• Knappklara

Cerklage -hur gick det?

Har i sista sekund fått ett akut cerklage inopererat nu i v.18 på grund utav utplånad tapp så hinnan hänge ut. Redan två dagar efter den lyckade operationen har tappen näst intill stängt sig igen (ovanför där cerklaget sitter) och hinnan flyttat uppåt där den skall vara. Positivt enligt min läkare. Förlorade en flicka i november förra året i v20 då vi var med om samma skede, men ingen åtgärd ville vidtagas. Så har nu diagnostiserats med försvagad livmoderhals trots en fullgången (v40+6) & komplikationsfri graviditet 2015.

Vet att det finns trådar om cerklage här inne, men vilka känns något förlegade nu och snart 10 år gamla. Har du någon erfarenhet? Någon solskenshistoria? Hur gick det? Vad fick du för råd från din läkare? "Lev som vanligt" tar jag med en nypa salt då dom flesta som faktiskt tycks hålla sina bebisar inne längst är dom som vilat mest.

Tack

• Svar på tråden Cerklage -hur gick det?
  • mimmoo
    Knappklara skrev 2017-08-04 19:49:23 följande:

Ja jag gjorde det tills idag. Men barnmorskan sa jag skulle räkna på läkarspråk istället, det var enklare & trovärdigare pga hur läget är. Tydligen?!

Men okej. Missade kanske läsa det tidigare. Då förstår jag. Hur lång var tappen nu innan cerklaget? Min är 1,7cm och har också funellering. som växt ihop upptill med en liten glugg ned till cerklaget. Men det har sett ut så i två veckor snart, så det känns bra att det var oförändrat. Såg slemproppen mellan hals & livmoder också, såg så läskigt ut på UL. Men det ser ju ut sådär. Tänkte vad sjutton det var som fanns i livmoderhalsen först!!

Håller tummarna för dig nu. Och ja, antibiotika kanske du skulle ha haft i förebyggande eftersom man vart där och pillat. Men i detta fall kanske du inte behövde <3

I see. Jo, kan nog vara bra att räkna på läkarspråk så det inte blir missuppfattningar. Förstår inte varför man inte tar bort det andra sättet helt så det blir lite lättare att kommunicera :)

Den var nere på 19mm dagen innan det sattes. MEN jag tar deras mätningar med en nypa salt då det verkar variera väldigt mycket beroende på vem som mäter. Mest tror jag det varierar när det är funellering och/eller lite öppet en bit.

Idag har jag ondare igen. Så tröttsamt och stressande. Det kommer och går, helst när jag ändrar ställning.

Tack för tummarna, de behövs. Håller mina för dig också. Låt dagarna och veckorna gå fort nu :)
  • Anonym (I samma sits!)

Nu måste jag som tidigare sjuksköterska ifrågasätta :) Vadå överdosera Carolin? Det är väl inte att överdosera i förebyggande syfte? I detta fall, i områden där infektionsrisken är hög, tycker jag det nästan borde vara mer regel än undantag att man får något som kan ge effekt även från insidan. Nu gjorde väl läkaren den bedömningen att det inte behövdes i detta fall, likväl som i ditt fall. Där det räckte med odling. Men det finns inget som säger att det är fel att få. Tycker du är så tillrättavisande, vart har du fått den informationen ifrån? Likväl det du skrev om fostervattnet ovan du läckte, såklart det inte är bra att det sipprar. Det optimala är ju sluten hinnsäck.

Vi är ju alla här i förbannat 'pressade' situationer och jag skulle vilja påstå att alla bedöms individuellt -inget är rätt eller fel. Där det är kroppen som avgör.

• Knappklara
    Karenlucia skrev 2017-08-05 04:48:55 följande:

Hur lång är tappen från början ? Kram

Min är 4cm! Tror det kan variera :)
  • Karenlucia
    Anonym (I samma sits!) skrev 2017-08-05 15:36:44 följande:

Nu måste jag som tidigare sjuksköterska ifrågasätta :) Vadå överdosera Carolin? Det är väl inte att överdosera i förebyggande syfte? I detta fall, i områden där infektionsrisken är hög, tycker jag det nästan borde vara mer regel än undantag att man får något som kan ge effekt även från insidan. Nu gjorde väl läkaren den bedömningen att det inte behövdes i detta fall, likväl som i ditt fall. Där det räckte med odling. Men det finns inget som säger att det är fel att få. Tycker du är så tillrättavisande, vart har du fått den informationen ifrån? Likväl det du skrev om fostervattnet ovan du läckte, såklart det inte är bra att det sipprar. Det optimala är ju sluten hinnsäck.

