• Knappklara

Cerklage -hur gick det?

Har i sista sekund fått ett akut cerklage inopererat nu i v.18 på grund utav utplånad tapp så hinnan hänge ut. Redan två dagar efter den lyckade operationen har tappen näst intill stängt sig igen (ovanför där cerklaget sitter) och hinnan flyttat uppåt där den skall vara. Positivt enligt min läkare. Förlorade en flicka i november förra året i v20 då vi var med om samma skede, men ingen åtgärd ville vidtagas. Så har nu diagnostiserats med försvagad livmoderhals trots en fullgången (v40+6) & komplikationsfri graviditet 2015.

Vet att det finns trådar om cerklage här inne, men vilka känns något förlegade nu och snart 10 år gamla. Har du någon erfarenhet? Någon solskenshistoria? Hur gick det? Vad fick du för råd från din läkare? "Lev som vanligt" tar jag med en nypa salt då dom flesta som faktiskt tycks hålla sina bebisar inne längst är dom som vilat mest.

Tack

• Svar på tråden Cerklage -hur gick det?
  • carolinheiner
    Knappklara skrev 2017-09-02 09:36:20 följande:

v24+2 idag, känns helt otroligt på något sätt!!!! Hur går det för er alla? Hur mår ni?

V 34(33+2)! Har precis packat bb väskan. Trodde nästan de drog igång igår. Fick massa mensvärk.. meeen här är ja fortfarande hemma :)
  • Knappklara
    carolinheiner skrev 2017-09-02 19:09:50 följande:

V 34(33+2)! Har precis packat bb väskan. Trodde nästan de drog igång igår. Fick massa mensvärk.. meeen här är ja fortfarande hemma :)

ÅH! Vad underbart att läsa! Vad långt du kommit & vad stark du är. Själv har jag legat inne några veckor pga en tapp som bara krymper/växer. Men läget är stabilt. Känns bra att vara på rätt plats. Börjar helt plötligt känna ännu mera hopp & har köpt en första grej till bebis -en filt! På torsdag är det 25+0, ett mål jag i v.22 aldrig trodde jag skulle få uppleva. Läser mycket nu kring födslar därikring och det verkar som om att det går mycket bra för barnen födda 25+ och framåt. Vilket ger mig ännu mer styrka. Nu hoppas vi på 3v till sen, så skulle jag kunna slappna av mer samt bli hemskickad till mitt hem-sjukhus.

Fy för mensvärk. Förstår dig. Hur känns det idag?

Kram
  • carolinheiner
    Knappklara skrev 2017-09-03 13:34:30 följande:
    ÅH! Vad underbart att läsa! Vad långt du kommit & vad stark du är. Själv har jag legat inne några veckor pga en tapp som bara krymper/växer. Men läget är stabilt. Känns bra att vara på rätt plats. Börjar helt plötligt känna ännu mera hopp & har köpt en första grej till bebis -en filt! På torsdag är det 25+0, ett mål jag i v.22 aldrig trodde jag skulle få uppleva. Läser mycket nu kring födslar därikring och det verkar som om att det går mycket bra för barnen födda 25+ och framåt. Vilket ger mig ännu mer styrka. Nu hoppas vi på 3v till sen, så skulle jag kunna slappna av mer samt bli hemskickad till mitt hem-sjukhus.

Kram
    Nu e de lugnt igen :) jobbigt med en son som klarade av 3 dagar på dagis innan han blev sjuk :( han e född v 26+0 :) men de e bra att du gått såhär långt iaf :) ja har ny koll om 1 v ca :) å då blir de planera in klipp :)
  • Karenlucia

Kram

Mitt cerklage sätts på onsdag, nervös! Men hoppas att det kommer gå bra :)
  • mimmoo

Kram

Det låter jobbigt. Håller sig tappen någorlunda stabil?

Jag har nu kommit till v 25+1. Trodde dock jag skulle känna mig lite lugnare nu än vad jag gör. Nu vill jag vara komma till v 28+..

Men allt verkar stabilt än så länge och jag vilar på. Åkte dock på en släng gbs som ett brev på posten så är precis klart på ytterligare antibiotikakur.

Har vågat beställa en Finnish baby box iaf, så nu slipper jag tänka på kläder och dyl. Så värt!
  • mimmoo
    Karenlucia skrev 2017-09-04 16:07:08 följande:

Mitt cerklage sätts på onsdag, nervös! Men hoppas att det kommer gå bra :)

Det kommer säkert gå kanonbra! Jag håller tummarna på ons då! ????
  • carolinheiner

Var inne på kontroll idag. :/ akut kontroll. Allt ser bra ut. Tappen något kortare. 31 mm. Kroppen förbereder sig att snart e de dags! Förvärkar tydligen :( v 33+5.

• Karenlucia
    mimmoo skrev 2017-09-04 16:44:42 följande:

Det kommer säkert gå kanonbra! Jag håller tummarna på ons då! ????

Tack <3 Vi kämpar på jag och lillen i magen :)
  • Frix

Hej!

Knappklara skrev 2017-08-18 19:37:47 följande:

Hej! Åh beklagar din förlust, vet hur det känns:(. Fick du cerklage akut eller preventivt? Otroligt vad långt du kommit. Så avundsjuk! Har också funneling, men ca1cm ovanför cerklaget. Är sängliggandes sedan 5v tillbaka, är i v23 nu. Bara fortsätta ligga på med andra ord!!

Jag fick cerklage preventivt i vecka 16/17. Ja, det är bara vila och väntan som gäller. VUL har sett relativt stabilt ut de senaste veckorna, men det är väl bara en tidsfråga. Är i v.32+2 nu, vilket känns väldigt surrealistiskt. Har en missbildning på livmodern dessutom som komplicerar förlossning också, så det är mkt oro här. Men varje dag är bra för alla oss med cerklage. Önskar er alla lycka till.
  • Karenlucia
    Frix skrev 2017-09-06 16:05:49 följande:

Hej!

Jag fick cerklage preventivt i vecka 16/17. Ja, det är bara vila och väntan som gäller. VUL har sett relativt stabilt ut de senaste veckorna, men det är väl bara en tidsfråga. Är i v.32+2 nu, vilket känns väldigt surrealistiskt. Har en missbildning på livmodern dessutom som komplicerar förlossning också, så det är mkt oro här. Men varje dag är bra för alla oss med cerklage. Önskar er alla lycka till.

Hej hur mår ni allihopa ?:)
Svar på tråden Cerklage -hur gick det?