• Migas

Följas åt till ett plus!

Sommaren12 skrev 2018-01-27 14:54:30 följande:

Grattis Snufflan!!

Wicked, synd! Stanna gärna kvar. Vi hänger i en å samma tråd här oavsett månad.

Själv är jag så less nu så jag känner att jag håller på att ge upp. :( Allt såg så lovande ut med äl och ömhet på vänster sida (har ingen äggledare på höger så alltid extra glad om jag känner att det är vänster som ska lossa). Sen vad händer?! Sambon går och trillar på en isfläck! Såklart tycker jag synd om honom men nu har han haft ont sen dess och inte velat sexa. Känns som universum försöker tala om för mig att jag aldrig ska ha ett barn till. :( Det är fanimej alltid något!! Känns som jag håller på att ge upp. Hittills, tre omgångar, har vi eg inte försökt ordentligt en enda gång. Känner mig helt matt nu och har gråtit av och till sen igårkväll när jag började känna att läget är kört.

Och sur blir jag på min kropp med. Jag brukar ju alltid få väääldigt ont när ägget släpper men förra gången gjorde det bara lite halvont så osäker på om det var ägglossningen jag kände och denna gången har jag inte haft nåt vidare ont alls. Väldigt öm i vänster sida men kände aldrig nån smärta som jag brukar. Det gör mig osäker. Jag gillar ju att jag får den där smärtan. Den är så tydlig och gör att jag har koll liksom.

Jag kanske blir lite frånvarande nu. Måste sysselsätta mig med något för att ens stå ut till nästa månad. :(

Sommaren12 skrev 2018-01-28 00:22:43 följande:

Ikväll fick vi till det till slut! Fick glad gubbe på testet igår morse så räknar man 48h så har vi ju till imorgon på morgonen på oss men jag tror dock det är för sent, känns som sekretet inte va lika "äl-igt" om man säger så :/ Jaja det va väl det bästa vi kunde få till den här gången, ändå en liten tröst.

Men vilken otur ni verkar ha denna månad   Och tråkigt att du inte har känt av smärtan på samma sätt denna månaden och förra, men skönt ändå att testet visade positivt till slut. Jag hoppas att ni lyckades träffa ÄL någorlunda iaf och att det blir ett plus för er snart
    Jeex skrev 2018-01-27 19:27:33 följande:
    Har tänkt lite som dig också ang den där monitorn, att kanske införskaffa mig en sådan. Men när jag såg priset på både den och stickorna backade jag lite. Kändes väldigt maffigt. Så bestämde mig För nu att bara gå efter tempen och vad min kropp visar för symptom, efter att ha fått så mycket nyttig och bra info från poddar om kvinnans kropp (bättre sent än aldrig
    Fungerar tempen bra för dig? Känns dock som de kan ge ett väldigt missvissande resultat för mig, då dottern sover inne hos oss fortfarande och gör att man kanske inte får samma sammanhängande sömn som man borde få för att den metoden ska fungera Så velar fortfarande mellan monitorn och tempning
    Let it Rain skrev 2018-01-28 00:55:58 följande:
    Det säljs såna billigare på Tradera om du håller utkik där. :)
    Är 1200 kr billigt för monitorn plus och ett öppnat paket teststickor?  
    Anonym (Nina) skrev 2018-01-27 19:42:00 följande:
    Vi har inte haft sex på nästan två veckor, jag har inte haft någon lust alls :(

Jag vet inte om en monitor är värt pengarna. Med tvåan hann jag ju knappt använda den, blev gravid direkt när den visade på max. Kändes nästan lite snopet!

Nu tänker jag att det kan ta ett tag innan jag blir gravid, i och med att det krävdes rätt många försök med ägglossningstest innan trean blev till. Då är det säkert värt en monitor.

