• Thereisthat

Hur var det att leva på 70-talet?

Hej. Jag är vad man skulle kunna kalla för en obotlig retrofil. Allt, exakt allt som är före min egen tid fascineras jag av enormt (är född 88). Och det decennium jag är mest fascinerad av är just 70-talet eftersom att det var ett "mellandecennium" då vi lämnade det gamla folkhemssamhället och banade väg för vår moderna tid. Förutom att det var på 70-talet digitaliseringen såg sin linda med de första PC datorerna och spelkonsolerna så skedde även en stor samhällsomvandling då vi gick från att ha varit ett industrisamhälle där majoriteten jobbade inom produktionen till att bli ett tjänstemannasamhälle av dagens slag. Även kulturellt blev 70-talet något extra. Tack vare förbättrad stereoteknik dödades livespelningarna till förmån för stora ljudanläggningar, vilket är bäst profilerat med den stora discovågen mot slutet av decenniet.

Jag skulle kunna rada upp mängder av händelser som gör just 70-talet extra intressant för mig, t.ex. hur Nixon släppte guldreserven och banade väg för kreditsamhället vi lever i idag eller miljonprogrammet som gav moderna bostäder åt alla. Men jag nöjer mig med att konstatera att 70-talet är mitt absoluta favoritdecennium.

Så min fråga är till er som levde och kommer ihåg 70-talet. Hur var det att leva då? Vad har ni för minnen? Hur ser ni på decenniet idag? Hur skiljde sig 70-talet mot t.ex. 80- och 90-talet? Har ni någon kuriosa ni vill dela med er av?

Hit me!

• Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?
  • sextiotalist

Jag är född i början av 60-talet, uppvuxen i Stockholm.

Mitt 70-tal:
    Båda mina föräldrarna arbetade, mamma lärare pappa civilingenjör. Vi bodde i villa i ett medeklassområdet (dock med en del lägenheter) i kranskommun i Stockholm. De flesta av mina kompisars mammor var hemma, en del hade dagbarn. Men vi var fyra stycken som gick på fritids. Jag hade nog hellre varit nyckelbarn (som någon tyckte synd om), för det var jätteskönt att slippa fritids när jag började fyran (ingen av mina kompisar gick ju på fritids).
    Skolan, det var mycket traditionell katederundervisning, men med en del inslag av grupparbete. Vår lärare var nog lite före sin tid, för hon lät oss duktiga få svårare arbetsuppgifter i  matematik och även läsa lite svårare böcker.
    Högstadieskolan var rätt stökig (trots att det var medelklassområde), mycket stök och man sålde knark utanför skolan och rätt kass undervisning, den enda grammatik jag lärde mig var i tyska och engelska.
    Gymnasiet, gick i en innerstadsskola, präglades av den vänstervåg som var då, många radikala lärare och även elever.
    En hel del elever rökte hasch under rasterna.
    Man var antingen discobrud (kläder från Gul och Blå, tröjor där det stod Fruit of lome eller UCLA på) eller så var det mahjong som gällde.
    Studentexamen, mösspåtagningen, som rektorn försökte hålla kvar, innebar att ett fåtal elever var med. Mottagning på skolgården, men sedan var det inte så mycket mer (förutom en avskedsbal och några studentfester)

• Anonym (Mamma till två)
    sextiotalist skrev 2017-12-13 07:48:22 följande:

Jag är född i början av 60-talet, uppvuxen i Stockholm.

Mitt 70-tal:

Båda mina föräldrarna arbetade, mamma lärare pappa civilingenjör. Vi bodde i villa i ett medeklassområdet (dock med en del lägenheter) i kranskommun i Stockholm. De flesta av mina kompisars mammor var hemma, en del hade dagbarn. Men vi var fyra stycken som gick på fritids. Jag hade nog hellre varit nyckelbarn (som någon tyckte synd om), för det var jätteskönt att slippa fritids när jag började fyran (ingen av mina kompisar gick ju på fritids).

