Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Hur var det att leva på 70-talet?

Pope Joan II skrev 2017-12-14 10:37:26 följande:
    Så då skulle man ju kunna säga att det jag skrev stämde då. Under 70-talet var det vanligare med checkhäfte än med bankomat. SVD näringsliv verkar hålla med. 
    det jag påpekade var att du skrev att bankomat inte kom förrän slutet av 70-talet, inte att alla använde bankomat.
    Sedan var lite frågan (om man ska använda det argumentet) hur vi kom ihåg 70-talet, så mina personliga erfarenheter är precis lika relevanta som dina.
    Så ja, det fanns bankomat i slutet av 70-talet, dessutom i så stort antal att man nog kan säga att det absolut var ett reellt alternativ.

• sextiotalist
    Pope Joan II skrev 2017-12-14 10:55:10 följande:
    Jag skulle inte dra mig för att säga mer relevant! Ett veritabelt bottenlöst djup av kunskaper och empiri. 

1970 fanns det 800 uttagsautomater världen runt, så man kilade nog i alla fall inte runt hörnet för att hitta en i Svedala. Det verkar rättvist att säga att tillväxtspurten kom på 80- och 90-talet. 

Men nu får du diskutera Minuten-automater och annat i samma stil med någon annan, jag misstänker att trådstartaren gärna lyssnar på anekdoter om annat än dina och mina google-träffar. 
    Fast det är under 10 år som det gäller och en sak är säkert, 1980 fanns det bankomater på många ställen i de större städerna.
  • sextiotalist

En sak när det gäller 70-talet, som lyser igenom här, man levde väldigt olika, på landsbygden, i stan, i småstäder etc, inom olika samhällsgrupperingar, det som var självklart hos en grupp hade den andra gruppen inte ens kommit i kontakt med.

Apropå historeiätarna, så kände jag inte igen nästan av något som serverades i deras 70-talsbeskrivning, ingen mat som serverades hemma. Däremot så upplevde både jag och mamma det mer som 60-talsmat.

• sextiotalist
    Anonym (född -55) skrev 2017-12-14 16:08:58 följande:

Googlar och ser att den första Mc-Donalds-restaurangen öppnade -73 i Stockholm. Inte konstigt att man inte hittade dit i förstone. En märklig tid med dagens ögon kan man tycka(?) eftersom ätande inte var prio ett. Inga stora muggar läsk eller energidryck utan man pysslade med helt andra saker.

Några år senare fanns både McDonald och Clock på söder. Många gånger åt man lunch där när skolans mat var kass
  • sextiotalist
    vallakra skrev 2017-12-15 10:01:16 följande:
    Ja, det tycker jag att du ska göra. Jag började virka för ett par år sedan och det är både roligt och rogivande, mindfullnes liksom. Jag virkar inte spetsdukar och sånt utan enklare och snabbare saker. Det blir inte alltid så snyggt men vad gör det?

En av sönerna säger att jag ser otroligt gammal ut där jag sitter i min gungstol och virkar men det bjuder jag på.
    Åh, det gör jag och många andra (även yngre), det stickas, virkas och broderas rätt mycket bland mina bekanta.
    I varje fall om man ska tolka Facebook rätt ;).
  • sextiotalist
    Rockelina skrev 2017-12-14 21:51:21 följande:

Vi barn höll tyst vid bordet och de vuxna pratade. Vi åt upp och fick sedan gå från bordet och leka. Riktiga lekar - fanns inga ipads. Mycket springa fritt utomhus. Tryggt,
    Familjer umgicks utan smartphones,
    Kläder ärvdes och lagades mer.
    Större släkt för det var ofta sju barn per familj i mormor och morfars generation.
    Har bara goda minnen.
    Och man hade brevvänner!
    Var annorlunda än FB.
    Många vykort vid högtider,

Vid jul lade hela familjen stora pussel ihop och kvinnor handarbetade alltid framför tv:n. Jag måste börja med det då det var mysigt!

Det är nog också olika, Mina föräldrar (och bland de jag känner) så var det ofta två eller tre i syskonskaran, mycket sällan mer än tre, även om det förekom.

Kläder ärvs väl en hel del fortfarande.
    Men brevvänner hade man och vykorten, försökte förklara för sonen när han var på en längre utlandsresa vad vykort vad för något (tipsade att det skulle uppskattas väldigt mycket om den äldre generationen fick vykort då).
    Ipad är något som kommit det senaste åren.
    Personligen så gillar jag FB bättre än brevvänner när det gäller att hålla kontakten, betydligt enklare och smidigare, men brev är också roligt :).
    Pussel lägger vi fortfarande, sonen och jag satt i somras och la pussel tillsammans.
  • sextiotalist
    Anonym (född -55) skrev 2017-12-15 10:26:03 följande:
    Jag är som synes född -55. Vi var många syskon och vi gjorde "vad f..n vill ville". NOLL fostran och tillsyn. SOM jag önskade att ngn skulle säga en tid när jag skulle vara inne. Minns hur jag läste serietidningen "Dennis" och t om han som var ett äkta busfrö hade regler.......så avundsjuk jag var.
    Sambon är jämngammal med dig, de var fyra totalt och var den största syskonskaran bland hans kompisar, de fick inte göra vad de ville (men nog sjutton gjorde dom det), på den tiden var ju aga tillåtet och det var inte bara en gång de fick en hurring när de ställt till det.
    Som jag skrivit innan, det var nog väldigt, väldigt olika
  • sextiotalist
    Rockelina skrev 2017-12-17 16:14:27 följande:

Man umgicks mer runt tv:n. Samlades och såg ett program som alla såg (hylands hörna etc). Idag är det mindre så.

Jag som barn hade inget bilbälte i baksätet.

Det beror nog hur gammal man var, inte satt jag med mina föräldrar och tittade på Hylands hörna som 15-åring
    Anonym (Marc) skrev 2017-12-17 16:48:37 följande:

Minns att det inte sändes något som kunde betecknas som lättsamt på långfredagar varken på tv eller radion.

Man umgicks även kring radion och lyssnade på radioteater 

Inget jag kom ihåg, att det var stängt minns jag, men inte satt jag med mina föräldrar. Troligen höll mina föräldrar på i trädgården
  • sextiotalist
    Anonym (Marc) skrev 2017-12-17 16:48:37 följande:

Minns att det inte sändes något som kunde betecknas som lättsamt på långfredagar varken på tv eller radion.

Man umgicks även kring radion och lyssnade på radioteater 

Det är min mammas beskrivning om hur det var när hon växte upp (samlas kring radion alltså). Hon är född på 30-talet
  • sextiotalist
    Anonym (Marc) skrev 2017-12-17 17:48:29 följande:

Kan ha varit slutet på 60-talet man lyssnade mycket på radio och deras olika barnteatrar och uppläsningar av barnböcker för det fanns som jag minns det något som nog hette barnradio

Radion var på jämnt, det var att man samlades runt radion som jag inte kände igen.

Vi syskon hade egna radioapparater på rummet och 1976 köpte jag min första stereo (med både radio, kassettbandspelare och skivspelare), då var jag även på min första konsert, David Bowie, och hade redan flera skivor av honom
Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?