Jag vill ju ha lite bättre koll på min cykel också, nu har jag bara en app att gå efter.
    Jo, känns som det kanske kan vara värt att satsa på en monitor när man har extremt oregelbunden cykel även om priset är högt. Går det åt färre stickor till en monitor än om man använder vanliga teststickor? 
    Anonym (Nina) skrev 2018-01-28 02:04:46 följande:

Fick till det nyss, efter ett par glas vin blev jag äntligen lite sugen :)

13 dagar efter mensen, men enligt appen så är det inte ägglossning än på 10 dagar typ...

Jag tycker om att ha planer, så jag har nu bestämt att i maj investerar jag i en monitor! Tills dess kör jag på appen och känslan.

Känner mig inte så stressad... än...

Aha ok då missförstod jag dig, men skönt att vinet gjorde att du äntligen fick lusten tillbaka Hur lång cykel har du, om appen anser att ägglossning sker först 23 dagar efter mensen? 

Jag är inte heller stressad egentligen, men gillar att ha koll på när man har störst chans att bli gravid och känner att den kollen är helt borta iom att jag har så oregelbunden mens. Vi regelbunden mens hade jag åtminstone ett litet hum inom några dagar
    Saima17 skrev 2018-01-28 00:07:16 följande:
    Priset är maffigt jo men sen igen så säger den vilka dagar du ska testa och vad så du blir aldrig att testa i onödan. Funderade å på att köra temp förut men sen när ja fick höra i en podd (tror s va där) att tempen höjs EFTER äl så ångra ja mj för ja vill ju no veta före så man hinner få till d. Därav e ja super nöjd me monitorn. Förr köpte ja allti clear blue digital ADVANCED tester.. Låg här på ca 55e/paket..räckte 10 test..å ibkand kändes d som dom aldrig stämde.. Fick aldrig fast guvve/ maximal me dom. Ha säkert lagt ut 300e på äl teststickor.. Så därför känns d här billigare. Men d e ju klart en investering för framtiden å. Tänker int peta i mj piller lr spiral.. Kan lika bra ja den som prevmetod då.
    Så det går åt betydligt färre test i en monitor än om man testar normalt?  Låter ju som att det lönade sig för dig som lagt ut en massa pengar på test innan och vet om att de inte fungerar bra för dig   frågan är om det är värt att satsa på en monitor om man aldrig testat äl-test överhuvudtaget, men om man kan använda den som skydd också så kanske det är värt pengarna.  Jag kan bara inte bestämma mig  
    Asynja74 skrev 2018-01-28 12:54:02 följande:

Förbannade jävla mens! Du är INTE välkommen. :(

Vi tar nya tag om typ 14 dar... bajs oxå! :(

Nä, vad tråkigt men vi får hoppas på bättre tur nästa gång då
  • Migas
    Anonym (Kanske...) skrev 2018-01-29 18:54:38 följande:

Hej igen.... fick missfall veckan innan jul och har i dagarna vad jag tror kan vara min första ägglossning så jag undrar om jag får vara med här och hoppas tillsammans med er igen.

Håller tummarna för ett plus inom 14 dagar och att jag denna gång slipper allt vad missfall heter.

Hej och välkommen Vad tråkigt med missfall, hade du gått många veckor? 
    Vi håller tummarna för att du får ditt plus snart igen och att det vill stanna denna gång  
  • Migas
    Saima17 skrev 2018-01-30 16:58:22 följande:
    Åh nej va ja kan bli trött på föräldrar(jobbar på dagis) ett barn på avd brevid min blev sjuk i nå diarré magkejka igår. Åkte hem.. Dock fick äldsta syskonet vara kvar. Idag va båda äldre syskon på plats å yngsta hemma. Även en kollega åkte hem igår med samma sak.. Idag sitter ja här å mår pyton. Svindel och gräver i magen. Får int ner mat. Kraftlös. Varför? Om ett är hemma sjukt.. Då har antagligen resten åxå bobborna! Ibland undrar man hur dom tänker.. hoppas ja slipper spy.. Har spy skräck!!!! blääää
    Åh nej, låter inte logiskt att låta syskon gå på förskola när det ena insjuknat. Hoppas att du klarar dig  
    Sommaren12 skrev 2018-01-30 14:40:48 följande:

I väntan på bebislycka har jag bestämt mig för att ta tag i kroppen. Har redan gått ner lite pga inget godissug på ca 2 månader så tänker såklart rida vidare på den vågen men har också sedan igår börjat äta bättre och så har jag bokat in lite träningspass. Tänker att om jag kommer igång kanske det gynnar en att bli gravid och så behöver jag fokusera på nåt annat också. 