Skolan, det var mycket traditionell katederundervisning, men med en del inslag av grupparbete. Vår lärare var nog lite före sin tid, för hon lät oss duktiga få svårare arbetsuppgifter i  matematik och även läsa lite svårare böcker.

Högstadieskolan var rätt stökig (trots att det var medelklassområde), mycket stök och man sålde knark utanför skolan och rätt kass undervisning, den enda grammatik jag lärde mig var i tyska och engelska.

Gymnasiet, gick i en innerstadsskola, präglades av den vänstervåg som var då, många radikala lärare och även elever.

En hel del elever rökte hasch under rasterna.

Man var antingen discobrud (kläder från Gul och Blå, tröjor där det stod Fruit of lome eller UCLA på) eller så var det mahjong som gällde.

Studentexamen, mösspåtagningen, som rektorn försökte hålla kvar, innebar att ett fåtal elever var med. Mottagning på skolgården, men sedan var det inte så mycket mer (förutom en avskedsbal och några studentfester)

Jag började skolan 75. Då kunde jag redan läsa. Vi som kunde läsa fick gå i särskild läsgrupp med speciallärare, vi läste kapitelböcker högt för varandra i ettan när de andra lärde sig läsa.I I matten fick man räkna i extraböcker när man var klar med den vanliga boken, det fanns massor av extraböcker, tog aldrig slut.
  • sextiotalist
    Anonym (Mamma till två) skrev 2017-12-13 08:03:56 följande:
    Jag började skolan 75. Då kunde jag redan läsa. Vi som kunde läsa fick gå i särskild läsgrupp med speciallärare, vi läste kapitelböcker högt för varandra i ettan när de andra lärde sig läsa.I I matten fick man räkna i extraböcker när man var klar med den vanliga boken, det fanns massor av extraböcker, tog aldrig slut.
    Jag kunde också läsa, när du föddes då hade jag lämnat mellanstadiet, men det är som du skriver, det var lättare för lärarna att uppmuntra de som var lite före sina klasskamrater.
    Jag läste kapitelböcker i skolan när de andra lärde sig läsa. Men då i klassrummet.
  • Stårschan

Vad gäller alkoholintag så vill jag minnas att det var rätt annorlunda. "Vanligt folk" drack öl och grogg (ev på hembänt). Mina föräldrar, som hade gjort en liten klassresa och blivit borgarbrackor, drack rödvin på helgerna. Jag minns att de ibland tog med hem till farmor och mormor och lät dem smaka i samband med att de lagat någon god helgmat, men särskilt farmor tyckte inte om det. Hemma hos henne drack man bordsdricka till maten när det skulle vara festligt vid andra tillfällen än vid jul och påsk, då man drack jul/påskmust. Annars var det väl den kulturella rödvinsvänstern som drack vin. Många äldre hade nog kvar den äldre brännvinssuparkulturen och dess motreaktion nykterhetsrörelsen färskt i minne, så det var nog ganska vanligt att man antingen drack ganska hårt, eller att man var helnykterist.

Inom byggbranschen var det inte ovanligt med stora firmafester, där både respektive och barn bjöds med. Jag fick följa med både till fjällhotell och på julfester med dans och liknande, så liten jag var. Det var jättekul! När vi barn inte orkade sitta med vid borden längre fick vi gå och leka och härja fritt.

Och rökning - jag minns hur jag och min kompis blev skickade till Servus för att köpa gula Blend åt hennes mamma, redan innan vi hade börjat skolan. Ingen höjde på ögonbrynen för det. Och rökruta för elever fanns kvar på skolgården ända till slutet av 80-talet, minst.

En annan sak var att man då fortfarande klädde upp sig till tänderna när det var fest. Eller om man skulle gå på restaurang. Eller bio (nja, kanske inte till tänderna, men man gjorde sig fin).

• Anonym (född -55)

Det jag minns från 70-talet är den sexuella frigörelsen. Liksom mottot kunde vara bland helt vanliga tjejer att "vem tackar en för att man är pryd"!

