• Thereisthat

Hur var det att leva på 70-talet?

Hej. Jag är vad man skulle kunna kalla för en obotlig retrofil. Allt, exakt allt som är före min egen tid fascineras jag av enormt (är född 88). Och det decennium jag är mest fascinerad av är just 70-talet eftersom att det var ett "mellandecennium" då vi lämnade det gamla folkhemssamhället och banade väg för vår moderna tid. Förutom att det var på 70-talet digitaliseringen såg sin linda med de första PC datorerna och spelkonsolerna så skedde även en stor samhällsomvandling då vi gick från att ha varit ett industrisamhälle där majoriteten jobbade inom produktionen till att bli ett tjänstemannasamhälle av dagens slag. Även kulturellt blev 70-talet något extra. Tack vare förbättrad stereoteknik dödades livespelningarna till förmån för stora ljudanläggningar, vilket är bäst profilerat med den stora discovågen mot slutet av decenniet.

Jag skulle kunna rada upp mängder av händelser som gör just 70-talet extra intressant för mig, t.ex. hur Nixon släppte guldreserven och banade väg för kreditsamhället vi lever i idag eller miljonprogrammet som gav moderna bostäder åt alla. Men jag nöjer mig med att konstatera att 70-talet är mitt absoluta favoritdecennium.

Så min fråga är till er som levde och kommer ihåg 70-talet. Hur var det att leva då? Vad har ni för minnen? Hur ser ni på decenniet idag? Hur skiljde sig 70-talet mot t.ex. 80- och 90-talet? Har ni någon kuriosa ni vill dela med er av?

Hit me!

• Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?
  • MallaL

Många föräldrar rökte inomhus och kläderna var fula och inredningen var ful, det var vi många som tyckte redan då. Jag älskade min mormors hus där det var ljusa tapeter och spetsgardiner, mycket finare än hemma. Det var en sån befrielse när 80-talet kom och allt det bruna och oranga försvann och hemmen blev ljusa igen. Vi hade avocadofärgad spis och kylskåp, hemskt.

Skorna hade klumpiga klackar och var fyrkantiga fram, jag minns hur jag drömde om spetsiga skor med smala klackar. Lyckan var fullständig när jag som tonåring köpte ett par sådana skor i början på 80-talet.

• Anonym (12 år)

Jag såg Macahan! Förvånad  Var ju inte gammal alls, men vi satt som klistrade allihopa.

• Anonym (Mamma till två)
    MallaL skrev 2017-12-12 17:52:41 följande:

Många föräldrar rökte inomhus och kläderna var fula och inredningen var ful, det var vi många som tyckte redan då. Jag älskade min mormors hus där det var ljusa tapeter och spetsgardiner, mycket finare än hemma. Det var en sån befrielse när 80-talet kom och allt det bruna och oranga försvann och hemmen blev ljusa igen. Vi hade avocadofärgad spis och kylskåp, hemskt.

Skorna hade klumpiga klackar och var fyrkantiga fram, jag minns hur jag drömde om spetsiga skor med smala klackar. Lyckan var fullständig när jag som tonåring köpte ett par sådana skor i början på 80-talet.

Jag kände ingen förälder som rökte på sjuttiotalet, alla yngre i vår släkt och bekantskapskrets var väldigt hälsosamma. Min farmor rökte dock, hon behövde det eftersom hon var lite nervöst lagd, hade varit hemmafru hela livet och behövde väl nåt att göra.Smala var alla naturligt. Man åt nyttig mat och läsken dracks , vid speciella tillfällen, i små flaskor 33cl som delades på två eller tre. Alkohol dracks inte utom vid mycket speciella tillfällen, inte alls som idag när det skall drickas vin överallt.
    lövet2 skrev 2017-12-12 15:32:08 följande:

Jag var 8 år när jag gick i min första demonstration. 20.000 människor demonstrerade mot en sjukhusnedläggning. Hela min skoltid var det en helt naturlig grej att demonstrera. Om lärarna tog ett impopulärt beslut, så sittstrejkade eleverna.

Alla skulle liksom ha en åsikt om allting. I skolan delades tjejerna upp i tre grupper. Det var blåsta coola tjejer med smink, cigaretter och killar. Så var det intellektuella engagerade tjejer, som alltid var inblandade i någon politisk fråga eller miljögrej. Sedan var det tjejerna som blev över. Ingen brydde sig om dem. Man kunde alltså komma in i ett populärt innegäng bara genom att skaffa sig starka åsikter och våga stå för dem. Det har nog inte hänt i något annat decennium.