Var även hos min sköldkörtelläkare igår som lugnade mig lite ang graviditet. Han sa eg inget nytt mer än lite lugnande tankar bara. Och så utgår han från min önskan att bli gravid när han tolkar mina värden vid provtagningar. Just nu ligger jag bra till där. Alltid något.

Längtar så otroligt mycket efter ett plus nu!

Låter ju jätte bra Tror definitivt att träning och bra vanor kan skapa bättre förutsättningar i kroppen för en graviditet än vad mycket stillasittande och dåliga matvanor gör. 

Vad skönt att få lugnande tankar av din läkare även om det inte var så mycket nytt  

Jag borde också komma igång igen, men lättare sagt än gjort nu med olika arbetstider och dottern hemma de dagar jag är ledig. Får försöka skapa goda vanor gällande mat istället och vara nöjd med de promenader jag lyckas komma ut på just nu    
  • Migas
    Anonym (Nina) skrev 2018-01-31 13:59:33 följande:

Migas: Mina senaste cykler har varit: 47, 39, 39

Men nu tror jag att jag hade ägglossning i helgen faktiskt, alla symptom på det, så förhoppningsvis rättar cykeln till sig nu!

Hade väldigt regelbunden mens tidigare, det är senaste månaderna den börjat bli konstig.

Aha, det får vi hoppas att den gör då skedde det något för någon månad sen eller den blev bara oregelbunden?
    Jeex skrev 2018-01-31 14:17:29 följande:

Ja, jag måste säga att tempen funkar väldigt bra för mig. Det är ju verkligen individuellt det där med tempen och hur känslig man är. Jag kan vakna ibland under natten och inte heller behöva mäta samma tid varje morgon utan att det påverkar något spec. Du kan ju alltid testa en månad och se om dina sömnvanor påverkar din temp. Nackdelen med äl-tester är att bara för att man får ett positivt test så betyder det inte att ägget sedan släpper, så därför kan man aldrig lita på ett äl-test att själva äl skedde, utan det är genom temp och andra tecken som kroppen visar som bekräftar äl. Men tycker absolut att du kan testa en månad att tempa och med billiga äl för att se om det funkar. Annars kanske det är värt för dig att köpa en monitor :)

Jo, men då kanske temp är något för mig iaf. Tyckte det lät som att det var mycket mer noga när jag läste om det. Är det någon skillnad på NC och fertility friends? Är babyplans termometer bra?
  • Migas
    Emhy89 skrev 2018-01-31 14:54:14 följande:

Då är ju frågan.

BIM +2 idag.

Testade neg med predictor early i måndags.

Ont så in i helvete i svank (brutalt!) och tjejmagen.

Trött som få.

Stickningar i brösten.

Vill äta ALLT i min väg.

Borde jag testa igen imorgon, eller kommer jag bara bli besviken då? Och isf med testlagrets sticka eller Predictor Early igen?

*blir knäpp*

Hur regelbunden är din cykel? Är du förbi den längsta cykeln du haft senaste 6 mån? Jag skulle nog testa imorgon igen eller åtminstone innan helgen, förutsatt att jag inte haft längre cykler den närmaste tiden, då du ändå passerat BIM och att hormonet fördubblas varannan till var tredje dag.
  • Migas
    Emhy89 skrev 2018-01-31 15:33:03 följande:

Innan Cerazette var jag alltid extremt regelbunden. Under tiden med cerazette var det kaos. Slutade med Cerazette 12/11, opererade bort en äggledare akut pga utomkvedes den 22/12 och fick tillbaka min mens 1/1.