• sextiotalist
    Stårschan skrev 2017-12-13 08:42:37 följande:

Vad gäller alkoholintag så vill jag minnas att det var rätt annorlunda. "Vanligt folk" drack öl och grogg (ev på hembänt). Mina föräldrar, som hade gjort en liten klassresa och blivit borgarbrackor, drack rödvin på helgerna. Jag minns att de ibland tog med hem till farmor och mormor och lät dem smaka i samband med att de lagat någon god helgmat, men särskilt farmor tyckte inte om det. Hemma hos henne drack man bordsdricka till maten när det skulle vara festligt vid andra tillfällen än vid jul och påsk, då man drack jul/påskmust. Annars var det väl den kulturella rödvinsvänstern som drack vin. Många äldre hade nog kvar den äldre brännvinssuparkulturen och dess motreaktion nykterhetsrörelsen färskt i minne, så det var nog ganska vanligt att man antingen drack ganska hårt, eller att man var helnykterist.

Inom byggbranschen var det inte ovanligt med stora firmafester, där både respektive och barn bjöds med. Jag fick följa med både till fjällhotell och på julfester med dans och liknande, så liten jag var. Det var jättekul! När vi barn inte orkade sitta med vid borden längre fick vi gå och leka och härja fritt.

Och rökning - jag minns hur jag och min kompis blev skickade till Servus för att köpa gula Blend åt hennes mamma, redan innan vi hade börjat skolan. Ingen höjde på ögonbrynen för det. Och rökruta för elever fanns kvar på skolgården ända till slutet av 80-talet, minst.

En annan sak var att man då fortfarande klädde upp sig till tänderna när det var fest. Eller om man skulle gå på restaurang. Eller bio (nja, kanske inte till tänderna, men man gjorde sig fin).

Mina föräldrar var nog "borgarbrackor" för de drack vin, grogg eller hembränt kom jag inte i kontakt med förrän jag var så gott som vuxen (OK grogg, men mina föräldrar kallade det inte för grogg, det var en limehistoria som de alltid serverade som välkomstdrink).
    Däremot så drack man avec efter middagen, likör eller konjak, männen drack whiskey till dansen. Mina föräldrar hade  stora parmiddagar 2-3 ggr per år (12-16 personer) med dans.

De enda firmafesterna jag fick vara med på, var den årliga julgransplundringen som pappas arbete ordnade för familjen varje år
  • sextiotalist
    Anonym (född -55) skrev 2017-12-13 08:45:55 följande:

Det jag minns från 70-talet är den sexuella frigörelsen. Liksom mottot kunde vara bland helt vanliga tjejer att "vem tackar en för att man är pryd"!

Oj, det har jag inget minne av, däremot var det mycket snack och lite trädgård många gånger.
  • Anonym (A la 70)

Följer nyfiket tråden, mina föräldrar växte upp a la 70

och jag har sett bilder från när de var tonåringar. Pappa körde runt i sin coola bil och båda rökte som skorstenar. Mamma var populära tjejen hon påminde om Sandy ifrån Grease. Mamma och hennes kompisar solade topless på taket och på den tiden var BH helt ur mode. Har för mig mormor berättat att man umgicks öppet med grannar som helt naturligt. Jag önskade jag kunde resa tillbaka i tiden, musiken, stilen, samhället och allt som var så annorlunda, (fast jag skippar den gräsliga hem-inredningen) det vore så häftigt att få uppleva hur det var, jag är 90-talist så missat de häftigaste årtalen (60-80)

• Anonym (född -55)
    sextiotalist skrev 2017-12-13 08:54:30 följande:
    Oj, det har jag inget minne av, däremot var det mycket snack och lite trädgård många gånger.
    När på 60-talet är du född? eller är det bara en signatur?
  • sextiotalist
    Anonym (född -55) skrev 2017-12-13 09:02:34 följande:
    När på 60-talet är du född? eller är det bara en signatur?
    I början av 60-talet och min sambo är jämngammal med dig
Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?