• Knappklara

Cerklage -hur gick det?

Har i sista sekund fått ett akut cerklage inopererat nu i v.18 på grund utav utplånad tapp så hinnan hänge ut. Redan två dagar efter den lyckade operationen har tappen näst intill stängt sig igen (ovanför där cerklaget sitter) och hinnan flyttat uppåt där den skall vara. Positivt enligt min läkare. Förlorade en flicka i november förra året i v20 då vi var med om samma skede, men ingen åtgärd ville vidtagas. Så har nu diagnostiserats med försvagad livmoderhals trots en fullgången (v40+6) & komplikationsfri graviditet 2015.

Vet att det finns trådar om cerklage här inne, men vilka känns något förlegade nu och snart 10 år gamla. Har du någon erfarenhet? Någon solskenshistoria? Hur gick det? Vad fick du för råd från din läkare? "Lev som vanligt" tar jag med en nypa salt då dom flesta som faktiskt tycks hålla sina bebisar inne längst är dom som vilat mest.

Tack

• Svar på tråden Cerklage -hur gick det?
  • Karenlucia
    Knappklara skrev 2017-09-10 08:17:19 följande:

Hej brudar! 25+3 här, går framåt. Fortfarande inlagd på sjukan och på tisdag skall det göras en bedömning om jag får åka hem. Sista mätningen förrs veckan tydde på att tappen växt med 3mm igen, så sängläge & lutinus funkar effektivt på mig. Minns när jag kom hit för snart 3v sedan och tappen var nere på 6mm, nu 15mm. Bättre än på länge även fast det såklart är under gränsen. Mår otroligt bra, inga sd eller infektioner (än). Hoppss det håller i sig <3

Hur gick det att sätta cerklaget Karenlucia? Har du haft något besvär av det i efterhand? :)

Nope ingenting, endel molande värk och så lite konstig smärta vid revbenen:) annars mår jag toppen :D
  • Karenlucia
    carolinheiner skrev 2017-10-15 07:19:02 följande:

Oj de va länge sedan ja va här inne :/ åkte in v 35+ (minns inte vilken v detta va :o)akut då ja hade mkt förvärkar. Fick träffa överläkaren som beslutade lite snabbt att de bästa för mig är att klippa upp cerklaget. Vi hade passerat 34 å då stoppade dom inte en förlossning med en ?normal? kvinna å då ansåg han att inte ska ja behöva plågas.. sagt å gjort in på ett förlossningsrum å klippte efter 2 h. Han va ensam på mottagningen å fick ta de mellan patienterna :) klippet gick bra. Men ska knte ljuga när ja säger att de gjorde ont :( när cerklaget va borta hade ja lite mensvärk i 1 h för att sedan dö ut helt.. så vi fick åka hem utan bebis :( 37+0 ålte vi in till fl för att hämta ut smärtstillande för att kunna sova.. fick då träffa en läkare som lyssnade på mina sömnproblem. Fick då en tid till läkare på tisdagen för att boka tid för igångsättning.. tisdagen kom å ja fick träffa ännu en gång överläkaren.. han frågade lite skämtsamt ?varför skulle du ha cerklage? Du håller ihop bra ju.. haha? jo tack sa ja.. nu får du göra ditt jobb å vräka henne! Han försökte först skrämma mig att avstå en igångsättning. Sa snabbt till honom att ja vet riskerna.. men att behålla henne i magen kommer göra mer skada. Han gjotörde en undersökning å visade sig 3 cm öppen å nästan helt utplånad tapp. Va bra sa han.. vill du bli igångsatt idag? Absolut säger ja med självsäkerhet. Återkom om 1,5 h så har vi ett rum redo för dig å så kickar vi igång!

Barnvakterna va redo å vi åkte hem åt lite lunch å åkte tillbaka till fl mwd väskorna. Började med cytotec supar kl 13.30. 20.00 spräkte dom hinnorna. Å kl 00.44 den 4/10 v 37+6 föddes vår lilla Freja! 2940 g å 47 cm lång :) hon missade Morfars födelsedag med 45 min men föddes ist på Farfars födelsedag :)

Hur mår ni?:)

Kram
  • carolinheiner

Vi mår toppen :) hon går stadigt upp i vikt å är frisk :) en annan försöker fortfarande läka.. :( sega stygn som sitter kvar :(

Karenlucia skrev 2017-10-26 11:49:48 följande:

Hur mår ni?:)

Kram

• Karenlucia
    carolinheiner skrev 2017-10-28 18:10:27 följande:

Vi mår toppen :) hon går stadigt upp i vikt å är frisk :) en annan försöker fortfarande läka.. :( sega stygn som sitter kvar :(

