• Knappklara

Cerklage -hur gick det?

Har i sista sekund fått ett akut cerklage inopererat nu i v.18 på grund utav utplånad tapp så hinnan hänge ut. Redan två dagar efter den lyckade operationen har tappen näst intill stängt sig igen (ovanför där cerklaget sitter) och hinnan flyttat uppåt där den skall vara. Positivt enligt min läkare. Förlorade en flicka i november förra året i v20 då vi var med om samma skede, men ingen åtgärd ville vidtagas. Så har nu diagnostiserats med försvagad livmoderhals trots en fullgången (v40+6) & komplikationsfri graviditet 2015.

Vet att det finns trådar om cerklage här inne, men vilka känns något förlegade nu och snart 10 år gamla. Har du någon erfarenhet? Någon solskenshistoria? Hur gick det? Vad fick du för råd från din läkare? "Lev som vanligt" tar jag med en nypa salt då dom flesta som faktiskt tycks hålla sina bebisar inne längst är dom som vilat mest.

Tack

• Svar på tråden Cerklage -hur gick det?
  • carolinheiner
    mimmoo skrev 2017-08-02 08:37:59 följande:
    carolinheiner skrev 2017-08-02 07:19:20 följande:

Vad skönt å höra. Låter verkligen positivt :) efter min op fick ja hemska sd.. kunde bara va uppe i max 5 min innan ja fick lägga mig där ja stod å andas igenom sammandragningarna.

Tack för peppen! Natten har varit lite orolig och jag har kännt av väldigt lätta sammandragningar men jag antar att det är normalt såhär direkt efter op.

Det låter väldigt otäckt med så mycket och kraftiga sd. Fick du någon medicin då? Hjälpte det? Jag har iofs inte varit uppe mer än att hämtat te och kissat så vem vet..
    Ja fick difloflenak(?) stopiller över helgen. Gick över dagsransonen dom 3 dagarna. Fick sedan utskrivet brikanyl då dom fortsatte.. men de va mest för de psykiska. När ja fick sd så blev ja orolig å de spädde på mina sd så blev de en ond cirkel. Så nu har ja brikanyl vid behov samt alvedon. Men har inte tagit någon tablett på 3 v! Sd kommer å går men inget som inte anses normalt.. livmodern måste få träna inför förlossningen :) v 30 i mon!
  • Karenlucia
    carolinheiner skrev 2017-08-02 21:24:25 följande:

Ja fick difloflenak(?) stopiller över helgen. Gick över dagsransonen dom 3 dagarna. Fick sedan utskrivet brikanyl då dom fortsatte.. men de va mest för de psykiska. När ja fick sd så blev ja orolig å de spädde på mina sd så blev de en ond cirkel. Så nu har ja brikanyl vid behov samt alvedon. Men har inte tagit någon tablett på 3 v! Sd kommer å går men inget som inte anses normalt.. livmodern måste få träna inför förlossningen :) v 30 i mon!

Heja heja !<3
  • Knappklara
    carolinheiner skrev 2017-08-02 21:24:25 följande:

Så underbart! Heja heja <3 Har också brikanyl här hemma ifall att. Känns tryggt, men samtidigt läskigt. Är ingen tablettmänniska Fick min första sd idag, magen blev bara hård. Man blir så nojig!!!! Men det är ju normalt..
  • Karenlucia
    Knappklara skrev 2017-08-02 21:55:24 följande:

Så underbart! Heja heja <3 Har också brikanyl här hemma ifall att. Känns tryggt, men samtidigt läskigt. Är ingen tablettmänniska Fick min första sd idag, magen blev bara hård. Man blir så nojig!!!! Men det är ju normalt..

Varför tar man brucanyl och är det samma sak som den bricanyl man tar för astma? :)
  • Knappklara
    Karenlucia skrev 2017-08-03 05:17:33 följande:

Varför tar man brucanyl och är det samma sak som den bricanyl man tar för astma? :)

För sammandragningarna. Om dom börjar komma titt som tätt eller gör ont. Då kan man prova ta innan man vidtar andra åtgärder. Ger effekt på vissa, andra inte. Beror ju på vad kroppen vill så att säga. Vissa som äter ofta kan råka ut för moteffekt när det väl gäller, då dessa absolut inte hjälper. Så i nödfall, men det är ju en ganska svår bedömning. Vi känner ju alla olika :/ Hur är det med illamåendet idag?
  • Karenlucia
    Anonym (I samma sits!) skrev 2017-08-02 20:14:33 följande:

Detsamma från mig med!!! Hur mår ni alla? Har haft lite sd idag och man blir ju nojig för minsta lilla!!!!

Idag mår jag inte bra! Illamående som bara den, en börsinfo dock! Väntar på kontrollerna nästa vecka och sedan räknar jag ner till Cerclage ! <3
    Knappklara skrev 2017-08-03 06:32:08 följande:

För sammandragningarna. Om dom börjar komma titt som tätt eller gör ont. Då kan man prova ta innan man vidtar andra åtgärder. Ger effekt på vissa, andra inte. Beror ju på vad kroppen vill så att säga. Vissa som äter ofta kan råka ut för moteffekt när det väl gäller, då dessa absolut inte hjälper. Så i nödfall, men det är ju en ganska svår bedömning. Vi känner ju alla olika :/ Hur är det med illamåendet idag?

Aha okej, har nämligen astma själv så därför jag undrade, det sägs iofs att man kan ta Bricanyl under grav för astman ! Jo bättre tack <3
  • carolinheiner
    Karenlucia skrev 2017-08-03 05:17:33 följande:
    Precis som svaret innan. De gör så att livmodern slappnar av :) ger de inte önskad effekt kan man även kombinera de med adelat som också är avslappnande :)
  • Karenlucia
    Karenlucia skrev 2017-08-03 11:28:01 följande:

Okej ! Tusen tack :) kram på er alla kämpar där ute ! ??

carolinheiner skrev 2017-08-03 09:08:33 följande:

Precis som svaret innan. De gör så att livmodern slappnar av :) ger de inte önskad effekt kan man även kombinera de med adelat som också är avslappnande :)

Godmorgon vill bara önska alla en underbar dag<3
  • mimmoo
    Knappklara skrev 2017-08-02 12:05:22 följande:

Åh vad skönt och höra. Jag har inte haft en sd sen cerklaget sattes för snart 3v sedan. Så kan inte relatera, men hoppas dom går över. Var väldigt förskonad även med sonen 2015, dom kom typ i v25-26 bara smått, onda (så jag tyckte det var jobbigt) blev dom i v.38. Han föddes i 40+6 sen :)

Jag tror allt har gått super och lycka till kontrollen idag. Uppdatera oss om hur kontrollen går sen <3

Det blev aldrig någon kontroll dagen efter op. De ville inte in där och störa mer, vad jag förstått. Ska på återbesök på tors för vul och snack med läkare.

En fråga till er som fått cerclage. Hur kändes det dagarna/veckan efter op? Jag har lite ont till och från, känner mig lite stel där nere och även om jag inte blöder så är det lite rosa-orange på trosskyddet. Är detta normalt tros?
Svar på tråden Cerklage -hur gick det?