carolinheiner skrev 2017-07-31 07:44:00 följande:
Ett akut cerklage har 50/50 chans att bli "bra". Ja är inte strikt sängliggandes.. vilar mkt men gör ändå lättare grejor. Tar hand om sonen bär honom, diskar, lagar mat.. å min tapp håller sig stadigt på 4 cm. Va nere på 2,4 cm efter op i v 16. Är idag i v 29.
De e mer regel än undantag att prematurer får sola. Så tror inte de hade med infektionen att göra. Sen va de extremt onödigt av läkaren å känna å reta tappen så. Ja får "bara" undersökningar var 4 v. Just för att minska risken för infektion å retning.
Väldigt unikt ändå att du kan "leva så normalt" och ändå gått så långt. Skulle jag ha lyssnat på min läkare skulle jag inte ha något barn kvar i magen. Det kan vända fort. Men du hade ett preventivt denna gången va, förresten? Då är det väl iofs lite skillnad.
Knappklara skrev 2017-07-30 20:55:19 följande:
Beklagar verkligen Jag misstänkte försavagad livmoderhals när vi förlorade vår dotter i höstas, men ingen lyssnade på mig. Tillhör Västerås. Nu höll allt på och hända igen tackvare att jag "kände igen" mönstret. Och tack och lov var vi på semester i Skåne och träffade rätt läkare på rätt ställe, kan man säga. Är nu i v.20 (två veckor sedan cerklaget) och mår liks bra jag gjorde under graviditeten med sonen 2015. En fullgången & komplikationsfri sådan.
Jag ligger ner 20-22h dygn och tänker på eget bevåg göra det tills jag passerat v28/30 typ. Vill inte riskera att något händer alltså. Min läkare da jag kunde vara uppe mer efter ca 22+0 men jag tänker ligga ner. Det värsta är ju samvetet mot min son, men hans pappa/min sambo tar väl hand om honom. Jag gör inger typ. Hämtar mat i kylen, duschar & går på toa. Annars ligger jag ner. Även i bilen när jag ska på undersökning, på madrass, i baksätet hur sjukt det än låter. Läser så mycket om alla kvinnors olika resor och slutsatsen jag kan dra är att dom som vilat mest, är dom som gått längst med sina bebisar också <3 Så svårt och man blir såååå rastlös. Men det är det värt!!!
Tänk att ett planerat cerklage är väldigt säkert och jag tror inte det finns något att oroa sig för :) Värre är det med detta akuta. Är läkarna säkra på att det är det "mekaniska" som är fel (alltså när man öppnar sig i tysthet) och inte det "hormonella" (när man får prematura värkar/ sammandragningar) så är ju cerklage helt rätt för dig. Det sistnämnda kan man ju inte hinder med cerklage, med det översta gör.
Så länge det inte blir några infektioner så verkar det ändå gå bra för många som får akut, så försök tänka positivt Knappklara. Det verkar ju vara öppna/stäng-mekanismen som är fel i ditt fall och ingen benägenhet till prematura sammandragningar. Vilket ju är det bästa i dessa två fall. Likväl som det kan skita sig med ett akut cerklage så läser jag också mycket om kvinnors vars preventiva spruckit eller inte funkat heller. Vi är alla unika där nere och VILA verkar begynnande för dem flesta.... Lyssna på detta i första hand och ta inga risker <3