• Thereisthat

Hur var det att leva på 70-talet?

Hej. Jag är vad man skulle kunna kalla för en obotlig retrofil. Allt, exakt allt som är före min egen tid fascineras jag av enormt (är född 88). Och det decennium jag är mest fascinerad av är just 70-talet eftersom att det var ett "mellandecennium" då vi lämnade det gamla folkhemssamhället och banade väg för vår moderna tid. Förutom att det var på 70-talet digitaliseringen såg sin linda med de första PC datorerna och spelkonsolerna så skedde även en stor samhällsomvandling då vi gick från att ha varit ett industrisamhälle där majoriteten jobbade inom produktionen till att bli ett tjänstemannasamhälle av dagens slag. Även kulturellt blev 70-talet något extra. Tack vare förbättrad stereoteknik dödades livespelningarna till förmån för stora ljudanläggningar, vilket är bäst profilerat med den stora discovågen mot slutet av decenniet.

Jag skulle kunna rada upp mängder av händelser som gör just 70-talet extra intressant för mig, t.ex. hur Nixon släppte guldreserven och banade väg för kreditsamhället vi lever i idag eller miljonprogrammet som gav moderna bostäder åt alla. Men jag nöjer mig med att konstatera att 70-talet är mitt absoluta favoritdecennium.

Så min fråga är till er som levde och kommer ihåg 70-talet. Hur var det att leva då? Vad har ni för minnen? Hur ser ni på decenniet idag? Hur skiljde sig 70-talet mot t.ex. 80- och 90-talet? Har ni någon kuriosa ni vill dela med er av?

Hit me!

• Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?
  • Anonym (Lo)

Oljekrisen började 1973 men jag har inget minne av att det påverkade vårt bilåkande. Vi åkte mycket bil.

Däremot skulle vi ibland ta oss tilll ett stall som låg längre bort. Säg 12-13 km. Dit cyklade vi när vi var 9 år. Inget konstigt. Det kanske är ovanligare idag? Kidsen skjutsas mer till aktiviteter, men det beror kanske på mer trafik, osäkrare samhälle och ett allmänt högre tempo. Vad tror ni?

• Anonym (Mysigt)

Jag är född 71. Gick på dagis, vilket många andra barn på gatan inte gjorde. Min mamma pluggade på gymnasiet och hade lång restid så hon lämnade mig på dagis innan de öppnade. Då fick jag sitta i personalrummet med fröknarna och dricka te med obegränsat med socker i. Och så pratade fröknarna om hur synd det var om mig.

På dagis fick vi ibland leka med fingerfärg i duschen. Alla barnen var nakna och kladdade runt hejvilt. Det var kul...tror inte det skulle tillåtas idag.

Det var ett hål i stängslet runt gården så man kunde leka i skogen som var bredvid dagis. Det brukade jag göra. Leka att jag var prinsessa som kommit vilse.

Som alla andra så gick jag själv till skolan efter första skoldagen, ihop med grannen som gick i samma klass. Vi brukade gå alla möjliga konstiga vägar, klättrade över stängsel in på ett industriområde på vägen, eller genom skogen.

Vi åt bara lagad mat på helgen hemma och då var det olika köttgrytor, köttfärssås, stekt eller kokt fisk.

Mina föräldrar var unga och ville resa så vi åkte på charter varje år från att jag var 4 år. Tror nästan ingen av mina kompisar åkte utomlands, bodde i ett typ "arbetarområde".

Varje söndag var det bilutflykt, jag gillade det. Den avslutades nästan alltid med mat eller fika hos mormor och morfar. På lördagarna åkte vi till torget, det gillade jag också.

Mina föräldrar var lite slarviga så ibland missade de att ta ut pengar och tog ur min spargris på helgen när man inte kunde ta ut pengar. Har för mig att de gick till posten för att ta ut pengar? Haha, hur gjorde man innan det fanns bankomater egentligen...

Även fast mina föräldrar hade låglönejobb så hade vi ny bil vart tredje år ( min mamma sa alltid att man ska byta efter tre år för då hinner bilen inte bli dålig) och bodde lika bra som alla andra osv. Det var inte samma skillnad i levnadsstandard mellan arbetare och tjänstemän då tror jag. Grannens pappa var banktjänsteman och hade det lika som vi typ.

