• Anonym (Vän till familjen)

Barnen vill inte vara med pappan pga ny fru.

Jag har en kompis som är "styvmor" till 2 flickor, som inte vill bo hos henne och mannen nåt mer pga att de har nytt barn och hon har ett barn sen tidigare. Mamman verkar inte göra nåt åt att hans flickor känner så! Hon stödjer det och uppmuntrar ingenting att vara där. Min kompis har inte varit annat än snäll och behandlat dom barnen som sina egna! Nu beter de sig såhär.. Allt för svartsjuka och rivalitet. De påstår sig hata min kompis pga att de "förlorat" pappa. Jag mår riktigt illa av sånt här! Vad får barn att få sånt här beteende!? Ska tilläggas att pappan är jättebesviken och ledsen..

• Svar på tråden Barnen vill inte vara med pappan pga ny fru.
  • Anonym (gigi)
    Anonym (Vän till familjen) skrev 2017-05-22 21:50:30 följande:

Inte vet jag hur de vill lösa det men så som ni lägger upp det så måste ju barn godkänna föräldrars nya partners. Befängt. Man flyttar väl ihop med vilka man vill. Inte frågade min pappa mig om lov, vet du vad! Jag fann mig!

Tror det är där skon klämmer. Du fann dig och kräver att andra ska göra samma sak. Men vet du. Den här ungen har kanske lite mer självbevarelsedrift än vad du hade. Eller är bara mer envis. I vilket fall reagerar hon inte som du gjorde och du gillar inte det. På många sätt kan jag tycka att barnet agerar sunt. Trivs man inte med en person eller situation så backar man och letar efter bättre någon annanstans.
  • Anonym (Eerika)
    Anonym (Vän till familjen) skrev 2017-05-22 21:44:24 följande:

Nu handlar det ju om vad de sagt och hur de betett sig mot honom, säger man så i din värld kanske? Då förstår jag isåfall din acceptans.

Ett barn som försöker få saker som de inte kan förstå att hänga ihop gör kopplingar typ "mamma var arg för att pappa var dåligt på att städa, det var för att pappa inte kunde hålla rent som mamma lämnade honom". Kan du verkligen, på riktigt, inte förstå det? Har du inte själv några barn/umgås du inte med andra barn än "Ankis" lilla barn/ har du inga minnen från din egen barndom? Du låter som en omogen sjuttonåring, eller som om du har ett funktionshinder som gör att du inte riktigt förstår andra emotionellt och om det är så fattar jag att det är jobbigt för dig att se att din "nyfunna bästis" har problem med sin familj, men annars borde du kunna hantera detta bättre än att må så dåligt som du uttrycker att du gör.

För övrigt skulle jag skulle säga att det hade varit MYCKET värre om barnen förklarat för sin pappa att "mamma attraherades inte längre av dig sexuellt" eller "mamma tröttnade på att du varje gång du var full stötte på andra kvinnor" eller "mamma tycker att du förändrats personlighetsmässigt till det sämre efter att du började hänga med SD-gubbarna på ditt jobb" eller whatever som var den VERKLIGA orsaken till att exet lämnade "Ove". Hade mina barn sagt att deras andra förälder dumpade mig pga ostskidbacken skulle jag fattat att det var DERAS tolkning och inte min partners egna ord. Om "Ove" inte är egåvningshandikappad borde han kunnat bemöta vad barnen sa om hans städförmåga bättre än att ta det som anklagelser från sitt ex. O
  • Pris1
    Anonym (Vän till familjen) skrev 2017-05-22 21:50:30 följande:

Inte vet jag hur de vill lösa det men så som ni lägger upp det så måste ju barn godkänna föräldrars nya partners. Befängt. Man flyttar väl ihop med vilka man vill. Inte frågade min pappa mig om lov, vet du vad! Jag fann mig!

Jag tycker inte att det är befängt att barn får vara delaktiga i vem de ska bo med.

Jag ser inte heller att nån direkt har förespråkat skilsmässa. Däremot påpekat att barnen inte valt situationen med skilda föräldrar och nya familjemedlemmar. Det är inte bara att kasta sig in i nya familjebildningar när man har barn. Barnens behov måste beaktas. Och ibland blir det fnurror i de flesta familjer och då måste de vuxna ta ansvar till att lösa dem.

Lösningen på det här delikata familjedrama som du tydligen bevittnar på första parkett måste ju lösas av de inblandade; pappan, flickorna och Anki.
  • Pris1
    Anonym (Vän till familjen) skrev 2017-05-22 21:54:23 följande:

Dina argument är som väggar i ett tomt eko.För att jag stör mig över det hela! För att de är våra nära vänner!

Att du stör dig är ju uppenbart, varför du stör dig är lite mindre uppenbart. Du ekar rätt bra i dina argument också.
  • Anonym (Galet)
    Anonym (Vän till familjen) skrev 2017-05-22 21:16:34 följande:

Barnen kunde för bara någon år sen i min närvaro vräka ur sig till ankis son att han skulle låta dom va ifred när de kom så han kunde ha sin stränga mamma för sig själv och dom sin pappa så han inte blev elak. Mitt framför mig?!? Anki trodde mig inte först, men tillslut erkände flickorna det efter att jag blev riktigt arg. Jag ringde faktiskt deras mamma, det var inte lätt hon var riktigt obrydd, men tillslut skulle hon prata med dom och vips erkände dom. Mamman verkade tycka att barn är barn, vilken inställning att ha. Fnys.. Bortskämda skitungar.

