• Knappklara

Cerklage -hur gick det?

Har i sista sekund fått ett akut cerklage inopererat nu i v.18 på grund utav utplånad tapp så hinnan hänge ut. Redan två dagar efter den lyckade operationen har tappen näst intill stängt sig igen (ovanför där cerklaget sitter) och hinnan flyttat uppåt där den skall vara. Positivt enligt min läkare. Förlorade en flicka i november förra året i v20 då vi var med om samma skede, men ingen åtgärd ville vidtagas. Så har nu diagnostiserats med försvagad livmoderhals trots en fullgången (v40+6) & komplikationsfri graviditet 2015.

Vet att det finns trådar om cerklage här inne, men vilka känns något förlegade nu och snart 10 år gamla. Har du någon erfarenhet? Någon solskenshistoria? Hur gick det? Vad fick du för råd från din läkare? "Lev som vanligt" tar jag med en nypa salt då dom flesta som faktiskt tycks hålla sina bebisar inne längst är dom som vilat mest.

Tack

• Svar på tråden Cerklage -hur gick det?
  • Knappklara
    carolinheiner skrev 2017-07-29 16:21:15 följande:

Japp. Mitt vatten sipprade hela tiden,. Vilket e bra då gör moderkakan sitt jobb å producerar nytt :) ja fick antibiotika med sonen pga vattenavgången.. å fick ja förhöjda värden fick ja ny omgång.. tror ja fick 2 eller 3 omgångar. Men denna gång fick ja inte någon.

De e som en berg och dalbana tyvärr :(

Ja okej, vad olika man hör. Till mig sa dom att huvudsaken var att jag INTE sipprade vatten (alltså hade hål på hinnan) då det är ännu större risk för en infektion då oavsett nyproduktion av vatten. Bara jag läser här inne blir man ju både knäpp & lite klokare. Men alla läkare verkar ju ge alla kvinnor i samma situation olika svar. Tror man får gå på känsla och inse att vi alla kommer få uppleva det hela olika och att vi alla är mer eller mindre mottagliga för allt. Önskar bara man hade svaret....:-/
  • carolinheiner
    Knappklara skrev 2017-07-29 17:45:03 följande:
    Ja okej, vad olika man hör. Till mig sa dom att huvudsaken var att jag INTE sipprade vatten (alltså hade hål på hinnan) då det är ännu större risk för en infektion då oavsett nyproduktion av vatten. Bara jag läser här inne blir man ju både knäpp & lite klokare. Men alla läkare verkar ju ge alla kvinnor i samma situation olika svar. Tror man får gå på känsla och inse att vi alla kommer få uppleva det hela olika och att vi alla är mer eller mindre mottagliga för allt. Önskar bara man hade svaret....:-/
    De bästa hade vart om vattnet inte sipprade givetvis.. men min skada satt så långt ner så sipprade de inte så gjorde moderkakan inte sitt jobb. De bästa hade vart om de hade stannat hos sonen.. men efter 4 v så va min vattenmängd lika mkt som hos en normal graviditet :) fast de småsipprade hela tiden. Risken för infektion är de ju för de e fritt fram in till barnet. Mitt berodde nog på att ja va uppe å gick ibland å "drog" med mig skiten i sängen.
  • Karenlucia

Jag är gravid i vecka 10 nu. Jag får säkert cerklage om ca 2-3 veckor, jag har förlorat två barn sedan innn. Nu är jag gravid en tredje gång och är livrädd för vad som ska händ, någon som har bra erfarenheter av cerklage och som kan förklara om ni blivit sjukskriva och så?:)

• Knappklara

Fick som sagt akut cerklage i v18 och är sjukskriven graviditeten ut. Vid en kommande graviditet får jag också primitivt cerklage i v13-14 och blir sjukskriven graviditeten ut där med har läkaren lovat. Dock hoppas jag detta skall gå vägen denna gången så jag slipper vara gravid mer efter dessa resor. Beklagar dina förluster Vet dom vad det beror på? När förlorade du dina små?

• Knappklara

Jag mår superbra efter cerklaget. Inte en sammandragning, ingenting, vilket jag hade redan v12 innan cerklaget sattes. Är rädd för infektion såklart, vilken är störst 2-3v efter ingreppet. Men jag hoppas <3

• Karenlucia

Tusen tack för svar ! ???????? Första gången hade vår son Lino gastroshisis (stavning?) så man tog det som den primära orsaken andra gången var det tappen som gav sig :(

Vet inre om jag kommer våga jobba/röra mig efter ingreppet knappt jag vågar röra mig nu ????

