• Knappklara

Cerklage -hur gick det?

Har i sista sekund fått ett akut cerklage inopererat nu i v.18 på grund utav utplånad tapp så hinnan hänge ut. Redan två dagar efter den lyckade operationen har tappen näst intill stängt sig igen (ovanför där cerklaget sitter) och hinnan flyttat uppåt där den skall vara. Positivt enligt min läkare. Förlorade en flicka i november förra året i v20 då vi var med om samma skede, men ingen åtgärd ville vidtagas. Så har nu diagnostiserats med försvagad livmoderhals trots en fullgången (v40+6) & komplikationsfri graviditet 2015.

Vet att det finns trådar om cerklage här inne, men vilka känns något förlegade nu och snart 10 år gamla. Har du någon erfarenhet? Någon solskenshistoria? Hur gick det? Vad fick du för råd från din läkare? "Lev som vanligt" tar jag med en nypa salt då dom flesta som faktiskt tycks hålla sina bebisar inne längst är dom som vilat mest.

Tack

• Svar på tråden Cerklage -hur gick det?
  • Karenlucia
    Knappklara skrev 2017-08-01 16:01:48 följande:

Håller helt med. Längtar och drömmer och håller tummarna för oss. Menar du KUB? Japps, fick 1:20.000 -högsta man kan få! Först den lyckan och sen detta...När vi förlorade vår tjej i höstas skyllde sjukvården på kromosomfel. Men nu förstår jag efter två likadana händelse att även hon var frisk, det var "mig" det var fel på. Ska du göra testet?

Låter ju bra knas i mina öron men okej :/

Ja fast vi ska göra nipt och inte kub :)
  • Knappklara
    Karenlucia skrev 2017-08-01 16:41:41 följande:

Låter ju bra knas i mina öron men okej :/

Ja fast vi ska göra nipt och inte kub :)

Nipt är helt främmande för mig. Men vet man kan göra det tidigare än kub. Är det blodprov man tar då?
  • Karenlucia

Ja det stämmer, mycket säkrare än kub och man kan få veta bebis kön :)

Någon här i tråden som har tips mot illamående? Legancomp funkar inte :/

• carolinheiner
    Knappklara skrev 2017-08-01 11:09:25 följande:
    Detta namn har jag hört massvis utav gånger. Vilken gud och vilken tur du haft <3 En tjej här med, hoppss hon vill stanna hos oss!!!
    Ja tack vare honom lyckades vi bromsa sonen att komma i 4 v. Han e verkligen en gud.. en hjälte i mina ögon. Å världens lugnaste. Absolut! Håller tummarna!
    22+0 räknas de som livsdugligt :)
  • Anonym (I samma sits!)
    carolinheiner skrev 2017-08-01 20:54:14 följande:

Ja tack vare honom lyckades vi bromsa sonen att komma i 4 v. Han e verkligen en gud.. en hjälte i mina ögon. Å världens lugnaste. Absolut! Håller tummarna!

22+0 räknas de som livsdugligt :)

Vad underbart att läsa <3 Ja 22+0 livsdugligt ja. Men det fanns inte en bebis som överlevt utan framtida men/komplikationer just den veckan här i Sverige iallafall vad läkarna sagt till mig!! Någon enstaka i v.23, men det är knappt! Så det skulle kännas fel att säga att dom kan överleva därifrån, det är väl mer vad teorin säger. Men det funkar direkt inte i praktiken :(
  • Karenlucia
    Anonym (I samma sits!) skrev 2017-08-01 21:32:25 följande:

Vad underbart att läsa <3 Ja 22+0 livsdugligt ja. Men det fanns inte en bebis som överlevt utan framtida men/komplikationer just den veckan här i Sverige iallafall vad läkarna sagt till mig!! Någon enstaka i v.23, men det är knappt! Så det skulle kännas fel att säga att dom kan överleva därifrån, det är väl mer vad teorin säger. Men det funkar direkt inte i praktiken :(

Jag har nog aldrig tänkt att v 22 oavsett om det är 21+0 eller om det är 22+0.

Menar mer att det finns en medicinsk chans att hjälpa till då :) vilken vecka är du i nu?

Försöker tänka positivt????????
  • Anonym (I samma sits!)
    Karenlucia skrev 2017-08-01 21:49:24 följande:

Jag har nog aldrig tänkt att v 22 oavsett om det är 21+0 eller om det är 22+0.

Menar mer att det finns en medicinsk chans att hjälpa till då :) vilken vecka är du i nu?

Försöker tänka positivt????????

Ja det är helt sant, då heter det ju "barn" (sjukt nog -ett barn är det väl hela tiden) och man tillhör förlossningen. Försöker tänka lika positivt jag med, men samtidigt realistiskt. Dum ovana kanske. Är i v.19, fick akut cerklage v.17+...mitt första barn!
  • Anonym (I samma sits!)
    mimmoo skrev 2017-08-01 09:26:41 följande:

Jag håller med dig. Det är tråkigt. Däremot kan jag även förstå läkarna, att det är svårt att skapa sig en uppfattning när det inte finns trovärdig forskning gjord. Den forskning som finns är, vad jag förstått, mestadels från USA och andra länder där man satt cerclage i större utsträckning i förebyggande syfte. Då blir ju gärna resultaten väldans bra också.

Men som du säger, har kvinnan gått igenom liknande innan så ska de iaf ta upp diskussionen så man har rätt att ta ett beslut utifrån den fasta läkaren kan erbjuda..

Skönt för dig att du hittade en grym läkare som kunde göra ett bra jobb. Jag hoppas läkaren som ska avgöra på mig idag äldre någorlunda erfaren.

Nu väntar frukost i form av dropp eftersom operationen såklart blev uppskjuten några timmar. Yey!!

Hur har allt gått?
  • Karenlucia
    Anonym (I samma sits!) skrev 2017-08-01 21:53:30 följande:

Ja det är helt sant, då heter det ju "barn" (sjukt nog -ett barn är det väl hela tiden) och man tillhör förlossningen. Försöker tänka lika positivt jag med, men samtidigt realistiskt. Dum ovana kanske. Är i v.19, fick akut cerklage v.17+...mitt första barn!

Åh önskar dig all lycka till !! Kommer att göra allt jag kan för att det ska gå bra ??
  • mimmoo
    Anonym (I samma sits!) skrev 2017-08-01 21:55:59 följande:

Hur har allt gått?

Knappklara skrev 2017-08-01 11:06:37 följande:

Ja visst är det sjukt, men såklart jag förstår överväganden också. Dom måste ju själva bedöma om cerklage är det enda rätta, annars har det ju ingen effekt. Exempelvis om det handlar om sammandragningar/prematura verkar som inte kan stoppas med cerklage.

Åh, lycka till! Berätta hur det gick sen <3 Jag har BF 21 december men vågar inte tro jag kommer gå så långt, är glad om jag kan hålla henne inne till v30 iallafall. Hoppet är det sista som överger en iaf <3

Jag ligger här i min säng. Läkaren sa att operationen gick bra men att den var ganska svår då de både hade svårt se och komma åt ordentligt. Sen krånglade detde lite när de skulle sätta ryggbedövningen.. men men, det är det lilla

Har fortfarande lite ont magen men inte så farligt och blödningen har nästan upphört nu. Ska bli intressant att se imorgon hur allt ser ut. Inga sammandragningar ännu iaf och har inte behövt någon extra medicin eller tillsyn ????

Jag hoppas så att det gått bra men vågar inte tro på något med tanke på min historik och ständiga otur..
Svar på tråden Cerklage -hur gick det?