• Knappklara

Cerklage -hur gick det?

Har i sista sekund fått ett akut cerklage inopererat nu i v.18 på grund utav utplånad tapp så hinnan hänge ut. Redan två dagar efter den lyckade operationen har tappen näst intill stängt sig igen (ovanför där cerklaget sitter) och hinnan flyttat uppåt där den skall vara. Positivt enligt min läkare. Förlorade en flicka i november förra året i v20 då vi var med om samma skede, men ingen åtgärd ville vidtagas. Så har nu diagnostiserats med försvagad livmoderhals trots en fullgången (v40+6) & komplikationsfri graviditet 2015.

Vet att det finns trådar om cerklage här inne, men vilka känns något förlegade nu och snart 10 år gamla. Har du någon erfarenhet? Någon solskenshistoria? Hur gick det? Vad fick du för råd från din läkare? "Lev som vanligt" tar jag med en nypa salt då dom flesta som faktiskt tycks hålla sina bebisar inne längst är dom som vilat mest.

Tack

• Svar på tråden Cerklage -hur gick det?
  • Anonym (I samma sits!)

Vet inte om det beror på cerklaget eller graviditeten i allmänhet, men upplever ni mycket molvärk/växtvärk (utan sd) och lösa/hårda magar? Blir inte klok på detta! Och varje gång man går på toaletten är man ju rädd allt skall smälla till och gå sönder ju..är i v.20 nu..

• carolinheiner
    Anonym (I samma sits!) skrev 2017-08-10 20:10:42 följande:

Vet inte om det beror på cerklaget eller graviditeten i allmänhet, men upplever ni mycket molvärk/växtvärk (utan sd) och lösa/hårda magar? Blir inte klok på detta! Och varje gång man går på toaletten är man ju rädd allt skall smälla till och gå sönder ju..är i v.20 nu..

Menar du lös/hård avföring eller att magen blir hård?
    När mitt akuta satt å min förlossning drog igång så va ja öppen både ovanför å nedanför cerklaget. De ända som hindrade Conrad att komma va just cerklaget. Så sitter de bra så tror ja inte de e någon risk att de bara går sönder utan några som helst förvarningar. När dom undersökte mig så hade ja värkar.
  • mimmoo
    Anonym (I samma sits!) skrev 2017-08-10 20:10:42 följande:

Jag har också upplevt detta. Sjukt irriterande. Magen beter sig typ som när jag har mens. Fick tips av läkaren om jag var orolig, att rulla ihop en binda eller lite pspper och trycks mot mellangården om det känns otäckt att "ta i". Hoppas det funkar dig också ????
  • Frix

Hej! Jag har cerklage sedan v.16. Tidigare förlorat ett barn i vecka 20. Nu har vi gått in i vecka 29+4 , vilket varken läkaren eller vi trott varit möjligt. Har varit öppen ner till cerklaget i ca 5 veckor, men det har stått emot alla mina sd. Jag har varit sängliggandes i 2-3 månader nu. Hoppas det går bra för oss alla.

• Knappklara

Hej! Åh beklagar din förlust, vet hur det känns:(. Fick du cerklage akut eller preventivt? Otroligt vad långt du kommit. Så avundsjuk! Har också funneling, men ca1cm ovanför cerklaget. Är sängliggandes sedan 5v tillbaka, är i v23 nu. Bara fortsätta ligga på med andra ord!!

• Karenlucia
    Frix skrev 2017-08-18 19:22:47 följande:

Hej! Jag har cerklage sedan v.16. Tidigare förlorat ett barn i vecka 20. Nu har vi gått in i vecka 29+4 , vilket varken läkaren eller vi trott varit möjligt. Har varit öppen ner till cerklaget i ca 5 veckor, men det har stått emot alla mina sd. Jag har varit sängliggandes i 2-3 månader nu. Hoppas det går bra för oss alla.

Skall snart sätta in mitt cerklage! Hoppas på att det går bra för oss allihopa :)
  • Karenlucia
    Knappklara skrev 2017-08-18 19:37:47 följande:

Hej! Åh beklagar din förlust, vet hur det känns:(. Fick du cerklage akut eller preventivt? Otroligt vad långt du kommit. Så avundsjuk! Har också funneling, men ca1cm ovanför cerklaget. Är sängliggandes sedan 5v tillbaka, är i v23 nu. Bara fortsätta ligga på med andra ord!!

Är du sängliggandes hemma eller på sjukhus?:)
  • Knappklara
    Karenlucia skrev 2017-08-21 17:03:43 följande:

Är du sängliggandes hemma eller på sjukhus?:)

Hemma ligger jag hela dagarna :)
  • Karenlucia
    Knappklara skrev 2017-08-22 04:09:41 följande:

Hemma ligger jag hela dagarna :)

Får Cerclage nästa vecka ! Tack och lov ! Bara ett par dagar kvar ! Var öppen 2.5 mm igår men tappen var 4 cm lång nervöst som bara den :'(
  • Knappklara

v24+2 idag, känns helt otroligt på något sätt!!!! Hur går det för er alla? Hur mår ni?

Svar på tråden Cerklage -hur gick det?