Åh hoppas det blir bra snart :)
  • carolinheiner
    Karenlucia skrev 2017-10-28 18:51:14 följande:

Åh hoppas det blir bra snart :)

Jadå :) e så tacksam över de skånska cerklget klarade av jobbet :)
  • Karenlucia
    carolinheiner skrev 2017-10-29 07:31:57 följande:

Jadå :) e så tacksam över de skånska cerklget klarade av jobbet :)

Förstår dig, jag är i v 22+2 nu enligt Östra Sjukhuset, helt underbart ! 3 dagar kvar sen är nästa milstolpe nådd ;)
  • Anonym (Linnea)

Hej! Kom över den här tråden och tänkte kolla hur det går för er alla.

Hur mår ni och fungerar det bra med cerklage och mår era små underbara liv i magarna bra?

Jag och min sambo miste vår ängel den 15/11 i år. Våran första graviditet och allt var bra fam tills jag var i 23+2. Fick en störtblödning hemma så fick åka ambulans till sjukhus. När dem såg att han levde så blev vi skickade direkt till Uppsala där jag blev inskriven. Tappen var då 2.5cm. Detta var på lördagen. Jag slutade blöda söndag kväll. På måndagen var tappen 1.9 cm. På måndag kväll började jag få sammandragningar. Hade haft det tidigare också men inga märkvärdiga på så sätt. Sammandragningarna fortsatte tiddsg onsdag torsdag och på torsdag kväll började jag blöda igen. Då var tappen 1.1 cm. Därefter slutade jag aldrig blöda utan han är född med k.snitt på söndagen den 5/11 efter jag vaknade på natten med värkar. Var då öppen 3 cm. På lördagen när jag kom in tog dem prover och der visade sig att jag hade GBS i vaginan. Moderkakan he dem skickat på analys för att se om den visar något för än så länge vet dem inte vad blödningen beror på. När Dylan föddes mådde han jättebra och hade så fina värden. Endast cpapp. Men efter en vecka fick han en infektion i tarmarna och den 15/11 somnade han in.

Jag och sambon vill blibgtavids igen och ge Dylan ett syskon men är så rädd. Allt var så bre tills der inte var bra. Jag ver redan nu att jag kommer säga toll om cerklage ifall att samt att jag sk gå på kontroller varje vecka för att se efter Gbs : en. Jag har frågat om det var det spm satte igång allt men får känslan av att dem helst undviker att svara på det..

• Anonym (Linnea)

Hej! Kom över den här tråden och tänkte kolla hur det går för er alla.

Hur mår ni och fungerar det bra med cerklage och mår era små underbara liv i magarna bra?

Jag och min sambo miste vår ängel den 15/11 i år. Våran första graviditet och allt var bra fam tills jag var i 23+2. Fick en störtblödning hemma så fick åka ambulans till sjukhus. När dem såg att han levde så blev vi skickade direkt till Uppsala där jag blev inskriven. Tappen var då 2.5cm. Detta var på lördagen. Jag slutade blöda söndag kväll. På måndagen var tappen 1.9 cm. På måndag kväll började jag få sammandragningar. Hade haft det tidigare också men inga märkvärdiga på så sätt. Sammandragningarna fortsatte tiddsg onsdag torsdag och på torsdag kväll började jag blöda igen. Då var tappen 1.1 cm. Därefter slutade jag aldrig blöda utan han är född med k.snitt på söndagen den 5/11 efter jag vaknade på natten med värkar. Var då öppen 3 cm. På lördagen när jag kom in tog dem prover och der visade sig att jag hade GBS i vaginan. Moderkakan he dem skickat på analys för att se om den visar något för än så länge vet dem inte vad blödningen beror på. När Dylan föddes mådde han jättebra och hade så fina värden. Endast cpapp. Men efter en vecka fick han en infektion i tarmarna och den 15/11 somnade han in.

Jag och sambon vill blibgtavids igen och ge Dylan ett syskon men är så rädd. Allt var så bre tills der inte var bra. Jag ver redan nu att jag kommer säga toll om cerklage ifall att samt att jag sk gå på kontroller varje vecka för att se efter Gbs : en. Jag har frågat om det var det spm satte igång allt men får känslan av att dem helst undviker att svara på det..

• Anfi

Det va någon som frågade om min historia innan mitt cerklage. Mitt cerklage var akut och upptäcktes då jag deltog i ett forskningsprojekt på Malmö allmänna sjukhus. Detta va alltså första barnet, de sa att det såg mörkt ut att jag troligtvis skulle då ett missfall men ja höll mig till v 33+3

Svar på tråden Cerklage -hur gick det?