• Stårschan

Hur var det att leva på 70-talet?

Det var ett fantastikt decennium att vara barn. Saker och ting var inte farliga och förbjudna på den tiden. Det största förbudet man hade som barn var att man ABSOLUT inte fick leka vid vattnet, för då kunde man drunkna. Och OM man ändå lekte vid vattnet fick man inte vara ensam. Man blev följd av mamma till skolan första dagen, och sedan förväntades man klara sig själv. Det var lättare att vara lite fri som barn då.

Tempot var så mycket långsammare. Det var lång väntan inför barnprogrammen som började 16.30 på ena kanalen och 17.30 på andra kanalen. Samtidigt upplevde jag inte att folk stressade, utan det fanns gott om tid för friluftsliv, växtfärgning coh engagemang i politik, ideella föreningar och allt vad det kunde vara. Det var ovanligt att äta ute på restaurang, och folk åt fortfarande kokt potatis till det mesta.

Barn togs på allvar, och det är väl en av orsakerna till att många av 70-talets barnprogram och barnfilmer som Fem Myror, Från A till Ö, Trolltider, Dunderklumpen mfl faktiskt håller än i dag. Det flamsades och fnittrades inte så mycket, och det var fortfarande OK att tillrättavisa barn för att de skulle lära sig skilja på rätt och fel, både i etiska frågor och inom skolämnena. Stavfel korrigerades - bara en sån sak!

Bland de jobbiga sakerna var bland annat att medieutbudet kunde kännas trist, att det var ett helvete att åka på långresor i en bil utan AC men med rökande vuxna, och att det mesta var så mycket dyrare.

• Stårschan

Vad gäller alkoholintag så vill jag minnas att det var rätt annorlunda. "Vanligt folk" drack öl och grogg (ev på hembänt). Mina föräldrar, som hade gjort en liten klassresa och blivit borgarbrackor, drack rödvin på helgerna. Jag minns att de ibland tog med hem till farmor och mormor och lät dem smaka i samband med att de lagat någon god helgmat, men särskilt farmor tyckte inte om det. Hemma hos henne drack man bordsdricka till maten när det skulle vara festligt vid andra tillfällen än vid jul och påsk, då man drack jul/påskmust. Annars var det väl den kulturella rödvinsvänstern som drack vin. Många äldre hade nog kvar den äldre brännvinssuparkulturen och dess motreaktion nykterhetsrörelsen färskt i minne, så det var nog ganska vanligt att man antingen drack ganska hårt, eller att man var helnykterist.

Inom byggbranschen var det inte ovanligt med stora firmafester, där både respektive och barn bjöds med. Jag fick följa med både till fjällhotell och på julfester med dans och liknande, så liten jag var. Det var jättekul! När vi barn inte orkade sitta med vid borden längre fick vi gå och leka och härja fritt.

Och rökning - jag minns hur jag och min kompis blev skickade till Servus för att köpa gula Blend åt hennes mamma, redan innan vi hade börjat skolan. Ingen höjde på ögonbrynen för det. Och rökruta för elever fanns kvar på skolgården ända till slutet av 80-talet, minst.

En annan sak var att man då fortfarande klädde upp sig till tänderna när det var fest. Eller om man skulle gå på restaurang. Eller bio (nja, kanske inte till tänderna, men man gjorde sig fin).

• Stårschan

Sen får vi ju inte glömma de fina TV-serierna (som jag var för liten att se då, men såg sen när de gick i repris på 80-talet)

Macahans (som flera nämnt)
    Lilla huset på prärien
    Mot alla vindar
    Onedinlinjen
    Fleksnes
    Albert & Herbert

• Stårschan
    Anonym (sirap) skrev 2017-12-13 12:06:57 följande:

Man åt annorlunda. Mycket mindre kött än vi äter nu exempelvis. När var liten på 70-talet var det jättefint och dyrt med lax (odlades väl inte då) men supertrist och billigt med torsk. Fläskfilé var dyrt och fint.

Läsk drack man på julen (julmust eller enbärsläsk) och när man fyllde år. Inte 1,5 liter varje helg eller mer som det är nu.

Man tog också bilen mer sällan och rörde sig mer. Gick eller cyklade till jobbet om det inte var väldigt långt.

Fläskfilé fanns väl knappt ens som styckningsdel på grisen på den tiden. Det var väl fläskotlett man åt när det skulle vara fint.

De största flaskorna som fanns var enlitersflaskor (i glas förstås), och de var ju jättestora!
  • Stårschan
    sextiotalist skrev 2017-12-13 12:55:25 följande:
    Jodå, det fanns det visst. Vi åt ofta fläskfilé hemma, gärna inbakad med champinjoner, africana var också en rätt som mina föräldrar bjöd på. En annan rätt som jag åt hemma var kreolsk fläskfilégryta.

