Hur var det att leva på 70-talet?
Jag är född -70, föräldrarna bodde i studentkorridor och läste på Sopis så jag lämnades hos dagmamma vid ca 6 månaders ålder. När jag var 2 började jag på dagis. Båda föräldrarna rökte, förmodligen inomhus men det minns jag inte. Jag fick diagnosen astma -77 och då började de nog röka utomhus. Mamma slutade röka när hon väntade brorsan -79, då hade hon fått veta att det inte var bra för barnet
När vi flyttade när de pluggat klart bodde vi i en liten lägenhet ett par år, sen hyrde vi en villa ihop med några kompisar från Sopis. Jag minns inte att någon av mina kompisar hade mammor som var hemmafruar trots att vi bodde i villaområde, däremot var den en som hade sin mormor hemma hos sig på dagarna, och vi var ofta där. Jag hade dagmamma efter skolan tills jag var 10 tror jag. Jag gick själv till skolan efter några veckor in på första terminen, men jag hade en klasskompis på samma gata, så vi gick ofta tillsammans.
Vi hade det rätt knapert och åt väldigt mycket torskrom som var det billigaste som fanns just då. Det var vidrigt *ryyys*
Vi bilade runt i Skandinavien varje sommar, och levde på havregrynsgröt och torskrom i flera månader för att ha råd. När jag var fem bilade vi ner till Frankrike.
Min pappa blev FNL:are för att klara gymnasiet (flera lärare var mycket engagerade och ställde lite lägre krav på de elever som var likasinnade), men han blev engagerad och drog med hela kollektivet och vi gick i alla demonstrationståg som fanns tror jag
80-talet kom som någon sorts total motvikt mot allt på 70-talet:
pastell istf jordfärger
JAG istf VI
pengar istf rättvisa
kemikalier istf naturligt (tex hår, kläder, rengöring, you name it)