• Knappklara

Cerklage -hur gick det?

Har i sista sekund fått ett akut cerklage inopererat nu i v.18 på grund utav utplånad tapp så hinnan hänge ut. Redan två dagar efter den lyckade operationen har tappen näst intill stängt sig igen (ovanför där cerklaget sitter) och hinnan flyttat uppåt där den skall vara. Positivt enligt min läkare. Förlorade en flicka i november förra året i v20 då vi var med om samma skede, men ingen åtgärd ville vidtagas. Så har nu diagnostiserats med försvagad livmoderhals trots en fullgången (v40+6) & komplikationsfri graviditet 2015.

Vet att det finns trådar om cerklage här inne, men vilka känns något förlegade nu och snart 10 år gamla. Har du någon erfarenhet? Någon solskenshistoria? Hur gick det? Vad fick du för råd från din läkare? "Lev som vanligt" tar jag med en nypa salt då dom flesta som faktiskt tycks hålla sina bebisar inne längst är dom som vilat mest.

Tack

• Svar på tråden Cerklage -hur gick det?
  • Knappklara

Hej brudar! 25+3 här, går framåt. Fortfarande inlagd på sjukan och på tisdag skall det göras en bedömning om jag får åka hem. Sista mätningen förrs veckan tydde på att tappen växt med 3mm igen, så sängläge & lutinus funkar effektivt på mig. Minns när jag kom hit för snart 3v sedan och tappen var nere på 6mm, nu 15mm. Bättre än på länge även fast det såklart är under gränsen. Mår otroligt bra, inga sd eller infektioner (än). Hoppss det håller i sig <3

Hur gick det att sätta cerklaget Karenlucia? Har du haft något besvär av det i efterhand? :)

• Knappklara
    carolinheiner skrev 2017-09-05 20:13:09 följande:

Var inne på kontroll idag. :/ akut kontroll. Allt ser bra ut. Tappen något kortare. 31 mm. Kroppen förbereder sig att snart e de dags! Förvärkar tydligen :( v 33+5.

Hur går allt för dig? Får du må bra? :)
  • Frix

Hej Alla! Tänkte skriva lite om medicinering och höra hur ni har det? Det kanske bara är jag som har mkt sammandragningar?Jag såg att någon skrev något om lutinus. Jag har tagit Lutinus två ggr dagligen sen vecka 16 och vågar inte sluta nu. Egentligen var ordinationen 1 gång dag, men läkaren gick med på min linje????. Jag har haft mkt sammandragningar sen vecka 20 och tar lugnande på natten (diazepam). Tydligen vanligt att ta i Tyskland. Har även bricanyl x 3 sen vecka 22.

• carolinheiner
    Knappklara skrev 2017-09-10 08:18:45 följande:
    Hur går allt för dig? Får du må bra? :)
    Ja mår bra :) är inne på v 34+4 idag å hon e fixerad.. sista kollen på torsdag å planering av klipp :) ser fram emot de :) börjar bli lite tungt både fysiskt å psykiskt :)
  • carolinheiner
    Karenlucia skrev 2017-09-17 14:22:56 följande:

Hej!

Hur går det för er alla? :)

Kram

35+3.. dagarna sniglar sig fram.. klipp nästa tisdag... dvs snart endast 8 dagar kvar.. försöker klara av varje natt.. foglossningar, förvärkar som håller mig vaken.. fått morfintabletter för att underlätta.. dom klipper tidigast 36+0 om ja verkligen inte orkar längre.. men ska försöka hålla humöret uppe liite till.. men de e jobbigt nu :( speciellt när ingen annan som förstår varför de e jobbigt.. såhär känner alla i slutet av en graviditet.. de e bara att bita ihop å kämpa.. till dom vill ja bara säga f u!
    Hur går de för dig?
  • Frix

Hej! Vi klippte cerklaget 35:0 efter att jag känt mer tryck nedåt och haft lite mindre blödningar. Låg då inne på förlossningen för observation då min läkare sett att huvudet stöd mot cerklaget. Jag öppnade mig direkt 5 cm när cerklaget tigs bort. Sen tog de hinnorna och 40 min senare kom vår lilla prinsessa till världen ????