Misstänker att du är minst 10 år fel ;)

Fläskkotlett var finare vardagsmat, men inte finmat
    Det är jag kanske. Eller X antal mil fel? Flört
  • Stårschan
    sextiotalist skrev 2017-12-13 13:09:20 följande:
    kan absolut vara geografiskt. Just styckning kan vara lokalt och på den tiden så var det mer slakterier och de flesta medelstora (i dag räknas nog det som små) mataffärer styckade själva.
    En äldre släkting var slaktare, och det är han som har berättat detta för mig. Jag minns att man ibland åt fläskfilé på restaurang på 80-talet, men från 70-talet minns jag det inte.

Men språket håller vi ju på att glömma! Det lät helt annorlunda i Sverige på 70-talet. Dialekterna var mycket starkare, och det var inte ovanligt med språkförbistringar mellan olika landsändar. Vår familj flyttade ganska långt i början av 70-talet, och pappa har berättat att han ibland hade stora problem med att förstå vad hans kunder och kollegor sa, särskilt ute på byggen en bit utanför stan.
  • Stårschan
    Anonym (Mamma till två) skrev 2017-12-13 14:53:00 följande:
    Det var ju inte så att alla rökte, jag blev aldrig utsatt för någon rök under min uppväxt och jag är född 1968. Min farmor rökte men hon rökte ju inte framför oss barn, jag tror hon gick ut på balkongen hemma hos sig, kommer inte ihåg någon rökdoft hemma hos dem i deras lägenhet.
    Mina föräldrar rökte inte heller, men de ställde fram askfat när vi hade gäster hemma på fest, för det hörde nog till vanlig gästfrihet. Till och med farmor hade askfat hemma.
  • Stårschan
    Anonym (1963) skrev 2017-12-13 19:03:12 följande:
    Wow, min erfarenhet är tvärtom!

Vi åt kött hemma dagligen. Sällan fisk dock. 

Vi hade alltid en läskback i källaren, ibland en låda Sunkist, när min pappa ännu levde på första halvan av 70-talet.

Bensinen/oljan var billig och vi åkte på söndagsutflykt i stort sett varje vecka. 

Jag är född 1963.
    Jag håller med angående köttet, men det kanske beror på hur man fick tag på köttet. Där jag bodde var det vanligt att folk hade älgkött och griskött från någon lokal bonde (för på den här tiden fanns det ju fortfarande många bönder i Sverige).

Korna hade horn på 70-talet.

Så här i juletider var det vanligt att man hade en adventsgran med belysning ute på gården, men annat utomhuspynt var ganska ovanligt.
  • Stårschan
    vallakra skrev 2017-12-14 09:03:06 följande:

Det var på sätt och vis lugnare då, det var ytterst sällsynt att vi hade aktiviteter efter skolan. Jo, jag gick på barn/ungdomsaktiviteter i missionskyrkan.

Att det blev just där berodde på att den låg tvärs över gatan så det var inga problem att ta sig dit själv redan när jag var fem år. Det fanns nämligen inte på kartan att de vuxna skulle följa/skjutsa till aktiviteter. Skulle man någonstans fick man ta sig dit för egen maskin.

Min mamma var hemmafru och vi hade inte särskilt mycket pengar och så var det hos de flesta. En av mina klasskompisar hade en mamma som jobbade och det tyckte jag var väldigt konstigt och tyckte synd om min kompis som kom hem till ett tomt hus.

Detta att ha ont om pengar var ingen skam, alla hade det så där jag bodde. Att ärva kläder av syskon och kusiner var självklart. Att köpa byxor som var ett par nummer för stora och sedan vika upp benen sågs som ett smart sätt att spara pengar.

Gick något sönder lagade man det vare sig det var en kaffekopp eller en tröja och ingen höjde på ögonbrynen för det. Silvertejp och plastic padding regerar! Ja man lämnade till och med in tv-apparater på reparation, min morbror jobbade på en sån firma!

Vi hade inte cykelhjälm (tror knappt att det var uppfunnet än), vi skjutsade varandra på cykel, små barn hade en slags cykelstol men var inte fastspända.

Bilbälten hade vi inte. Jag minns hur mysigt det var att få ligga i bakrutan och titta på månen när vi åkte hem från mormor på söndagskvällarna. Annars var det förstås ganska rökigt i bilen precis som överallt annars.

Naturligtvis fanns det saker man ville ha men som man visste var ouppnåeligt. Jag hade en stor önskan som jag visste att vi aldrig skulle ha råd med:
    ett "badrumsmöblemang" i avokadogrönt. Till min stora lycka har jag just ett sådant nu!

Vi lämnade faktiskt in vår 32" tjockTV på reparation 2006. Det kändes otroligt retro, och jag var lite förbluffad men ändå glad över att det fortfarande finns/fanns TV-reparatörer.

Och jag är lika lycklig över vår badrumsinredning i lejongult. Kul med en självfrände på den punkten! Skrattande
  • Stårschan
    Anonym (66:a) skrev 2017-12-14 15:36:56 följande:

Är född -66, så jag var barn på 70-talet.
    Tyckte allt var mer naivt och inte lika kommersiellt som nu.
    Maten var husmanskost. Ingen sockerrädsla. Vi fick t ex sirapslimpa I skolmatsalen. Vi hade sött fika varje dag, men läsk endast vid speciella tillfällen.
    Det var självklart att man lyssnade till läraren. Vet också att de som behövde hjälp av specialläraren fick det.
    Man gick själv till och från skolan.
    Böcker och TV-program skulle alltid vara socialrealistiska. Kanske därför jag älska fantasy idag.Minns att I ett barnprogram sa de att man inte skulle vara rädd för kommunistspöket..

