Inlägg från: Anonym (Mysigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mysigt)

Hur var det att leva på 70-talet?

Jag är född 71. Gick på dagis, vilket många andra barn på gatan inte gjorde. Min mamma pluggade på gymnasiet och hade lång restid så hon lämnade mig på dagis innan de öppnade. Då fick jag sitta i personalrummet med fröknarna och dricka te med obegränsat med socker i. Och så pratade fröknarna om hur synd det var om mig.

På dagis fick vi ibland leka med fingerfärg i duschen. Alla barnen var nakna och kladdade runt hejvilt. Det var kul...tror inte det skulle tillåtas idag.

Det var ett hål i stängslet runt gården så man kunde leka i skogen som var bredvid dagis. Det brukade jag göra. Leka att jag var prinsessa som kommit vilse.

Som alla andra så gick jag själv till skolan efter första skoldagen, ihop med grannen som gick i samma klass. Vi brukade gå alla möjliga konstiga vägar, klättrade över stängsel in på ett industriområde på vägen, eller genom skogen.

Vi åt bara lagad mat på helgen hemma och då var det olika köttgrytor, köttfärssås, stekt eller kokt fisk.

Mina föräldrar var unga och ville resa så vi åkte på charter varje år från att jag var 4 år. Tror nästan ingen av mina kompisar åkte utomlands, bodde i ett typ "arbetarområde".

Varje söndag var det bilutflykt, jag gillade det. Den avslutades nästan alltid med mat eller fika hos mormor och morfar. På lördagarna åkte vi till torget, det gillade jag också.

Mina föräldrar var lite slarviga så ibland missade de att ta ut pengar och tog ur min spargris på helgen när man inte kunde ta ut pengar. Har för mig att de gick till posten för att ta ut pengar? Haha, hur gjorde man innan det fanns bankomater egentligen...

Även fast mina föräldrar hade låglönejobb så hade vi ny bil vart tredje år ( min mamma sa alltid att man ska byta efter tre år för då hinner bilen inte bli dålig) och bodde lika bra som alla andra osv. Det var inte samma skillnad i levnadsstandard mellan arbetare och tjänstemän då tror jag. Grannens pappa var banktjänsteman och hade det lika som vi typ.

Det sämsta var att vissa agade sina barn. En pojke på gatan blev döv på ena örat efter att hans pappa gav honom en örfil. En annan pappa klämde sin sons fingrar i dörren så de blev alldeles konstiga sen. Endel skrek på sina barn eller stängde in dem. Jag var glad över att mina föräldrar var så snälla.

• Anonym (Mysigt)
    Anonym (80-talist) skrev 2017-12-14 08:31:09 följande:

Hur gjorde man innan det fanns bankomater? Men det borde du väl komma ihåg? Du är 15 år äldre än mig och jag minns ändå hur man gick till banken och tog ut pengar med pappersblankett. Jag tog ut och satte in pengar från mitt eget sparkonto så på tidigt nittiotal.

Intressant, jag kommer bara ihåg att jag använde bankomat redan på gymnasiet (dvs slutet av 80-talet).
Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?