Jag var definitivt en intellektuell miljötjej. När jag gick i femman var jag aktiv i elevrådet på min mellanstadieskola. Vi bestämde att vi skulle rensa alla buskar och rabatter själva på skolan, vi ville inte ha gifter på skolgården. Expressen kom och gjorde reportage, jag har ett urklipp kvar med mig själv körandes en skottkärra och med ett stort leende berättande för reportern att några gifter vill vi inte ha här på vår skola. Rektorn intervjuas också. Han tyckte detta var en storslagen idé och beviljade ledigt två dagar per år för ogräsrensning.
    Thereisthat skrev 2017-12-12 15:14:43 följande:

Hej. Jag är vad man skulle kunna kalla för en obotlig retrofil. Allt, exakt allt som är före min egen tid fascineras jag av enormt (är född 88). Och det decennium jag är mest fascinerad av är just 70-talet eftersom att det var ett "mellandecennium" då vi lämnade det gamla folkhemssamhället och banade väg för vår moderna tid. Förutom att det var på 70-talet digitaliseringen såg sin linda med de första PC datorerna och spelkonsolerna så skedde även en stor samhällsomvandling då vi gick från att ha varit ett industrisamhälle där majoriteten jobbade inom produktionen till att bli ett tjänstemannasamhälle av dagens slag. Även kulturellt blev 70-talet något extra. Tack vare förbättrad stereoteknik dödades livespelningarna till förmån för stora ljudanläggningar, vilket är bäst profilerat med den stora discovågen mot slutet av decenniet.

Jag skulle kunna rada upp mängder av händelser som gör just 70-talet extra intressant för mig, t.ex. hur Nixon släppte guldreserven och banade väg för kreditsamhället vi lever i idag eller miljonprogrammet som gav moderna bostäder åt alla. Men jag nöjer mig med att konstatera att 70-talet är mitt absoluta favoritdecennium.

Så min fråga är till er som levde och kommer ihåg 70-talet. Hur var det att leva då? Vad har ni för minnen? Hur ser ni på decenniet idag? Hur skiljde sig 70-talet mot t.ex. 80- och 90-talet? Har ni någon kuriosa ni vill dela med er av?

Hit me!

Skillnaden mella sjuttio och åttiotalet var ju enorm . På sjuttiotalet var det social rättvisa , u-hjälp och jämställdhetsdiskussioner som dominerade. Min mamma berättade att hon frågade aldrig läraren hur det gick för mig, hon frågade bara hur det gick för klassen. Inredningen var murrig och kläderna ganska enkla.

På åttiotalet då kom yuppie-eran. Då skulle man satsa på sig själv, man skulle göra karriär och investera i aktier. Hemmen blev ljusare och kläderna skulle vara i typ aprikos och mintgröna, håret uppklippt och så skulle man börja träna, gå på Workout.
  • MallaL
    Anonym (Mamma till två) skrev 2017-12-12 18:42:04 följande:

Jag kände ingen förälder som rökte på sjuttiotalet, alla yngre i vår släkt och bekantskapskrets var väldigt hälsosamma. Min farmor rökte dock, hon behövde det eftersom hon var lite nervöst lagd, hade varit hemmafru hela livet och behövde väl nåt att göra.Smala var alla naturligt. Man åt nyttig mat och läsken dracks , vid speciella tillfällen, i små flaskor 33cl som delades på två eller tre. Alkohol dracks inte utom vid mycket speciella tillfällen, inte alls som idag när det skall drickas vin överallt.

Ja alla familjer är ju olika förstås De flesta av mina kompisars föräldrar rökte, men många av dem slutade just på 70-talet när man började tala om hälsoeffekter. Min mamma slutade först och sedan följde pappa efter.

Vin dracks det överallt redan då, mina föräldrar drack alltid vin till helgerna och när vi hade "främmande" som det så fint hette , men aldrig att de var berusade.

Och jag och syskonen fick smaka i tonåren (fast det var mer på 80-talet), ingen tyckte det var konstigt, och måttlighetsdrickare har det blivit av oss allihopa.
  • Anonym (Hanna)

Jag är född på första halvan av 70talet, min skoltid var främst på 80talet så minns ju inte så jättemycket.

Men ingen av mina kompisars mammor var hemmafruar, själv började jag hos dagmamma ca 7 månader gammal. Båda mina föräldrar jobbade heltid. Mina föräldrar rökte inte och ingen av kompisarnas föräldrar rökte inomhus, jag var heller aldrig med på nån politisk demonstration.

Vi var som nån skrev friare än dagens barn och hade mindre säkerhet i form av cykelhjälmar mm. Det fanns en del diskussioner om vilka leksaker som var ok, tex var Cindydockan ok men ej Barbie.