• Knappklara

Beklagar verkligen Jag misstänkte försavagad livmoderhals när vi förlorade vår dotter i höstas, men ingen lyssnade på mig. Tillhör Västerås. Nu höll allt på och hända igen tackvare att jag "kände igen" mönstret. Och tack och lov var vi på semester i Skåne och träffade rätt läkare på rätt ställe, kan man säga. Är nu i v.20 (två veckor sedan cerklaget) och mår liks bra jag gjorde under graviditeten med sonen 2015. En fullgången & komplikationsfri sådan.

Jag ligger ner 20-22h dygn och tänker på eget bevåg göra det tills jag passerat v28/30 typ. Vill inte riskera att något händer alltså. Min läkare da jag kunde vara uppe mer efter ca 22+0 men jag tänker ligga ner. Det värsta är ju samvetet mot min son, men hans pappa/min sambo tar väl hand om honom. Jag gör inger typ. Hämtar mat i kylen, duschar & går på toa. Annars ligger jag ner. Även i bilen när jag ska på undersökning, på madrass, i baksätet hur sjukt det än låter. Läser så mycket om alla kvinnors olika resor och slutsatsen jag kan dra är att dom som vilat mest, är dom som gått längst med sina bebisar också <3 Så svårt och man blir såååå rastlös. Men det är det värt!!!

Tänk att ett planerat cerklage är väldigt säkert och jag tror inte det finns något att oroa sig för :) Värre är det med detta akuta. Är läkarna säkra på att det är det "mekaniska" som är fel (alltså när man öppnar sig i tysthet) och inte det "hormonella" (när man får prematura värkar/ sammandragningar) så är ju cerklage helt rätt för dig. Det sistnämnda kan man ju inte hinder med cerklage, med det översta gör.

• carolinheiner
    Karenlucia skrev 2017-07-30 18:13:28 följande:

Jag är gravid i vecka 10 nu. Jag får säkert cerklage om ca 2-3 veckor, jag har förlorat två barn sedan innn. Nu är jag gravid en tredje gång och är livrädd för vad som ska händ, någon som har bra erfarenheter av cerklage och som kan förklara om ni blivit sjukskriva och så?:)

Gravid med nr 3. V 28+3. Fick ett planerat cerklage v 15+6 i Lund. Planen va från början att leva som vanligt å jobba.. men fick så mkt sammandragningar efter op att ja blev 100% sjukskriven.. är fortfarande sjukskriven 100% tom 29/9(bf 19/10).
    Beklagar din förlust av dina barn. Förlorade cår första å höll på att förlora vårt andra också men med ett akut cerklage så klarade vi oss till v 26+0.
  • Anfi

Jag fick ett akut cerklage i v 20 elelr 21 minns ej riktigt.. Hade en buktande fostersäck som puttades in sen sattes ett dubbelt cerklage. Ordinerades strikt sängläge i två veckor därefter vila men jag hittade mycket amerikanska hemsidor där kvinnorna var sängliggande med bra resultat vilket jag följde. Fram till v 31 då en läkare övertygade mig om att ja kan röra mkg lite iaf gå ut och sitta på restaurang. Efter det så rörde jag mig lite och började öppna mig (kontrollerade livmodertappen med vul varje vecka). Blev skrämd och blev sängliggande igen! Därefter hade ja nån my tid v 33 träffade ett as till doktor som tyckte att cerklage va onödigt ja skulle föda v 40 tom ovh art han inte ens behlvde undersöka mig han skulle dock känna och irritera min livmoder för ja fick ont efter atg ha väntat i två timmar han tryckte riktigt hårt på magen och samma dag på kvällen började mina värkar slm ej kunde stoppas ovh ja födde efter en dag... Fick kortison för lugnmognad bebis föddes 33+3 sondmatades... Ja tror verlligen att ja hade kunnat hålla honom inne om ja fortsatt med strikt sängläge! Låt ingen röra era magar gå på er magkänsla! Pojkneen min hade gbs infektion Som han fick av mig ficn sola mit gulsot och fick blod. Efter 2 v åkte vi hem och hade hemsjukvård i tre vevkor... Vila och läs amerikanska trådar finns massa solskens historier. Glöm inte stödstrjmpor heller.

• Anfi

Läkarna ordinerade endast vila och lätt rörelse ja kunde sitta upp och äta och tex laga enklare mat dessa räd följde jag inte! Jag va på rygg gick bara på toa och dusvhade sittandes så få gånger som möjligt. Fick bra resultat trpts en nästan eliminerad livmodertapp. Så fort ja vilade mindre så öppnades jag mig! Och då va det bara typ att ja gick på restaurang eller gick till köket nån mer gång och satt upp där hemma.

Svar på tråden Cerklage -hur gick det?