• Knappklara

Cerklage -hur gick det?

Har i sista sekund fått ett akut cerklage inopererat nu i v.18 på grund utav utplånad tapp så hinnan hänge ut. Redan två dagar efter den lyckade operationen har tappen näst intill stängt sig igen (ovanför där cerklaget sitter) och hinnan flyttat uppåt där den skall vara. Positivt enligt min läkare. Förlorade en flicka i november förra året i v20 då vi var med om samma skede, men ingen åtgärd ville vidtagas. Så har nu diagnostiserats med försvagad livmoderhals trots en fullgången (v40+6) & komplikationsfri graviditet 2015.

Vet att det finns trådar om cerklage här inne, men vilka känns något förlegade nu och snart 10 år gamla. Har du någon erfarenhet? Någon solskenshistoria? Hur gick det? Vad fick du för råd från din läkare? "Lev som vanligt" tar jag med en nypa salt då dom flesta som faktiskt tycks hålla sina bebisar inne längst är dom som vilat mest.

Tack

• Svar på tråden Cerklage -hur gick det?
  • mimmoo
    carolinheiner skrev 2017-07-31 23:48:12 följande:

Så jävla tråkigt när dom inte "tror" på cerklage. Ja menar ge de en chans. Fungerar de är de kanoner isf, fingerar de inte.. nä men då har man iaf provat.. blir så lack på sånna läkare! Ja har tur som bor nära Lund å fått träffa en tvättäkta cerklage gud!

Jag håller med dig. Det är tråkigt. Däremot kan jag även förstå läkarna, att det är svårt att skapa sig en uppfattning när det inte finns trovärdig forskning gjord. Den forskning som finns är, vad jag förstått, mestadels från USA och andra länder där man satt cerclage i större utsträckning i förebyggande syfte. Då blir ju gärna resultaten väldans bra också.

Men som du säger, har kvinnan gått igenom liknande innan så ska de iaf ta upp diskussionen så man har rätt att ta ett beslut utifrån den fasta läkaren kan erbjuda..

Skönt för dig att du hittade en grym läkare som kunde göra ett bra jobb. Jag hoppas läkaren som ska avgöra på mig idag äldre någorlunda erfaren.

Nu väntar frukost i form av dropp eftersom operationen såklart blev uppskjuten några timmar. Yey!!
  • carolinheiner
    Knappklara skrev 2017-08-01 09:01:10 följande:
    Läser mycket om kvinnor som fått cerklage i Lund, känns som cerklage-mekkat där. Bra läkare och vård, vilken tur du haft. Förstår oron trots v29, men tänk så långt ändå. Vet ni vas det blir denna gång? Vi vart ju rekommenderade att ta reda på kön för att kunna ta till oss bebisen på ett annat sätt. Det är ju givetvis frivillig men ett tips dom hade!!!
    Karenlucia skrev 2017-08-01 04:04:25 följande:

Nej det förstår jag, men måste hitta ett sätt att hantera oron, tack Gud för privatvård i Sverige mina barnmorskor är helt enkelt underbara !

Underbart att läsa att du träffar bra människor som i andra. Annars vet du att det är öppen vård i hela Sverige och du har också rätt att söka dig till Lund om så skulle vara. När jag läser så verkar det finnas många cerklage-gudar i södra Sverige, där många är skickliga och pålästa. Mer uppåt landet verkar det vara lägre kompetens inom området.
    Japp de blir en flicka denna gång :) ja Dag Wilde Svensson heter han som gjort måååånga op.. 4-500 st å alla har lyckats!
  • Knappklara
    mimmoo skrev 2017-08-01 09:26:41 följande:

Jag håller med dig. Det är tråkigt. Däremot kan jag även förstå läkarna, att det är svårt att skapa sig en uppfattning när det inte finns trovärdig forskning gjord. Den forskning som finns är, vad jag förstått, mestadels från USA och andra länder där man satt cerclage i större utsträckning i förebyggande syfte. Då blir ju gärna resultaten väldans bra också.

Men som du säger, har kvinnan gått igenom liknande innan så ska de iaf ta upp diskussionen så man har rätt att ta ett beslut utifrån den fasta läkaren kan erbjuda..