Nä, men usch vad jobbigt det lät med utomkvedes. Jag skull nog testa iaf en gång de närmsta dagarna då det låter positivt med alla symptom du räkna upp, även om det kan vara mensen som fortfarande strular efter piller, operation och allt. Hoppas att du får ett plus nu.
    Sommaren12 skrev 2018-01-31 16:36:55 följande:

Tar ni några kostillskott för att öka chanserna? Tex folsyra? Vad ska man köpa för nåt isf? När jag var gravid senast åt jag Mittt val kvinna, men vet eg om det innehåller nåt vettigt.

Jag äter bara ren Folsyra, ren d-vitamin (främst för att det är vinter) och omega 3 (då jag är dålig på att äta fisk ibland). Tycker att de där kombinations burkarna brukar innehålla mycket man inte behöver utan får i sig genom kosten för det mesta.
  • Migas
    Sommaren12 skrev 2018-01-31 18:21:30 följande:
    Ja det är det jag tänker, att det finns massa onödigt i. Sen varierar ju kvaliteten på många kosttillskott. Tex har jag hört att många av de omega 3 man kan köpa i affären är rena skräpet. Dock inte så insatt. Vad heter den där folsyran du äter? Antar att burken har ett namn? Jag fick veta av min ena läkaren i somras att jag hade låg nivå på folsyra och fick då utskrivet en burk. Tog alla de och sen inte mer så vet inte hur det ser ut nu. Jag äter bra med fisk så tror inte jag behöver det men nåt uppigande hade ju inte skadat den här tiden på året haha.
    Ja, det kan jag tänka mig att det gör. Jag vet inte hur bra kvalitet det är på den omega 3 vi har, men sambon köpte det för ett tag sen och tänkte att det kan inte skada att testa iaf. 

Jag har apotekets egna folsyra; www.apoteket.se/produkt/apoteket-folsyra-100-st-319860/ denna gång. Är det någon skillnad på Folsyra man får på recept och det man kan köpa receptfritt på apoteket? Jag har läst att man ska börja äta folsyra 3 månader innan man blir gravid för att börja bygga upp ett lager på Folsyra inför graviditeten och den fortsätta äta det till v. 12 då det gör att man minskar risken för ryggmärgsbråk på bebisen. 

Läste någonstans att de flesta svenskar har brist på d-vitamin under vintern, så det skadar nog inte att få i sig lite sådant iaf. 
    Anonym (Nina) skrev 2018-01-31 18:37:26 följande:
    Jag tar b-vitaminer, och där ingår folsyra. Men ökar folsyra chansen att bli gravid? Jag har hört både att det gör det och att det inte gör det.

I mina b-vitaminer ingår också inositol (B8) och det ska öka chansen i och med att det förbättrar äggkvaliten mm. Tar också Q10.

"Inositol

För att bli gravid och undvika missfall måste man ha hyfsat bra äggkvalitet. Dessutom vet man att äggkvaliteten börjar minska kraftigt för alla kvinnor över 35 år. I en studie deltog 60 infertila PCOS kvinnor som genomgick assisterad befruktning. En grupp fick inositol plus folsyra. Den andra gruppen fick bara folsyra. De som tog inositol plus folsyra hade betydligt friskare äggceller efter tre månader. Resultaten från denna studie indikerar att om man är intresserad av att öka sina chanser att bli gravid och minska risken för missfall, är ett tillskott av inositol att rekommendera. Bra äggkvalitet är nödvändig för en lyckad graviditet."