• mrshudson75

Hej, jag hoppas det är okej att jag skriver här. Sitter o funderar lite o vet inte riktigt var jag ska ställa mina frågor :)

Jag väntar mitt åttonde barn, har gått över tiden varje gång. Med de sista har jag haft mycket förvärkar. Denna gång extremt mycket, ibland regelbundet hela eftermiddagar o kvällar. Jag har kollat uvi, mätt tappen som var opåverkad för ca 2 v sen, 4 cm då.

Jag är idag i v 33 +3, vaknade o upptäckte levrat blod o åkte till fl för koll. Allt såg bra ut med hjärtljud moderkakan o så. Stängd tapp, lite uppmjukad. Blödningen kom från livmoderhalsen som jag såg var lite blodfylld på mitten. 3,49 mm idag. ( Sen hade bebisen vänt sig till säte, men det är en annan sak om än lite oroande)

Ni som har erfarenhet, tror ni jag behöver vara orolig för att ngt är på gång? Som sagt har jag alltid gått över tiden, men har aldrig blödit så här sent i grav heller :/

• Karenlucia
    carolinheiner skrev 2017-09-17 23:25:54 följande:

35+3.. dagarna sniglar sig fram.. klipp nästa tisdag... dvs snart endast 8 dagar kvar.. försöker klara av varje natt.. foglossningar, förvärkar som håller mig vaken.. fått morfintabletter för att underlätta.. dom klipper tidigast 36+0 om ja verkligen inte orkar längre.. men ska försöka hålla humöret uppe liite till.. men de e jobbigt nu :( speciellt när ingen annan som förstår varför de e jobbigt.. såhär känner alla i slutet av en graviditet.. de e bara att bita ihop å kämpa.. till dom vill ja bara säga f u!

Hur går de för dig?

Oj kämpa på ! Hejar på dig!

Snart v 21 :)
  • carolinheiner
    Karenlucia skrev 2017-10-15 05:18:59 följande:

Oj kämpa på ! Hejar på dig!

Snart v 21 :)

Oj de va länge sedan ja va här inne :/ åkte in v 35+ (minns inte vilken v detta va :o)akut då ja hade mkt förvärkar. Fick träffa överläkaren som beslutade lite snabbt att de bästa för mig är att klippa upp cerklaget. Vi hade passerat 34 å då stoppade dom inte en förlossning med en ?normal? kvinna å då ansåg han att inte ska ja behöva plågas.. sagt å gjort in på ett förlossningsrum å klippte efter 2 h. Han va ensam på mottagningen å fick ta de mellan patienterna :) klippet gick bra. Men ska knte ljuga när ja säger att de gjorde ont :( när cerklaget va borta hade ja lite mensvärk i 1 h för att sedan dö ut helt.. så vi fick åka hem utan bebis :( 37+0 ålte vi in till fl för att hämta ut smärtstillande för att kunna sova.. fick då träffa en läkare som lyssnade på mina sömnproblem. Fick då en tid till läkare på tisdagen för att boka tid för igångsättning.. tisdagen kom å ja fick träffa ännu en gång överläkaren.. han frågade lite skämtsamt ?varför skulle du ha cerklage? Du håller ihop bra ju.. haha? jo tack sa ja.. nu får du göra ditt jobb å vräka henne! Han försökte först skrämma mig att avstå en igångsättning. Sa snabbt till honom att ja vet riskerna.. men att behålla henne i magen kommer göra mer skada. Han gjotörde en undersökning å visade sig 3 cm öppen å nästan helt utplånad tapp. Va bra sa han.. vill du bli igångsatt idag? Absolut säger ja med självsäkerhet. Återkom om 1,5 h så har vi ett rum redo för dig å så kickar vi igång!

Barnvakterna va redo å vi åkte hem åt lite lunch å åkte tillbaka till fl mwd väskorna. Började med cytotec supar kl 13.30. 20.00 spräkte dom hinnorna. Å kl 00.44 den 4/10 v 37+6 föddes vår lilla Freja! 2940 g å 47 cm lång :) hon missade Morfars födelsedag med 45 min men föddes ist på Farfars födelsedag :)

Svar på tråden Cerklage -hur gick det?