• Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Hej alla.

Jag ligger just nu på lasarettet på avdelning 85.

Haft stor blödning i v10 , en större med sammandragningar varannan minut i nio timmar och med massor av klumpar och blod i vecka 15.

Det har varit alla gånger i samband med mitt jobb när jag lyfter och ingen ville lyssna på mig. De har sagt att man kan jobba som vanligt när man är gravid och att de inte kan säga vad det beror på.

Hade inte fått någon sjukskrivning än men tänkte kämpa för det och skulle ringa igår. Fick istället tryck nedåt i måndags och i tisdags på jobbet. Onsdagen så misstänkte jag att vattnet gick och ringde 1177. De sa åt mig att vänta och ringa gyn på morgonen efter.

Kom hit och de konstaterade att allt vatten är borta. De sa att de inte kan göra något och de vill ha mig här några dagar för att sen sätta igång mig om det inte kommer igång av sig självt. Nu är jag jätteledsen och de säger att fostret tar skada ju längre det går så de hellre sätter igång mig. Jag vill verkligen inte att de ska göra det.

Det har inte kommit mer vatten sen undersökningen igår och jag har inte ont och inga bruna eller röda flytningar.

Hur gör jag nu?

Jag undrar även om fostervattnet har gått, och det finns inget fostervatten kvar, borde det fortsätta att sippra ut lite vatten ändå efter någon dag eller slutar det helt när hinnan har spruckit?

• Svar på tråden Vattenavgång v.18
  • Jojjans
    Tjolahejtjolahopp skrev 2018-12-17 22:25:12 följande:

Hej jag har helt missat detta svar.

Hur gick det för er? Det bildas nytt vatten hela tiden.. hinnorna kan läka alltifrån några dagar till två veckor.. stor risk är risken för infektion. Jag har varit i kontakt med flera som det har gått bra för även där vattnet har gått så tidigt som vecka 15.. sen finns det även många där det inte gått bra för men man ska inte ge upp. Jag tänkte precis som de flesta som läser detta inlägg att kan man ha sån tur att det kan hända MIG att det skulle kunna gå bra ändå.. jag kunde bara inte göra abort.. det gick INTE!

Jag vet att det står vattenavgång vecka 18 i tråden. Kanske ska tillägga att vattnet gick exakt 16 veckor och 6 dagar.. det är inte förrän efter vecka 18 de börjar att träna lungorna och därför så skulle min bebis inte ha någon chans alls egentligen men de fick inte säga 100% därav fick vi 1%chans. Jag hade inte en droppe vatten enligt ultraljudet och hinnorna växte aldrig ihop heller.. så hade aldrig mer vatten än det lilla som fanns under natten kanske innan det försvann. Hoppades att bebisen skulle ligga alldeles rätt för att få om än några droppar. Hade kudde under rumpan och drack mycket vatten, tranbärsjuice och var extra noggrann med hygienen för att undvika infektioner. Allt vatten rann ut så fort jag stod upp.. Varje besök varje vecka fick jag höra samma sak om och om igen.. att det inte fanns någon chans.

Fick prata med begravningsbyrån , präst osv..

det var inte förrän efter vecka 24 som mitt hopp gick upp till 10% när jag blev inlagd i Uppsala. Där har alla bebisar samma chans enligt dem. De var ärliga men på ett bra sätt. Fakta och sen kämpade dem med mig på vägen.

Tack för att du tog dig tid att svara. Tyvärr gick det inte vägen för oss. Några dagar efter vattenavgången fick jag brunröda flytningar och feber, och sen värkar. Födde våran lilla lilla son i vecka 16, 5 dagar efter att vattnet gått. Han var helt perfekt men moderkakan var infekterad. Ingen vet om den blev infekterad efter vattenavgången eller om det var infektionen som orsakat vattenavgången.
  • Tjolahejtjolahopp
    Jojjans skrev 2018-12-18 09:13:28 följande:

Tack för att du tog dig tid att svara. Tyvärr gick det inte vägen för oss. Några dagar efter vattenavgången fick jag brunröda flytningar och feber, och sen värkar. Födde våran lilla lilla son i vecka 16, 5 dagar efter att vattnet gått. Han var helt perfekt men moderkakan var infekterad. Ingen vet om den blev infekterad efter vattenavgången eller om det var infektionen som orsakat vattenavgången.

Verkligen tråkigt att höra. Hoppas att ni mår bättre idag <3
  • Tjolahejtjolahopp
    fixaochdona skrev 2018-12-18 18:17:46 följande:

Hur mår lilla mirakelflickan idag TS? :)

Hej hon mår toppen idag :)

I mitten av januari så börjar hon på dagis samtidigt som hennes storasyster (3år)

25 maj så fyller lilla Saga 2 år. Hon är riktigt rolig nu och har humor o skojar med sina äldre systrar <3

Hon är helt frisk och inga allergier eller nåt :D

Det bästa hon vet är att gunga , pussas o kramas o dansa.

Hon var däremot LIVRÄDD för tomten detta år haha. Hon har riktiga röstresurser som hon använder mot syskonen haha.

Nu så ska vi bara gå på viktkontroll och så ca var tredje månad eller nån gång i halvåret men det är allt :)

Fick dessutom veta av läkarna att hennes tarmar verkar vara oberörda trots att de opererade bort en bra bit. Hon tål mycket socker utan problem. Var dock inte meningen att hon skulle få en massa glass under resan till Grekland. Men fick bara info om att ge henne massa smör osv så hon kunde lägga på sig mer fett hehe, tänkte väl då att glass skulle väl inte skada för vikten heller. Men när jag fick infon om att vi skulle vara försiktiga med sockret så avslöjade jag vad resan innehöll och då skrattade läkarna verkligen haha.. för då har hon ju gjort det provet iaf och hon hade inte det minsta problem med magen där. Det känns toppen. Hon tar dessutom förkylningar osv väldigt bra. Bättre än de flesta av oss i familjen.
  • Tjolahejtjolahopp
    Farsta2014 skrev 2019-01-03 23:48:27 följande:

Tack för uppdateringen! Vi är så många som minns din resa!

Åh <3 det känns som igår..

Här är lilla tomtenissen

• Farsta2014
    Tjolahejtjolahopp skrev 2019-01-03 23:50:48 följande:

Åh <3 det känns som igår..

Här är lilla tomtenissen

Tack för den fina bilden! Känner en lyckostorm i hela kroppen nu. Verkligen en fin tös!
  • enanna

Underbart att få följa med! Känns helt overkligt att det är så länge sen man satt och följde med den här tråden och höll tummar och tår och väntade på ett mirakel. Hoppas ni har det bra på alla sätt! Tack för uppdateringen och gott nytt år :)

• XEmmabus

Jag har följt denna tråden sedan dag 1 och blir lika varm i hjärtat varje gång du uppdaterat med positiva nyheter. Hon är gudasöt.

Har du varit med i något tidningsrepotage typ Året Runt, Hemmets Journal?

• Stuppis1

Ja det här är nog familjelivs underbaraste tråd. Jag blir alldeles rörd av att se hur fin hon är! Tack för att du delar med dig!

Svar på tråden Vattenavgång v.18