Det sämsta var att vissa agade sina barn. En pojke på gatan blev döv på ena örat efter att hans pappa gav honom en örfil. En annan pappa klämde sin sons fingrar i dörren så de blev alldeles konstiga sen. Endel skrek på sina barn eller stängde in dem. Jag var glad över att mina föräldrar var så snälla.

• Anonym (T)

Det var friare och säkrare. Men det var inte ovanligt att få smisk av föräldrarna.

• Anonym (60-talist)
    Stårschan skrev 2017-12-13 09:06:16 följande:

Sen får vi ju inte glömma de fina TV-serierna (som jag var för liten att se då, men såg sen när de gick i repris på 80-talet)

Macahans (som flera nämnt)
    Lilla huset på prärien
    Mot alla vindar
    Onedinlinjen
    Fleksnes
    Albert & Herbert

Pippi Långstrump
    Utvandrarna
    Elefantpojken
    Onedinlinjen
    Colombo
    Snobbar som jobbar
    Alias Smith and Jones
    Familjen Addams
    Odysseus äventyr
    Månbas Alpha
    Star Trek
    Fleksnes fataliteter
    Semlons gröna dalar
    Baretta
    De överlevande
  • Anonym (70-talist)

Historieätarna har ju ett härligt avsnitt om 70-talet, testar att länka, finns annars på tuben såklart .... De flesta har kanske redan sett ;)

• Anonym (60-talist)

Fler TV-serier från 70-talet:

Arsène Lupin
    Heidi
    Linus på linjen
    Benny Hill

• Stårschan
    Anonym (1963) skrev 2017-12-13 19:03:12 följande:
    Wow, min erfarenhet är tvärtom!

Vi åt kött hemma dagligen. Sällan fisk dock. 

Vi hade alltid en läskback i källaren, ibland en låda Sunkist, när min pappa ännu levde på första halvan av 70-talet.

Bensinen/oljan var billig och vi åkte på söndagsutflykt i stort sett varje vecka. 

Jag är född 1963.
    Jag håller med angående köttet, men det kanske beror på hur man fick tag på köttet. Där jag bodde var det vanligt att folk hade älgkött och griskött från någon lokal bonde (för på den här tiden fanns det ju fortfarande många bönder i Sverige).

Korna hade horn på 70-talet.

Så här i juletider var det vanligt att man hade en adventsgran med belysning ute på gården, men annat utomhuspynt var ganska ovanligt.
  • sextiotalist
    Stårschan skrev 2017-12-14 08:20:31 följande:
    Jag håller med angående köttet, men det kanske beror på hur man fick tag på köttet. Där jag bodde var det vanligt att folk hade älgkött och griskött från någon lokal bonde (för på den här tiden fanns det ju fortfarande många bönder i Sverige).

Så här i juletider var det vanligt att man hade en adventsgran med belysning ute på gården, men annat utomhuspynt var ganska ovanligt.
    Det satt långt in hos mina föräldrar innan de skaffade en adventstake som inte hade levande ljus, men det var nog på 60-talet.
  • Anonym (80-talist)
    Anonym (Mysigt) skrev 2017-12-13 19:31:44 följande:

Mina föräldrar var lite slarviga så ibland missade de att ta ut pengar och tog ur min spargris på helgen när man inte kunde ta ut pengar. Har för mig att de gick till posten för att ta ut pengar? Haha, hur gjorde man innan det fanns bankomater egentligen...

Hur gjorde man innan det fanns bankomater? Men det borde du väl komma ihåg? Du är 15 år äldre än mig och jag minns ändå hur man gick till banken och tog ut pengar med pappersblankett. Jag tog ut och satte in pengar från mitt eget sparkonto så på tidigt nittiotal.
  • sextiotalist
    Stårschan skrev 2017-12-14 08:20:31 följande:

Älgkött och annat vilt tror jag var väldigt ovanligt om det inte fanns jägare i bekantskapskretsen, i vanliga affärer var det både dyrt och ovanligt.
    Minns att mina föräldrar fick tag på en älgfilé en gång, en besvikelse för alla och hunden fick lyxmat efteråt (ja, vilt har en speciellt smak och är man inte van vid den så är det inte alltid uppskattat)
Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?