Men läste du inte Astrid Lindgren? Hennes böcker är väl ofta lite fantasy. Allt var ju inte Kåldolmar och Kalsipper (som jag för övrigt älskade)
  • Stårschan
    Anonym (född -55) skrev 2017-12-14 15:50:54 följande:

Vår familj bodde i Stockholms innerstad när jag var tonåring på 70-talet MEN jag minns inte ett DUGG av snabbmatställen. De måste ju ha funnits då? Man var smal som en speta och att äta var liksom av underordnad betydelse och så var det för mina kompisar också. Liksom Man ÅT inte hela tiden! eller var det bara jag/vi?

Det var väl mer korvkiosker, eller finrestauranger eller vägkrogar.
  • Stårschan
    Anonym (född -55) skrev 2017-12-15 05:40:04 följande:

Nu minns jag plötsligt de här "lappskorna" som väldigt många av oss hade på vintern! Förekommer dom på barn och unga idag?

Menar du såna här:
    Anonym (66:a) skrev 2017-12-14 15:36:56 följande:

Böcker och TV-program skulle alltid vara socialrealistiska. Kanske därför jag älska fantasy idag.Minns att I ett barnprogram sa de att man inte skulle vara rädd för kommunistspöket..

Kommunistspöket som man inte skulle vara rädd för var med i Nationalteaterns "Kåldolmar och kalsipper"
  • Stårschan
    Anonym (född -55) skrev 2017-12-15 09:42:38 följande:
    "Såna" vilka då? Förekommer de i teatern?
    Typiskt. Jag hade lagt in en bild i inlägget, men idag är tydligen en sån där dag när FL krånglar. Men det är nog ändå inte såna du menar, för dina var i skinn, och jag tänkte på tovade skor, som också var jättehala, och som var och varannan unge hade på vintern. Röda eller blå.

Länk här om inte bilden funkar nu heller: www.isoaidinaikaan.fi/images/isoaidinaikaanlastenhuopikk.jpgRelaterad bild
  • Stårschan

En grej som man lätt glömmer nu i självplockets tidsera, är köerna på Systembolaget, där all försäljning skedde över disk (och de hade väl inte ens lördagsöppet då?). Jag var förstås för liten för att handla, men tvingades ibland sitta med och vänta, och det var rena döden.

• Stårschan

Jag tyckte det var jättehäftigt när jag fick en sån här glasdekoration med mitt namn. De var väl rätt vanliga?

• Stårschan
    Stårschan skrev 2017-12-18 14:54:05 följande:

Jag tyckte det var jättehäftigt när jag fick en sån här glasdekoration med mitt namn. De var väl rätt vanliga?

Och så funkar inte de rackarns bilderna igen!
  • Stårschan
    Walter888 skrev 2017-12-19 11:45:58 följande:

Det fanns mängder med jobb som verkade helt bisarra om man tänker på det idag. Fanns kvinnor som satt och vaktade toaletter (toavakter) som man fick betala inträde till, mattanter i skolan var ett stort gäng vissa bara stod och glodde (de diskade väl av efter kanske?), idag är det en eller två som sköter hela rulliansen på mina barns skolor.

Mattanterna förr hade ett tungt jobb. De lagade maten, skalade potatisen, portionerade ut den mjölk som kom i stora mjölkhämtare. Det var inte ovanligt med arbetsplatsolyckor som till exempel att bli skållad av kokhett vatten om man tappade kontrollen över en enorm kastrull där vattnet skulle slås av. En gammal släkting som jobbade som det berättade att de under en period dessutom bredde mackor och lade upp maten på tallrikar så att det stod klart på borden innan eleverna släpptes in i matsalen (jättenöjda över att få ljummen mat...) Plus förstås disken.

Så de kan nog ha förtjänat att få stå med armarna i kors medan barnen satt och åt...
  • Stårschan
    sextiotalist skrev 2017-12-21 10:25:08 följande:
    Det var några unga föräldrar i min högstadieskola också. Den abortlag som är nu, kom först 1974, innan dess krävdes det tillåtelse att göra abort, så jag misstänker att kombinationen av abortlagen och mer aktivt informera om preventivmedel gjorde att det blev mycket färre (fullgångna) tonårsgraviditeter
    Jag är född 74, och hade en klasskompis vars mamma fick honom när hon var 16.
  • Stårschan

Det luktade mer.

Bilarnas avgaser var inte renade.
    Folk rökte överallt.
    Man använde mer parfym.
    Massafabriker gjorde att hela nejden luktade apa.
    Man kunde drabbas av kåldolmar och liknande till och med i skolan.
    Det var vanligare med husdjur (undulater fanns i vart och varannat hem)

Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?