"Q10

Ska ni ta något - så ta Q10! Antagligen det bästa du kan tillsätta för bättre ägg. Q10 är en vitaminlik substans som finns i alla dina celler. Q10 har länge varit föremål för omfattande forskning, då det har en viktig roll i kroppens energiomsättning. Kemiskt är Q10 ett mellanting mellan E-vitamin och K-vitamin. Det finns som sagt i alla celler förutom de röda blodkropparna och är ett fettlösligt vitaminliknande ämne som produceras i levern men produktionen avtar successivt med start vid 20 års ålder. Det styr energiproduktionen i cellernas kraftverk (mitokondrierna) och Intar en särställning bland vitaminer och mineraler då tillståndsförbättring vid brist inträder redan efter 1-4 veckors intag."

Källa: fertilitetsguiden

Tänkte börja med progesteron och E-vitamin snart också.
    Jag tror att det enbart minskar risken för ryggmärgsbråk (kanske andra missbildningar) hos fostret fram till vecka 12, har iaf inte lyckats hitta några seriösa informativa sidor som visar något annat. 
  • Migas
    Saima17 skrev 2018-01-31 19:22:35 följande:
    Ja alltså ja tycker iom att stickor med streck bara visar östrogen höjning (vad ja vet iaf) så tycker ja d va sjukt svårt å veta när verkliga lh höjningen va iom att nu visar östorgenhöjningen ca 6 dagar före lh visas åt mj. Å tydligen var mitt lh hormon värde för lågt för att ADVANCED stickorna sku visa fast gubbe. Så därför tycker ja d e värt pengarna. Allt känns mkt säkrare med den. Å just d att ha den som preventivmedel sen känns super skönt. Vill aldrig mer ta nå med hormoner i..
    Ok, då fattar jag lite mer hur du menade att det sparade pengar genom att gå över till monitor i slutändan eller åtminstone gör det värt det man betalar  
    Jeex skrev 2018-01-31 20:18:03 följande:
    Ja, jag tror om man har en känslig temp så behöver man nog vara noggrann. Men man märker ganska fort vilken ens normala basaltemperarur är och då också om man blir extra påverkad av dålig sömn. Jag använder både NC och FF. Svårt att säga vilken som är bäst. NC är väldigt tydlig, enkel och på svenska. FF har mer funktioner än NC om man väljer att betala, så det är väl lite av en smaksak av vad man gillar :) Jag har NC?s temp så kan tyvärr inte svara på om bp?s temp är bra.
    Tack för bra information, får kika på detta efter jobbet Måste man köpa något startpaket för att få med NC termometer eller räcker det att köpa prenumerationen en månad?  

• Migas
    Sommaren12 skrev 2018-01-31 21:05:05 följande:

I vanlig ordning har jag börjat tolka in en massa. Som vanligt inte nån större chans att det kan va nåt denna gång men nu har det liksom börjat bränna i bröstvårtorna, jag har lindrig typ mensvärk av och till och har varit konstant uppsvälld sedan äl. Är bara på äl+5 så smått otroligt att känna symptom nu. Inte ens säkert ägget fäst än väl? Haha men det e ju lite kul att hoppas ändå. Lär inte va nåt denna gången heller.

Ont i halsen har jag fått nu ikväll. Skjut mig om jag blir sjuk igen!! Blir isf tredje gången på tre månader! :O t.o.m. min femåring har bättre immunförsvar än jag! Kan seriöst räkna vabdagarna på en hand som jag tagit sen jag fick henne!

Nä men vad tråkigt att du inte fick vara frisk  

Men vad spännande, hoppas att det tog sig nu då  
  • Migas
    Jeex skrev 2018-02-01 07:07:57 följande:
    Ja, för att få med en termometer måste man köpa en årsprenumeration. Men jag tror egentligen att du skulle kunna köpa vilken basaltermometer som helst från apoteket :)
    Jo, men det tror väl jag med egentligen får kolla upp det nästa gång jag kommer till apoteket.   Jag h ar kollat lite på nätet, men tycker det är svårt att veta om de visar en eller två decimaler ibland då jag fått upp termometrar som inte framgår att de kan visa två decimaler när jag googlat på basaltermometer. 
Svar på tråden Följas åt till ett plus!