• Anonym (Anna)

Jag är född -70, föräldrarna bodde i studentkorridor och läste på Sopis så jag lämnades hos dagmamma vid ca 6 månaders ålder. När jag var 2 började jag på dagis. Båda föräldrarna rökte, förmodligen inomhus men det minns jag inte. Jag fick diagnosen astma -77 och då började de nog röka utomhus. Mamma slutade röka när hon väntade brorsan -79, då hade hon fått veta att det inte var bra för barnet

När vi flyttade när de pluggat klart bodde vi i en liten lägenhet ett par år, sen hyrde vi en villa ihop med några kompisar från Sopis. Jag minns inte att någon av mina kompisar hade mammor som var hemmafruar trots att vi bodde i villaområde, däremot var den en som hade sin mormor hemma hos sig på dagarna, och vi var ofta där. Jag hade dagmamma efter skolan tills jag var 10 tror jag. Jag gick själv till skolan efter några veckor in på första terminen, men jag hade en klasskompis på samma gata, så vi gick ofta tillsammans.

Vi hade det rätt knapert och åt väldigt mycket torskrom som var det billigaste som fanns just då. Det var vidrigt *ryyys*
    Vi bilade runt i Skandinavien varje sommar, och levde på havregrynsgröt och torskrom i flera månader för att ha råd. När jag var fem bilade vi ner till Frankrike.

Min pappa blev FNL:are för att klara gymnasiet (flera lärare var mycket engagerade och ställde lite lägre krav på de elever som var likasinnade), men han blev engagerad och drog med hela kollektivet och vi gick i alla demonstrationståg som fanns tror jag

80-talet kom som någon sorts total motvikt mot allt på 70-talet:
    pastell istf jordfärger
    JAG istf VI
    pengar istf rättvisa
    kemikalier istf naturligt (tex hår, kläder, rengöring, you name it)

• Anonym (Marc)

Det mesta var toppen när man var tonåring på 70-talet.
    Vi lyssnade på bra musik som Bowie, T.Rex, Uriah Heep, Status Que, Led Zeppelin, Pink Floyd, Nationalteatern, The Clash, Ramones,,,

Vi hade trevliga kläder som snäva utsvängda jeans, t-shirts med tryck, jeansjackor, Gul och Blå..

De öppnades ungdomsgårdar där man kunde spela kort, spela biljard, lyssna på musik och fika
    Sällan läxor, skolvärdinnor som höll uppsikt över uppehållsrum, mellanmål på högstadiet i form av slät bulle och Sunkist tetra
    Diskoteken kom vilket var något helt nytt 

Man rattade in Radio Luxemburg där den nyaste musiken spelades inte sällan innan de hamnade på Tio i Topp, man spelade in från radion med kassetbandspelare
    Utbudet på tv däremot var inte direkt något att skryta med 

• sextiotalist
    Anonym (12 år) skrev 2017-12-12 17:44:18 följande:

Jag var 1 år när 70-talet började. Bodde i norra norrland. Det fanns inga dagis (första kom -80 tror jag) så de flesta var hemmamammor. Man var alltid ute och lekte oavsett väder och årstid för så mycket annat fanns ju inte. Ala gick på lekis. Maten var enkel husmanskost.  Semestern i tält eller stuga. Vet ingen som for utomlands av de jag kände. I bilen satt man inte bara utan skydd utan också utan bälte. Många barn gick i barngrupper de olika kyrkorna hade. Man såg Drutten och Gena på tv:n, Fem myror och Från A till Ö (mitt absoluta favoritprogram!). Den första världsnyhet jag minns var Elvis död. Inhemska nyheter var Ronnie Petterssons död och när kungen gifte sig- som vi ju också såg på tv.

Livet var mycket enklare. Mindre stress, man umgicks med folk och vi i vår släkt träffades ofta på helgerna. Man kunde komma hem till folk oanmäld och få en kopp kaffe. Mindre roligt för egen del och med stor erfarenhet var sjukvården. Jag var ofta på sjukhuset och inte var det så barnbetonat. Fanns ju lekterapin, men läkarna var ganska hårda och vissa sköterskor hade noll koll på hur man tog barn. Tjärsalvan var hysteriskt äcklig! Tänk så jag stank!

Mycket var dock bättre då, men eftersom det skulle bli väldigt icke pk tar jag inte upp nåt. Det som för alltid kan falla i glömskans hav är inredningen och modet! Huga, minns med fasa den svarta tapeten med stora gula rosor som fanns i huset vi köpte!

Det var sent, där jag bodde fanns både dagis och fritids i slutet av 60-talet (kommunalt som alla som arbetade fick ha sina barn på)
Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?