• Anonym (Vän till familjen)

Barnen vill inte vara med pappan pga ny fru.

Jag har en kompis som är "styvmor" till 2 flickor, som inte vill bo hos henne och mannen nåt mer pga att de har nytt barn och hon har ett barn sen tidigare. Mamman verkar inte göra nåt åt att hans flickor känner så! Hon stödjer det och uppmuntrar ingenting att vara där. Min kompis har inte varit annat än snäll och behandlat dom barnen som sina egna! Nu beter de sig såhär.. Allt för svartsjuka och rivalitet. De påstår sig hata min kompis pga att de "förlorat" pappa. Jag mår riktigt illa av sånt här! Vad får barn att få sånt här beteende!? Ska tilläggas att pappan är jättebesviken och ledsen..

• Svar på tråden Barnen vill inte vara med pappan pga ny fru.
  • Anonym (stup)
    Anonym (Vän till familjen) skrev 2017-05-22 14:17:12 följande:
    Och då har du ju givetvis tänkt bestämma över nån annans kärleksliv?!? För att du har problem med att anpassa dig. Det är faktiskt just ditt problem att fixa, om vi säger så.
    I din väninnas fall är det pappans ansvar att fixa. Dels borde han fixa relationen med barnen innan det är försent och dels borde han se till att hans familj fungerar för alla inblandade, alltså även barnen. 

Jag tycker inte att vuxnas kärleksliv går över barns behov. 
    Anonym (stup) skrev 2017-05-22 14:19:16 följande:

Du fyller på lite efter hand här när du får mothugg. Och du är ju väldigt insatt i historien för att inte ens vara en av parterna.

Jag fattar inte ens vad du skriver där på slutet, du hamnar in nåt slags känslomässig återvändsgränd i ditt resonemang. Ta ett par djupa andetag och tänk efter hur mycket energi du ska lägga på att uppröras över din väninnas självvalda situation. 

Jag tycker att alla föräldrar har ett ansvar för barnens väl och ve och detta ansvar går rätt långt utöver deras egna behov. Det innebär att de måste tänka efter noggrannare innan de tar beslut som påverkar barnen, dvs flyttar ihop med någon ny, skaffar nya barn, flyttar långt bort från barnen. Alla såna beslut som tas kommer att få konsekvenser för barnen och i slutänden för hur relationen med barnen utvecklas. 

Alla är inte du.. Givetvis fylle jag på då jag knappast får med alla i ettans inlägg, seriöst hur står det till?!?!?
  • Anonym (stup)
    Anonym (Vän till familjen) skrev 2017-05-22 14:20:50 följande:
    Jag är hennes bästa kompis, men du kanske inte har några såna så du inte har en aning om sånt?

Vi umgås mer eller mindre varje vecka, ihop med barn och makar, åker på resor tillsammans, firar midsommar osv. Våra makar har företag ihop osv. Så vill kalla mig nära vän ja..
    Vet de om att du hänger ut dem såhär på FL. Vet mannen om att du är så insatt i deras relation att det verkar som att du är själva nya frun?

Det kanske är dig ungarna inte gillar? Du verkar ju inte vara den smidigaste i världen så att säga. 
    Anonym (stup) skrev 2017-05-22 14:22:41 följande:

I din väninnas fall är det pappans ansvar att fixa. Dels borde han fixa relationen med barnen innan det är försent och dels borde han se till att hans familj fungerar för alla inblandade, alltså även barnen. 

Jag tycker inte att vuxnas kärleksliv går över barns behov. 

Men vad bra då gör dom tre barn skilsmässobarn istället för två, eftersom yngsta måste ju rätta sig till två äldsta. Brännmärkt för livet liksom.. Usch jag mår illa VERKLIGEN BOKSTAVLIGT
  • Anonym (stup)
    Anonym (Vän till familjen) skrev 2017-05-22 14:23:11 följande:
    Alla är inte du.. Givetvis fylle jag på då jag knappast får med alla i ettans inlägg, seriöst hur står det till?!?!?
    Tack, bara bra, tackar som frågar.

Det är ändå lite svårt att få en helhetsbild när det fylls på med info allteftersom du inte får de svar du hade hoppats på. 
    Anonym (stup) skrev 2017-05-22 14:24:29 följande:

Vet de om att du hänger ut dem såhär på FL. Vet mannen om att du är så insatt i deras relation att det verkar som att du är själva nya frun?

Det kanske är dig ungarna inte gillar? Du verkar ju inte vara den smidigaste i världen så att säga. 

Listan över illamående objekt fylls på om vi säger så, även chocktillstånd i hur det står still i det avlånga landet ..
  • Anonym (stup)
    Anonym (Vän till familjen) skrev 2017-05-22 14:25:34 följande:
    Men vad bra då gör dom tre barn skilsmässobarn istället för två, eftersom yngsta måste ju rätta sig till två äldsta. Brännmärkt för livet liksom.. Usch jag mår illa VERKLIGEN BOKSTAVLIGT
    Blir den yngsta brännmärkt för livet av en skilsmässa? Men det blir inte de äldre barnen?

Jag fattar inte varför du mår så illa? 
  • Anonym (Hm)

6 år efter seperation så träffar han en ny och skaffar syskon. Hur många år skiljer sig mellan barnen? 10 år eller mer? Jag förstår att barnen känner sig utanför. Dom nuvarande barnen mående är viktigt, men dom ska inte e styra allt. Men åsikter får dom ha och ska inte bli tvingade att bo med någon dom inte gillar. Alla går inte ihop med alla. Sedan får man som ny kvinna förstå att det finns tidigare barn att ta hänsyn till.

• Anonym (Linda)
    Anonym (samma fundering) skrev 2017-05-22 14:19:14 följande:
    Det kan inte vara så att mamman låter barnen vara hos henne för att de ska få landa lite och hinna processa pappans nya liv?

Du är verkligen hett engagerad i din väns liv, men tänk på att du bara hör din vänninas sida av det hela. Vet vänninan verkligen hur det ligger till med mammam? Eller är det pappans information? Kan ju vara lättare att skylla på exet än att informera nya kvinnan i sitt liv att barnen inte gillar henne...
    Är inne på samma spår, dessutom kanske inte barnen var ute efter en styvmamma som var "hur snäll som helst och behandlade den som sina egna" utan efter lite tid med sin pappa. I många fall försvinner den biten helt när pappan träffar en ny. Är det dessutom 6 år sedan de separerade så borde barnen vara i en ålder där de ganska snart kan få bestämma själva.
  • Anonym (stup)
    Anonym (Vän till familjen) skrev 2017-05-22 14:27:02 följande:
    Listan över illamående objekt fylls på om vi säger så, även chocktillstånd i hur det står still i det avlånga landet ..
    Och hur känns det då nu när jag ska bli din nya styvmamma och flytta in hos dig! Och om du klagar det allra minsta lilla så... 

Många fysiska och känslomässiga symtom du beskriver här. Du måste ha jobbigt att hantera den här situationen. 
Svar på tråden Barnen vill inte vara med pappan pga ny fru.