• zuces

IVF - Sahlgrenska

Hej! 

Jag och min man har stått i kö sedan slutet på Maj för IVF behandling på Sahlgrenska. Söker nu fler som gör/har gjort eller ska göra sin IVF på Sahlgrenska i Göteborg för att följas åt på vägen!

• Svar på tråden IVF - Sahlgrenska
  • Elcca
    Kawi skrev 2018-10-09 10:23:35 följande:

Jag har ju haft så stora problem med svullen mage, och igår började det bli outhärdligt. Så jättestor och hård som betong, ser ut att vara i 4-5 månaden och kunde knappt andas, inte sitta/ligga/stå på ett bra sätt pga denna enorma uppsvällda stenhårda jättemage.. svårt att sova också. Ringde kliniken igår em och fick en läkartid idag på morgonen. Hon sa att jag troligtvis är överstimulerad, och efter UL sa hon att de ville lägga in mig direkt, för att tömma mig på vätska. Det är massor av vätska plus att äggstockarna är som två stora apelsiner i storlek, sa hon.

Så hipp som happ ligger jag här nu på ett rum i sjukhuskläder och har fått en port i armen och väntar på tömning...

Fy vad jobbigt för dig! Men skönt att du blev tagen på allvar och att du fick snabb hjälp! Hoppas på snabb bättring för dig nu. :)

Tips för att minska obehaget vid spruttaging är Tapinkräm (bedövningskräm). Finns som plåster oxå, men det är dyrare. Kräm funkar lika bra och räcker längre!
  • sofie9191

Ett tips när man tar sprutor också är att lägga en isbit på området där du ska sticka!

Fyremadel sprutan var hemsk men med en isbit på huden en stund innan kändes den knappt!

• Vildismamma

Inget ägg till frysen för oss... :( så nu får vi verkligen hoppas att det bara behövdes det som sattes in

• lyckligast80
    Vildismamma skrev 2018-10-09 17:56:01 följande:

Inget ägg till frysen för oss... :( så nu får vi verkligen hoppas att det bara behövdes det som sattes in

Inte ni heller:( Ja vi håller tummarna att vi ruvar på guldägg<3
  • Vildismamma
    lyckligast80 skrev 2018-10-09 18:18:02 följande:

Inte ni heller:( Ja vi håller tummarna att vi ruvar på guldägg<3

Riktigt sugen på att testa mig nu bara för det... men ska nog inte göra det.. ska man behöva gå igenom den där jävla behandlingen en gång till... jag vill inte
  • lyckligast80
    Vildismamma skrev 2018-10-09 18:39:52 följande:

Riktigt sugen på att testa mig nu bara för det... men ska nog inte göra det.. ska man behöva gå igenom den där jävla behandlingen en gång till... jag vill inte

Vet, pissjobbigt! Jag kommer hålla mig, känner att mensen får göra mig besviken isåfall och vill inte bli det riktigt än... inte redo för det än. :/

Men vi måste hålla hoppet uppe! Visst kan det gått vägen! Det behövs bara ett fint ägg! :)
  • Vildismamma
    lyckligast80 skrev 2018-10-09 18:43:33 följande:

Vet, pissjobbigt! Jag kommer hålla mig, känner att mensen får göra mig besviken isåfall och vill inte bli det riktigt än... inte redo för det än. :/

Men vi måste hålla hoppet uppe! Visst kan det gått vägen! Det behövs bara ett fint ägg! :)

Ja det får bli den som gör en besviken isf... bara den inte kommer på något dåligt tillfälle typ på jobbet eller så... men det ordnar sig... man har ju faktiskt 2 gånger kvar annars.. ska väl vara glad för det lilla...
  • Kawi
    Vildismamma skrev 2018-10-09 11:28:49 följande:

Din stackare...

Se nu till att vila mycket, det behöver du säkert...

Om du inte gjorde det innan när du tog den sprutan så kan jag tipsa om emlaplåster eller salva... jag kände ingenting av sprutan när jag hade tagit det innan....

Hej och tack! Tyckte det var en plåga varje kväll den där fyrmadelsprutan, så jag gick på ditt råd och köpte emla-salva på vägen hem, så tack! Ska prova nu ikväll :)
  • Kawi
    lyckligast80 skrev 2018-10-09 12:42:26 följande:

Nämen oj! Hur mår du förutom svullen mage??

Har du blivit överstimulerade av tidigare medicin eller nu av tabletten? Vad är det som orsakar det?

Tänker på dig!

Alltså jag mår väl bra förutom svullen mage, men att den är så sjukt svullen gör att den trycker på andra organ, svårt att andas, svårt att sova osv., så det påverkar allt egentligen.

Alltså jag fattar inte riktigt det här; jag har inte blivit överstimulerad tidigare, samtidigt sa läkaren att det inte har med Lutinus att göra och att vi inte kan skylla på den. Man kan bli lite svullen av Lutinus men tydligen inte så här pass. De tappade ut 7,5 dl vätska med en liknande procedur som vid äggplocket. Så som jag förstod henne så släpper blodkärlen ifrån sig vätska, vilket gör att blodet blir tjockare och därför riskerar jag blodpropp - därav att jag ska ta blodförtunnande sprutor nu varje dag.

Tack för omtanken!
  • Kawi
    Elcca skrev 2018-10-09 12:57:20 följande:

Fy vad jobbigt för dig! Men skönt att du blev tagen på allvar och att du fick snabb hjälp! Hoppas på snabb bättring för dig nu. :)

Tips för att minska obehaget vid spruttaging är Tapinkräm (bedövningskräm). Finns som plåster oxå, men det är dyrare. Kräm funkar lika bra och räcker längre!

Ja det var snabba bud.. :) tack för tipset! Frågade på apoteket faktiskt, och hon gav mig Emla, ska testa det nu ikväll.
Svar på tråden IVF - Sahlgrenska