Skönt för dig att du hittade en grym läkare som kunde göra ett bra jobb. Jag hoppas läkaren som ska avgöra på mig idag äldre någorlunda erfaren.

Nu väntar frukost i form av dropp eftersom operationen såklart blev uppskjuten några timmar. Yey!!

Ja visst är det sjukt, men såklart jag förstår överväganden också. Dom måste ju själva bedöma om cerklage är det enda rätta, annars har det ju ingen effekt. Exempelvis om det handlar om sammandragningar/prematura verkar som inte kan stoppas med cerklage.

Åh, lycka till! Berätta hur det gick sen <3 Jag har BF 21 december men vågar inte tro jag kommer gå så långt, är glad om jag kan hålla henne inne till v30 iallafall. Hoppet är det sista som överger en iaf <3
  • Knappklara
    carolinheiner skrev 2017-08-01 11:05:34 följande:

Japp de blir en flicka denna gång :) ja Dag Wilde Svensson heter han som gjort måååånga op.. 4-500 st å alla har lyckats!

Detta namn har jag hört massvis utav gånger. Vilken gud och vilken tur du haft <3 En tjej här med, hoppss hon vill stanna hos oss!!!
  • Karenlucia

Jag är själv född i v 28 och det blev människa av mig också ärligt talat så känner jag att jag är lycklig för allt som innebär att vi får en bebis hos oss :) delmål är v 12 , 20 och sen 22 ????????

• Knappklara
    Karenlucia skrev 2017-08-01 11:26:35 följande:

Jag är själv född i v 28 och det blev människa av mig också ärligt talat så känner jag att jag är lycklig för allt som innebär att vi får en bebis hos oss :) delmål är v 12 , 20 och sen 22 ????????

Ja du ser, du inger hopp <3 Varför ville du titts ut för tidigt, vet man det? Tänker om det är ärfligt? Då har vi samma mål. Mitt första är nu 22+0 då jag får "tillhöra" förlossningen iallafall...sen 25+0 då många som föds då överlever till 50%...sen v28/30. Vågar knappt tänka så långt än och det är sjukt att jag ens tänker på att inte kunna gå fulltid. Men det känns så långt bort
  • Karenlucia

Är adopterad så har inre speciellt mkt info :( men jag tillhör förlossningen efter rul men runt grav v 22 snackar man ju om att man kan rädda bebis, eller iallafall rent medicinskt göra något ::)

Vet dock inte om man menar v. 22 (21+0) eller v23 22+0

• Knappklara
    Karenlucia skrev 2017-08-01 12:29:59 följande:

Är adopterad så har inre speciellt mkt info :( men jag tillhör förlossningen efter rul men runt grav v 22 snackar man ju om att man kan rädda bebis, eller iallafall rent medicinskt göra något ::)

Vet dock inte om man menar v. 22 (21+0) eller v23 22+0

Ah okej <3 Ja det beror på landsting. Men här gäller 22+0 och dom säger att det inte blir mycket till liv med en så förtidigt född. Mycket komplikationer och blödningar kan det bli. Prognosen ser bäst ut efter v25+ sa dom till oss både här hemma och där dom satte mitt cerklage :/
  • Karenlucia
    Knappklara skrev 2017-08-01 12:41:33 följande:

Ah okej <3 Ja det beror på landsting. Men här gäller 22+0 och dom säger att det inte blir mycket till liv med en så förtidigt född. Mycket komplikationer och blödningar kan det bli. Prognosen ser bäst ut efter v25+ sa dom till oss både här hemma och där dom satte mitt cerklage :/

Låter troligt! Jag längtar drömmer och hoppas att liten i magen är redo för liv :) Har Du gjort nipt ?:)
  • Knappklara
    Karenlucia skrev 2017-08-01 15:28:40 följande:

Låter troligt! Jag längtar drömmer och hoppas att liten i magen är redo för liv :) Har Du gjort nipt ?:)

Håller helt med. Längtar och drömmer och håller tummarna för oss. Menar du KUB? Japps, fick 1:20.000 -högsta man kan få! Först den lyckan och sen detta...När vi förlorade vår tjej i höstas skyllde sjukvården på kromosomfel. Men nu förstår jag efter två likadana händelse att även hon var frisk, det var "mig" det var fel på. Ska du göra testet?
Svar på tråden Cerklage -hur gick det?