Vi är ju alla här i förbannat 'pressade' situationer och jag skulle vilja påstå att alla bedöms individuellt -inget är rätt eller fel. Där det är kroppen som avgör.

Framför allt din sista mening satte huvudet på spiken för mig ! Tack ????????????
  • Knappklara

Amen!
  • Knappklara
    mimmoo skrev 2017-08-05 11:06:47 följande:

I see. Jo, kan nog vara bra att räkna på läkarspråk så det inte blir missuppfattningar. Förstår inte varför man inte tar bort det andra sättet helt så det blir lite lättare att kommunicera :)

Den var nere på 19mm dagen innan det sattes. MEN jag tar deras mätningar med en nypa salt då det verkar variera väldigt mycket beroende på vem som mäter. Mest tror jag det varierar när det är funellering och/eller lite öppet en bit.

Idag har jag ondare igen. Så tröttsamt och stressande. Det kommer och går, helst när jag ändrar ställning.

Tack för tummarna, de behövs. Håller mina för dig också. Låt dagarna och veckorna gå fort nu :)

Du har så rätt.

Och ang mätningarna så varierar det beroende på läkare. Igår var min tapp 2cm helt plötsligt istället för 1,7. Så det beror nog på 'vart' man utgår ifrån. Så länge det går åt rätt håll bara :)

Hur mår du nu? Minns också jag hade ont. Både när jag reste mig & ändrade ställning. Har blödningarna avtagit? Ja låt dagars flyga iväg typ <3
  • Anonym (I samma sits!)
    Karenlucia skrev 2017-08-05 16:32:53 följande:

Framför allt din sista mening satte huvudet på spiken för mig ! Tack ????????????

No offence liksom. Men är bara otroligt less på alla bättrevetare här inne.
  • mimmoo
    Knappklara skrev 2017-08-05 17:40:01 följande:

Du har så rätt.

Och ang mätningarna så varierar det beroende på läkare. Igår var min tapp 2cm helt plötsligt istället för 1,7. Så det beror nog på 'vart' man utgår ifrån. Så länge det går åt rätt håll bara :)

Hur mår du nu? Minns också jag hade ont. Både när jag reste mig & ändrade ställning. Har blödningarna avtagit? Ja låt dagars flyga iväg typ <3

Konstigt att man inte jobbar fram ett universellt sätt att mäta så patienterna slipper bli lurade. Det var först när jag påtalade att det verkade skilja på vart ifrån de mätte som jag fick det bekräftat från läkaren. Precis, så länge det går åt rätt håll :)

Det är same same här. Uttråkad och nojjig. Hur länge hade du ont? Har det gått över helt nu?

Är fortfarande lite gojs som kommer men skulle inte kalla det blödning direkt. Har ju ändå bara gått 4-5 dagar..

Kämpa på i tråksoffan <3
  • Karenlucia
    Anonym (I samma sits!) skrev 2017-08-05 17:46:05 följande:

No offence liksom. Men är bara otroligt less på alla bättrevetare här inne.

Tänker dock lita på min läkare som sätter Cerclage det hon säger är det jag gör :)
  • carolinheiner

Varför? Om vi säger att man får antibiotika i förebyggande alltid.. vad händer då? Då kan man la bli resistent väl? Ser läkaren eller läkaren anser att antibiotika krävs så sätts de in.. säger inte att de e fel. Menar mest att man inte behöver be om de för att någon annan fick.. precis som du säger.. de e läkaren själva som beslutar de.
    Men nu tycker ja verkligen att du drar in på fel saker å missuppfattar de ja skriver. Såklart e en hel hinnsäck de optimala.. givetvis... men om hinnsäcken går sönder så visar de att moderkakan gör sitt jobb igenom att fylla på med nytt vatten! Precis som alla andra så skriver ja ju ut den informationen ja fått av mina läkare.. å MIN erfarenhet!
Svar på tråden Cerklage -hur gick det?