• Anonym (Vän till familjen)

Barnen vill inte vara med pappan pga ny fru.

Jag har en kompis som är "styvmor" till 2 flickor, som inte vill bo hos henne och mannen nåt mer pga att de har nytt barn och hon har ett barn sen tidigare. Mamman verkar inte göra nåt åt att hans flickor känner så! Hon stödjer det och uppmuntrar ingenting att vara där. Min kompis har inte varit annat än snäll och behandlat dom barnen som sina egna! Nu beter de sig såhär.. Allt för svartsjuka och rivalitet. De påstår sig hata min kompis pga att de "förlorat" pappa. Jag mår riktigt illa av sånt här! Vad får barn att få sånt här beteende!? Ska tilläggas att pappan är jättebesviken och ledsen..

• Svar på tråden Barnen vill inte vara med pappan pga ny fru.
  • Anonym (Eerika)
    Anonym (Vän till familjen) skrev 2017-05-22 21:16:34 följande:

För att vänner pratar med varandra ;-D

Sitter du aldrig och småpratar om livet med dina vänner? Tråkigt att folk inte tar saker på allvar.. Nu säger jag för typ 50:e ggn jag är Nära vän till familjen.. Dessutom står jag ankis son ganska nära som har berättat för mig vad oves barn har sagt till honom, han har även berättat det för sin moster. Hur Ove vet att mamman pratar skit om honom, han har själv hört det. Hans barn har själva när de var mindre frågat honom om saker som fått honom att förstå det tidigt, även när de umgicks. Exempelvis vad Ove själv sagt kunde barnen vräka ur sig "vi vet att du hatar att städa det var därför mamma flyttade" nånting sånt. Helt otroligt. Barnen kunde för bara någon år sen i min närvaro vräka ur sig till ankis son att han skulle låta dom va ifred när de kom så han kunde ha sin stränga mamma för sig själv och dom sin pappa så han inte blev elak. Mitt framför mig?!? Anki trodde mig inte först, men tillslut erkände flickorna det efter att jag blev riktigt arg. Jag ringde faktiskt deras mamma, det var inte lätt hon var riktigt obrydd, men tillslut skulle hon prata med dom och vips erkände dom. Mamman verkade tycka att barn är barn, vilken inställning att ha. Fnys.. Bortskämda skitungar.

Är du alltså god vän även med mamman till din väns bonusbarn? För annars har du ju bara andrahandsinformation.

Mina barn skulle, utifrån de saker jag och min partner grabbas om, kunna sluta sig till att deras andra förälder är slarvig med att städa efter sig i köket, har taskigt lokalsinne mm. Om vi skulle separera och de ville hitta en förklaring på varför skulle de kunna säga just sådana saker, likväl som de skulle säga att jag gör skidbackar av osten och är sämst i familjen på att bädda sängen, men naturligtvis skulle de skitsakerna inte vara de verkliga orsakerna till att vi separerar. Nej, nog måste du väl själv se att det låter orimligt att "Oves" ex lämnade honom bara pga städningen och att det mer låter som något barnen pusslat ihop för att hitta en förklaring till varför deras föräldrar slutade älska varandra?

Sedan att flickorna vill umgås med sin pappa när de kommer till honom och inte har "Anki" och hennes son på sin priolista över personer de vill hänga med är väl inte så konstigt? Borde väl vara en win-win för din väninnas son att han fick egentid med sin mamma också, eller är HAN mer intresserad av att hänga med sin bonuspappas barn än av att vara med sin egen mamma?
    Pris1 skrev 2017-05-22 21:26:18 följande:

Varför skulle flickorna inte få känna att de vill ha som pappa och slippa sin stänga styvmamma när de är hos pappan? Får de inte ha känslor? Eller får de bara inte uttrycka sina känslor?

Jag fattar inte varför DU gör en grej av detta och ringer mamman?!?!? Om jag var mamman skulle jag bli väldigt fundersam om exets nyas väninna ringde mig och hade synpunkter på lina barns känslor.

