• Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Hej alla.

Jag ligger just nu på lasarettet på avdelning 85.

Haft stor blödning i v10 , en större med sammandragningar varannan minut i nio timmar och med massor av klumpar och blod i vecka 15.

Det har varit alla gånger i samband med mitt jobb när jag lyfter och ingen ville lyssna på mig. De har sagt att man kan jobba som vanligt när man är gravid och att de inte kan säga vad det beror på.

Hade inte fått någon sjukskrivning än men tänkte kämpa för det och skulle ringa igår. Fick istället tryck nedåt i måndags och i tisdags på jobbet. Onsdagen så misstänkte jag att vattnet gick och ringde 1177. De sa åt mig att vänta och ringa gyn på morgonen efter.

Kom hit och de konstaterade att allt vatten är borta. De sa att de inte kan göra något och de vill ha mig här några dagar för att sen sätta igång mig om det inte kommer igång av sig självt. Nu är jag jätteledsen och de säger att fostret tar skada ju längre det går så de hellre sätter igång mig. Jag vill verkligen inte att de ska göra det.

Det har inte kommit mer vatten sen undersökningen igår och jag har inte ont och inga bruna eller röda flytningar.

Hur gör jag nu?

Jag undrar även om fostervattnet har gått, och det finns inget fostervatten kvar, borde det fortsätta att sippra ut lite vatten ändå efter någon dag eller slutar det helt när hinnan har spruckit?

• Svar på tråden Vattenavgång v.18
  • Tjolahejtjolahopp

Efter Sagas operation så gick det bra ett dygn, sen började hon att spy flera gånger. Det var nästan så att man trodde att det hade blivit stopp i tarmen. Vi var en dag ifrån att behöva undersöka henne igen men då slutade kräkningarna.

På julafton lyckades vi få på vårat egna dropp så att vi kunde ta oss iväg en stund :)

Allt gick toppen och hon spydde ingenting.

På annandag jul blev vi utskriva och fick komma hem <3

Efter det har vi försökt öka hennes mat som hon får via munnen. Hon har gått från att äta 6-8 ml runt jul, till att äta 50ml per mål nu. (8ggr per dygn)

Vi fick vara ?droppfria? först 3 h per dygn, sen blev det 6h per dygn ca två veckor efter operationen. För en vecka sen bestämdes det att hon fick vara droppfri 10h per dygn och det är verkligen skönt.

Samtidigt som vi fick vara droppfria 10h (betyder högre hastighet på droppet) så märktes det stor skillnad i maten. Hon började spy i samband med att droppet ökades. O har spytt varje kväll då det kopplas på, o även på morgonen precis innan det kopplas av.

Som jag trott även förut så har droppets hastighet haft betydelse för flödet i Sagas tarmar. Men enligt läkarna så ska det inte ha betydelse alls.

Vi började med ny mat. Ersättning som vi skulle ge henne i samband me detta. Jag blandade 40ml vanlig bröstmjölk och endast 2ml ersättning. Utav det hann hon äta endast 5 ml innan hon började spy. Droppet kopplades på 30min innan detta.

Som mamma så ser jag hur hon mår och har haft rätt alla gånger hittills.

Visst kan jag ha fel nu. Men iaf så ville de att vi skulle sluta med ersättningen nu i tre dagar.

Jag sänkte hastigheten på droppet istället för att se först. O som jag trodde så har hon inte spytt nånting sen droppet kopplades på igen och jag har gett henne ersättning 2 gånger. Nu hoppas jag att detta funkar. Att hon kanske mådde illa av droppet när det gick så fort ?

Vi får se.

I morgon är det nya prover för hon behöver extra järn nu.

I övrigt så mår hon jättebra och är så glad :) hon har även humör den lilla och kan verkligen ryta ifrån haha! Hon vet vad hon vill.. men alltid så glad. Så länge magen inte krånglar och hon får rapa ordentligt.

• LeyasMamma

Härligt att det verkar gå så bra trots lite omständigheter :) hon är verkligen fin den där lilla! Hur ?gammal? är hon nu om man räknar om hennes ålder?:)

• Tjolahejtjolahopp

Hej alla!

Nu äter Saga ca 120ml fem gånger per dag, eller så byter vi ut två mål till riktig mat. Det går jättebra. Hon har inga kräkningar längre och droppet går mycket långsammare än förut och vi har även sänkt det ett flertal gånger. Har vi tur så kan hon vara droppfri om ca 6 veckor :) men räknar nog med 8 iaf.

Vi var på akuten idag eftersom hon har haft feber i fyra dagar utan några andra symptom. Då måste man kolla upp det noga eftersom det kan vara CVKn (hennes droppinfart) som har blivit infekterad. Men jag tror inte det.

Hon väger nu ca 7kg och är ca 67cm lång :)

Den 25 maj fyller hon 1 år men idag räknas hon som 7 månader och 3 veckor :)

• Tjolahejtjolahopp
    LeyasMamma skrev 2018-01-24 12:20:56 följande:

Härligt att det verkar gå så bra trots lite omständigheter :) hon är verkligen fin den där lilla! Hur ?gammal? är hon nu om man räknar om hennes ålder?:)

Hon räknas som 7 månader och 3 veckor :)

Väger 7125 gram och är 67 cm lång.

Hon var beräknad att födas den 30 augusti. Så hon kom alltså 13 veckor och 6 dagar för tidigt :)
Svar på tråden Vattenavgång v.18