Hur var det att leva på 70-talet?
Jag var 1 år när 70-talet började. Bodde i norra norrland. Det fanns inga dagis (första kom -80 tror jag) så de flesta var hemmamammor. Man var alltid ute och lekte oavsett väder och årstid för så mycket annat fanns ju inte. Ala gick på lekis. Maten var enkel husmanskost. Semestern i tält eller stuga. Vet ingen som for utomlands av de jag kände. I bilen satt man inte bara utan skydd utan också utan bälte. Många barn gick i barngrupper de olika kyrkorna hade. Man såg Drutten och Gena på tv:n, Fem myror och Från A till Ö (mitt absoluta favoritprogram!). Den första världsnyhet jag minns var Elvis död. Inhemska nyheter var Ronnie Petterssons död och när kungen gifte sig- som vi ju också såg på tv.
Livet var mycket enklare. Mindre stress, man umgicks med folk och vi i vår släkt träffades ofta på helgerna. Man kunde komma hem till folk oanmäld och få en kopp kaffe. Mindre roligt för egen del och med stor erfarenhet var sjukvården. Jag var ofta på sjukhuset och inte var det så barnbetonat. Fanns ju lekterapin, men läkarna var ganska hårda och vissa sköterskor hade noll koll på hur man tog barn. Tjärsalvan var hysteriskt äcklig! Tänk så jag stank!
Mycket var dock bättre då, men eftersom det skulle bli väldigt icke pk tar jag inte upp nåt. Det som för alltid kan falla i glömskans hav är inredningen och modet! Huga, minns med fasa den svarta tapeten med stora gula rosor som fanns i huset vi köpte!