Vänta nu, menar du allvar? Ringde du upp din kompis sambos ex för att berätta att du tyckte att hennes barn betett sig ohyfsat? Jag bara gapar när jag läser vad du skriver. Har du inga normala spärrar alls? Det är absolut inte normalt att lägga sig i andras liv på det sätt du gör, oavsett hur "nära vän" man är.
  • Anonym (vackert mitt i tragiken)
    Anonym (Vän till familjen) skrev 2017-05-22 21:54:23 följande:
    Dina argument är som väggar i ett tomt eko.
    Det här är ju ren poesi!
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Vän till familjen) skrev 2017-05-22 20:21:11 följande:
    Fast vi umgås och jag bryr mig om mina vänner, min bästa vän! Har du inga vänner som du kan relatera till? Har du aldrig haft en tjejvän du delar och babblar om allt med. Vi är inte bara bästa vänner, vi är vänner till varandras familjer. Varför är detta så stötande för alla? :-/
    Jodå, jag stöttar vännen men ringer knappast upp deras partners ex, sitter och mår illa av deras bonusbarn eller hänger ut dem på FL

Anki vet om att jag skriver här, inte vad och var men i ett forum. Hon är ok med det. Det jag inte är ok med är hur ni vrider och vänder på allt jag säger och gör barnens sätt till barnens rätt i samhället! Jobbar för bris på nån fattig remiss från AF. "Barnens känslor" bla bla bla. Ja de har känslor, men är det ok att säga elaka saker till andra bara för det?! De är så pass stora tonåringar att de SKA ta ansvar och kan över hur de känner, men utåt, vi alla närstående tycker exakt samma sak bortskämda snorungar. Ta exempelvis pappan gav äldsta dotter eget rum när hon var 9 för annars ville hon inte komma, och skickade ut ankis son i en sovalkov i vardagsrummet! Som bor där hela tiden! Ankis föräldrar blev ganska sura, likaså anki! Men hon ville gynna hans barn.. Hon ska bars finna sig och jag har sagt att hon måste börja säga emot. De barnen tror de är prinsessan! Sen stod det rummet tomt varannan vecka medan sonen fick trängas i vardagsrummet och bli nattad i soffan! Tillslut sa hon ifrån, äldsta dotter börjar gråta, pappan pratar med henne tror även mamman kom också, men är osäker, sen blir allt bra nåt år så drar det igång igen. Små bortskämda prinsessor. Vill inte dela, vill inte försöka, vägrar allt. Klart jag tycker alla ska finna sig! Så är det man finner sig, man beter sig inte som en prinsessa, passar det inte så drar jag. Hon hade personligen sagt till sin pappa att hon ville ha honom för sig själv och helst vara ensambarn, bara där är det knas! Ungen behöver hjälp att prata med nån! Känslor hit och dit, det här är nåt helt annat. Ett exempel äldsta dotter frågar pappa om att sova över hos kompis på sin födelsedag, pappa säger nej, mamman säger då till dotter att hon tycker det är okej och synd att pappan inte känner detsamma. Med pappan i telefon. Jag satt bredvid med min man och anki. Så ingen hörsägen!

• Anonym (Galet)
    Anonym (Vän till familjen) skrev 2017-05-23 07:21:42 följande:

Klart jag tycker alla ska finna sig! Så är det man finner sig, man beter sig inte som en prinsessa, passar det inte så drar jag.

"man finner sig"? Ok, men den vuxna kvinnan "Anki" behöver inte finna sig och gilla läget? Hennes son behöver inte "finna sig"? Utan bara hans barn? Verkar ju väldigt rimligt...

Du och din man verkar ha en väldigt osund relation till era "nära vänner" om ni lägger er i såhär mycket. Riktigt obehagligt och onormalt.

Du skriver dessutom väldigt märkligt och svårläst, men du kanske inte har svenska som modersmål?
    Anonym (Galet) skrev 2017-05-23 09:36:32 följande:

"man finner sig"? Ok, men den vuxna kvinnan "Anki" behöver inte finna sig och gilla läget? Hennes son behöver inte "finna sig"? Utan bara hans barn? Verkar ju väldigt rimligt...

Du och din man verkar ha en väldigt osund relation till era "nära vänner" om ni lägger er i såhär mycket. Riktigt obehagligt och onormalt.

Du skriver dessutom väldigt märkligt och svårläst, men du kanske inte har svenska som modersmål?

Haha herregud du måste läsa svenska förstärkning, står väl klart tydligt att ANKI HAR INGET ANNAT ÄN FUNNIT SIG. Du läser kanske mest mellan raderna och det du lite känner för tror jag. Att hennes son fått bo i sovalkov över ett år är inte att finna sig?? Haha rest my case.. Argumentera mot vägg är att slösa värdefull intelligens
Svar på tråden Barnen vill inte vara med pappan pga ny fru.