt att få uppleva hur det var, jag är 90-talist så missat de häftigaste årtalen (60-80)

Ja, jag funderade lite på det. 60-talet, 70-talet och även 80- talet hade ju massor av karaktär.

Men vad kännetecknar 00-talet och 2010-talet?

Känns som att allt blivit utslätat? Eller kommer vi se det skarpare om några år? På något sätt tycker jag att ungdomskulturerna har försvunnit eller minskat i styrka, kanske för att vi vuxna vägrar att bli vuxna, vi vill vara evigt unga? Det ger mindre plats åt ungdomarna?
    Anonym (Mamma till två) skrev 2017-12-13 09:29:59 följande:

Ja, jag funderade lite på det. 60-talet, 70-talet och även 80- talet hade ju massor av karaktär.

Men vad kännetecknar 00-talet och 2010-talet?

Känns som att allt blivit utslätat? Eller kommer vi se det skarpare om några år? På något sätt tycker jag att ungdomskulturerna har försvunnit eller minskat i styrka, kanske för att vi vuxna vägrar att bli vuxna, vi vill vara evigt unga? Det ger mindre plats åt ungdomarna?

90-talet glömde jag...vad hände då??
  • sextiotalist
    Anonym (A la 70) skrev 2017-12-13 09:01:35 följande:

Följer nyfiket tråden, mina föräldrar växte upp a la 70

och jag har sett bilder från när de var tonåringar. Pappa körde runt i sin coola bil och båda rökte som skorstenar. Mamma var populära tjejen hon påminde om Sandy ifrån Grease. Mamma och hennes kompisar solade topless på taket och på den tiden var BH helt ur mode. Har för mig mormor berättat att man umgicks öppet med grannar som helt naturligt. Jag önskade jag kunde resa tillbaka i tiden, musiken, stilen, samhället och allt som var så annorlunda, (fast jag skippar den gräsliga hem-inredningen) det vore så häftigt att få uppleva hur det var, jag är 90-talist så missat de häftigaste årtalen (60-80)

Topless slog igenom först på 80-talet (även om det förekom innan).
    Men jag skulle nog säga att det skiljde sig väldigt mycket från olika områden. Där jag växte upp så umgicks man inte med grannar bara för att. I vissa hem fick inte ens kompisar komma hem, för att det blev för stökigt då (mammorna  var hemmafruar).
    Jag upplevde det inte på samma sätt som du beskriver.
    Men det är inget konstigt, man romantiserar gärna om flydda tider, minns det bra, men förtränger det som var mindre bra.

För mig är 80-talet mitt årtionde, har nästan bara ljusa minnen från den tiden, och romantiserar gärna, men andra har inte alls samma bild.

sextiotalist skrev 2017-12-13 10:08:45 följande:

Topless slog igenom först på 80-talet (även om det förekom innan).

Men jag skulle nog säga att det skiljde sig väldigt mycket från olika områden. Där jag växte upp så umgicks man inte med grannar bara för att. I vissa hem fick inte ens kompisar komma hem, för att det blev för stökigt då (mammorna  var hemmafruar).

Jag upplevde det inte på samma sätt som du beskriver.

Men det är inget konstigt, man romantiserar gärna om flydda tider, minns det bra, men förtränger det som var mindre bra.

För mig är 80-talet mitt årtionde, har nästan bara ljusa minnen från den tiden, och romantiserar gärna, men andra har inte alls samma bild.

Ja, min föräldrar umgicks aldrig med grannarna, men vi barn gjorde det, med grannbarnen. Mina kompisars mammor var alltid hemma på eftermiddagen och jag skippade gärna fritids för att följa med någon av dem hem. Jag var alltid välkommen och fick mellis. Nu var jag väl i och för sig en mycket väluppfostrad skötsam flicka som lärt mig både att niga och tacka, så stökigt blev det knappast av mina besök....jag har ljusa minnen både från sjuttiotalet och åttiotalet.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2017-12-13 10:06:14 följande:
    90-talet glömde jag...vad hände då??
    Det har de flesta gjort tror jag

90-talet var i princip ett tillnyktrande från 80-talet, med finansiella krascher och allt annat i moderation. Allt utom IT som bara växte och växte (kraschen kom 2001).
    Det var i mångt och mycket en väntan på millennieskiftet.

90-talet var min höjdpunkt, med universitetsstudier, första jobben (som IT-konsult så det var high life), massor massor massor av resor med kompisarna.
    Det jag minns mest var att jag tyckte musiken var tråkig och funderade över om man generellt börjar tycka det redan när man är strax över 20 eller om det verkligen var så.
  • sextiotalist
    Anonym (Anna) skrev 2017-12-13 10:17:58 följande:
    Det har de flesta gjort tror jag

90-talet var i princip ett tillnyktrande från 80-talet, med finansiella krascher och allt annat i moderation. Allt utom IT som bara växte och växte (kraschen kom 2001).
    Det var i mångt och mycket en väntan på millennieskiftet.

90-talet var min höjdpunkt, med universitetsstudier, första jobben (som IT-konsult så det var high life), massor massor massor av resor med kompisarna.
    Det jag minns mest var att jag tyckte musiken var tråkig och funderade över om man generellt börjar tycka det redan när man är strax över 20 eller om det verkligen var så.
    Skulle nog säga att det var nog så att det var inte så mycket 90-talsmusik som man kommer ihåg.
    Jag älskar ju 80-talsmusiken (mycket mer än 70tals-musiken) och jag var över 20 då
Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?