Uppenbarligen är det nåt hos Anki som skaver rejält hos flickorna. Och deg kanske är nåt denna Anki borde fundera över och rannsaka sitt eget beteende, och pappan borde fundera över varför hans barn upplever att hans fru gör att han känns elak mot dem.

Fast varför MÅSTE det alltid vara styvföräldrar det är fel på?!? Du tror inte endel barn har vissa saker att jobba med, alla är gulligt oskyldiga? Inga barn har dåliga sidor? Utan det är ALLTID en anledning till det? Barn har väl kanske inte direkt rationella känslor, så nä tror inte att det alltid måste vara vuxnas fel och ansvar. Här vet jag att anki inte har nåt ansvar, hon har haft regler vilket deras mamma inte haft. Men mamman bestämmer tyvärr inte ankis regler i hennes hus. Hade hon gjort det hade jag blivit förbannad. Men anki har varit omhändertagande, behandlat dom som sina egna, kärleksfull, snäll och tillmötesgående. Tyvärr vinner mammans roliga timme. Hon har ju dessutom möjlighet att ge odelad uppmärksamhet. Vad Ove sa till min man så har deras mamma alltid varit egoistisk. Och väldigt obrydd.
    Anonym (Eerika) skrev 2017-05-22 21:39:14 följande:

Är du alltså god vän även med mamman till din väns bonusbarn? För annars har du ju bara andrahandsinformation.

Mina barn skulle, utifrån de saker jag och min partner grabbas om, kunna sluta sig till att deras andra förälder är slarvig med att städa efter sig i köket, har taskigt lokalsinne mm. Om vi skulle separera och de ville hitta en förklaring på varför skulle de kunna säga just sådana saker, likväl som de skulle säga att jag gör skidbackar av osten och är sämst i familjen på att bädda sängen, men naturligtvis skulle de skitsakerna inte vara de verkliga orsakerna till att vi separerar. Nej, nog måste du väl själv se att det låter orimligt att "Oves" ex lämnade honom bara pga städningen och att det mer låter som något barnen pusslat ihop för att hitta en förklaring till varför deras föräldrar slutade älska varandra?

Sedan att flickorna vill umgås med sin pappa när de kommer till honom och inte har "Anki" och hennes son på sin priolista över personer de vill hänga med är väl inte så konstigt? Borde väl vara en win-win för din väninnas son att han fick egentid med sin mamma också, eller är HAN mer intresserad av att hänga med sin bonuspappas barn än av att vara med sin egen mamma?

Nu handlar det ju om vad de sagt och hur de betett sig mot honom, säger man så i din värld kanske? Då förstår jag isåfall din acceptans.
    Pris1 skrev 2017-05-22 21:33:21 följande:

Tack för analysen. Tog argumenten slut?

Svårt att argumentera med väggar faktiskt. Det ger ett tomt eko, eko eko eko ekooooo
  • Pris1
    Anonym (Vän till familjen) skrev 2017-05-22 21:39:47 följande:

Fast varför MÅSTE det alltid vara styvföräldrar det är fel på?!? Du tror inte endel barn har vissa saker att jobba med, alla är gulligt oskyldiga? Inga barn har dåliga sidor? Utan det är ALLTID en anledning till det? Barn har väl kanske inte direkt rationella känslor, så nä tror inte att det alltid måste vara vuxnas fel och ansvar. Här vet jag att anki inte har nåt ansvar, hon har haft regler vilket deras mamma inte haft. Men mamman bestämmer tyvärr inte ankis regler i hennes hus. Hade hon gjort det hade jag blivit förbannad. Men anki har varit omhändertagande, behandlat dom som sina egna, kärleksfull, snäll och tillmötesgående. Tyvärr vinner mammans roliga timme. Hon har ju dessutom möjlighet att ge odelad uppmärksamhet. Vad Ove sa till min man så har deras mamma alltid varit egoistisk. Och väldigt obrydd.

