Inlägg från: Anonym (sirap) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sirap)

Hur var det att leva på 70-talet?

Man åt annorlunda. Mycket mindre kött än vi äter nu exempelvis. När var liten på 70-talet var det jättefint och dyrt med lax (odlades väl inte då) men supertrist och billigt med torsk. Fläskfilé var dyrt och fint.

Läsk drack man på julen (julmust eller enbärsläsk) och när man fyllde år. Inte 1,5 liter varje helg eller mer som det är nu.

Man tog också bilen mer sällan och rörde sig mer. Gick eller cyklade till jobbet om det inte var väldigt långt.

• Anonym (sirap)
    Anonym (Anna) skrev 2017-12-13 10:17:58 följande:
    Det har de flesta gjort tror jag

90-talet var i princip ett tillnyktrande från 80-talet, med finansiella krascher och allt annat i moderation. Allt utom IT som bara växte och växte (kraschen kom 2001).
    Det var i mångt och mycket en väntan på millennieskiftet.

90-talet var min höjdpunkt, med universitetsstudier, första jobben (som IT-konsult så det var high life), massor massor massor av resor med kompisarna.
    Det jag minns mest var att jag tyckte musiken var tråkig och funderade över om man generellt börjar tycka det redan när man är strax över 20 eller om det verkligen var så.
    Och samtidigt en backlash när det gäller jämställdhet tror jag. Minns 90-talet som väldigt sexistiskt.
  • Anonym (sirap)
    Stårschan skrev 2017-12-13 12:45:53 följande:
    Fläskfilé fanns väl knappt ens som styckningsdel på grisen på den tiden. Det var väl fläskotlett man åt när det skulle vara fint.

De största flaskorna som fanns var enlitersflaskor (i glas förstås), och de var ju jättestora!
    Vi åt fläskfilé, men ytterst sällan. Det fanns ju inte danska broilergrisar på den tiden så det var mycket dyrt minns jag.
  • Anonym (sirap)
    optimist63 skrev 2017-12-26 01:28:00 följande:

Japp. ett plagg som är synonymt med det flesta som gick i skolan i början av 70-talet. knappast unikt för Gbg då mina kusiner i Sthl skåne samt mitt i landet hade det med. För att inte tala om alla nostalgisidor om 70-talet som tar upp detta roliga plagg. Du lär ha varit 6-7 år då mina äldsta klasskompisar slutade med det i 11-12 års åldern. Bra minne du har!

Inte för att jag hängt med i diskussionen, men vi hade kalasbyxor i Skåne på 70-talet. Minns en tjej som hade nylonstrumpor på ett kalas. Hon gick på lågstadiet men jag tyckte att hon verkade så vuxen pga dem.
  • Anonym (sirap)

Min hösta önskan var platåskor men det fick jag aldrig. Köpte dock såna när de fick en revival på 99-talet.

• Anonym (sirap)
    Anonym (Marc) skrev 2017-12-25 17:07:46 följande:

Man blev inte underhållen, ville man inte ha tråkigt fick man själv hitta på något som att rita, läsa, göra stearinbilder med hjälp av ljus och serietidningar, ljuta saker i tenn eller vid äldre åldrar driva omkring ute och prata, sitta på någons rum och spela musik på skivspelare..sedan väntade man på veckans få bra tv-program

Ha, det där med stearinbilder hade jag glömt. Det ligger säkert nån i nån låda nånstans.
  • Anonym (sirap)
    Anonym (Underbara 70tal) skrev 2018-03-24 21:04:35 följande:

Det var verkligen så idylliskt som folk säger på 70 talet. Vi lekte röda vita rosen långt in på sommarkvällarna, och pallade äpplen i trädgårdarna,och byggde lådbilar. Man var aldrig rädd för något möjligtvis någon fyllegubbe,men inte ens det.

Nej, jag minns just det att vi inte var rädda. Visst fanns det en massa farligheter då också, men man visste inte om det och då är man ju inte rädd. Jag hade aldrig hört talas om pedofiler till exempel.
Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?