Såklart barn har saker att jobba på, de är barn och utvecklas med hjälp av stödjande vuxna. Men deras känslor bör tas på samma allvar som de vuxnas känslor.

När tom vuxna Anki begär att flytta för att ungarna beter sig lite jobbigt så är väl steget inte så långt att barnen följer hennes exempel, och flyttar.

Och här finns ju en situation som behöver resas ut. I synnerhet för att barnens och pappans relation riskerar att gå om intet.

Och det är juni första hand pappan och flickorna som behöver reda ut. Vad du har med set hela att göra är fortfarande helt förbryllande.
  • Pris1
    Anonym (Vän till familjen) skrev 2017-05-22 21:47:38 följande:

Svårt att argumentera med väggar faktiskt. Det ger ett tomt eko, eko eko eko ekooooo

Jag är ingen vägg. Jag är en människa, precis som du.
  • Anonym (Eerika)
    Anonym (Vän till familjen) skrev 2017-05-22 21:39:47 följande:

Och vilka regler har "Ove" för sina barn i sitt hem? Eller är det bara "Anki"som dikterar och bestämmer över barnen när de är/var hos sin pappa?

Det skulle ju i så fall kunna vara förklaringen -en slapp pappa som lämnar över jobbet att sköta familjen till sin nya kvinna, som även om hon har hur goda intentioner som helst inte har den relationen till mannens barn att hon kan komma och styra och ställa över dem.

Lägg i så fall ansvaret där det hör hemma, för då är det "Ove" som är boven och slappröven i det här dramat -inte barnen som längtar efter sin pappa eller exet som lever sitt liv.
    Pris1 skrev 2017-05-22 21:31:37 följande:

Avundsjuka är en väldigt mänsklig känsla och bottnar ofta i otillfredsställda behov. Varför får ett barn inte känna avundsjuka mot att dras pappa träffar en ny och skaffar nya barn? Är det bara vuxna som får leva ur sina känslor?

Flickan har väl inte bestämt vem som får bli kär i vem? Men hon har bestämt var hon vill bo och att hon inte vill vara i en familj där hon inte trivs. Det är ju tvärtom de vuxna som bestämt att de alla ska bo ihop och nu funkar inte det för flickan så hon kliver ur situationen.

Och måste skilsmässa vara lösningen? Finns det inga andra sätt att lösa konflikter i din värld?

Inte vet jag hur de vill lösa det men så som ni lägger upp det så måste ju barn godkänna föräldrars nya partners. Befängt. Man flyttar väl ihop med vilka man vill. Inte frågade min pappa mig om lov, vet du vad! Jag fann mig!
  • Anonym (gigi)
    Anonym (Vän till familjen) skrev 2017-05-22 21:31:00 följande:

Ja fast det är ju så ni lägger upp det. Antingen eller och både ock är alltid barnens känslor. Nya kvinnor ska bara infinna sig, inte ens få vara mamma åt sina egna barn för de reglerna hur man är som familj sätts av första barnen. Så uppfattat det hela. Rätta mig om jag har fel!

Det är ju du själv som säger att det är så i den här tråden.
    Pris1 skrev 2017-05-22 21:49:38 följande:

Jag är ingen vägg. Jag är en människa, precis som du.

Dina argument är som väggar i ett tomt eko.
    Pris1 skrev 2017-05-22 21:48:09 följande:

Såklart barn har saker att jobba på, de är barn och utvecklas med hjälp av stödjande vuxna. Men deras känslor bör tas på samma allvar som de vuxnas känslor.

När tom vuxna Anki begär att flytta för att ungarna beter sig lite jobbigt så är väl steget inte så långt att barnen följer hennes exempel, och flyttar.

Och här finns ju en situation som behöver resas ut. I synnerhet för att barnens och pappans relation riskerar att gå om intet.

Och det är juni första hand pappan och flickorna som behöver reda ut. Vad du har med set hela att göra är fortfarande helt förbryllande.

För att jag stör mig över det hela! För att de är våra nära vänner!
Svar på tråden Barnen vill inte vara med pappan pga ny fru.