• Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Hej alla.

Jag ligger just nu på lasarettet på avdelning 85.

Haft stor blödning i v10 , en större med sammandragningar varannan minut i nio timmar och med massor av klumpar och blod i vecka 15.

Det har varit alla gånger i samband med mitt jobb när jag lyfter och ingen ville lyssna på mig. De har sagt att man kan jobba som vanligt när man är gravid och att de inte kan säga vad det beror på.

Hade inte fått någon sjukskrivning än men tänkte kämpa för det och skulle ringa igår. Fick istället tryck nedåt i måndags och i tisdags på jobbet. Onsdagen så misstänkte jag att vattnet gick och ringde 1177. De sa åt mig att vänta och ringa gyn på morgonen efter.

Kom hit och de konstaterade att allt vatten är borta. De sa att de inte kan göra något och de vill ha mig här några dagar för att sen sätta igång mig om det inte kommer igång av sig självt. Nu är jag jätteledsen och de säger att fostret tar skada ju längre det går så de hellre sätter igång mig. Jag vill verkligen inte att de ska göra det.

Det har inte kommit mer vatten sen undersökningen igår och jag har inte ont och inga bruna eller röda flytningar.

Hur gör jag nu?

Jag undrar även om fostervattnet har gått, och det finns inget fostervatten kvar, borde det fortsätta att sippra ut lite vatten ändå efter någon dag eller slutar det helt när hinnan har spruckit?

• Svar på tråden Vattenavgång v.18
  • Tjolahejtjolahopp

Idag gjorde Saga operationen. Tjohooooo :) den gick toppen. Inget mera dropp och hon är frisk som en nötkärna min lilla ängel <3

• Poolskötaren
    Tjolahejtjolahopp skrev 2018-06-12 14:41:32 följande:

Idag gjorde Saga operationen. Tjohooooo :) den gick toppen. Inget mera dropp och hon är frisk som en nötkärna min lilla ängel <3

Åh, vad skönt! Grattis!

Jag önskar en fantastisk sommar.
  • enanna

Hurra för er!!!
  • LFF

Vad underbart att höra! Vilken resa ni har haft! Hjärta
  • Kajsalannestad1

Jag har läst hela den här tråden nu och är väldigt glad att det gått så otroligt bra för dig ts!

Jag är i samma situation nu. Jag är i vecka 18 och mitt vatten har gått. Bebisen hade i måndags lite vatten kvar vis ansiktet men i övrigt är det tomt.. vi har bestämt oss för att kämpa på ändå nu och jag skulle väldigt gärna vilja komma i kontakt med alla som varit med om samma sak...

• Jojjans
    Kajsalannestad1 skrev 2018-08-07 20:43:19 följande:

Jag har läst hela den här tråden nu och är väldigt glad att det gått så otroligt bra för dig ts!

Jag är i samma situation nu. Jag är i vecka 18 och mitt vatten har gått. Bebisen hade i måndags lite vatten kvar vis ansiktet men i övrigt är det tomt.. vi har bestämt oss för att kämpa på ändå nu och jag skulle väldigt gärna vilja komma i kontakt med alla som varit med om samma sak...

Jag är i en liknande sits men tidigare i graviditeten, vecka 16. Har läst den hör tråden en gång men minns inte helt vilka veckor man brukar säga att fostret börjar öva på att andas fostervatten?

Mest troligt finns det inget hopp för oss om inte hinnorna läker och fostervattnet fylls på igen. Det fanns inga tecken på det de första 2 dagarna på sjukhus men ska på återbesök på torsdag.

Finns det någon som vet hur snabbt hinnorna kan läka? Eller hur lång tid det tar för fostervattnet att nybildas i fen här veckan?

Känner oss så uppgivna och ledsna men kan inte sluta leta efter mer fakta, ifall att....
  • Tjolahejtjolahopp
    Jojjans skrev 2018-09-03 13:25:57 följande:

Jag är i en liknande sits men tidigare i graviditeten, vecka 16. Har läst den hör tråden en gång men minns inte helt vilka veckor man brukar säga att fostret börjar öva på att andas fostervatten?

Mest troligt finns det inget hopp för oss om inte hinnorna läker och fostervattnet fylls på igen. Det fanns inga tecken på det de första 2 dagarna på sjukhus men ska på återbesök på torsdag.

Finns det någon som vet hur snabbt hinnorna kan läka? Eller hur lång tid det tar för fostervattnet att nybildas i fen här veckan?

Känner oss så uppgivna och ledsna men kan inte sluta leta efter mer fakta, ifall att....

Hej jag har helt missat detta svar.

Hur gick det för er? Det bildas nytt vatten hela tiden.. hinnorna kan läka alltifrån några dagar till två veckor.. stor risk är risken för infektion. Jag har varit i kontakt med flera som det har gått bra för även där vattnet har gått så tidigt som vecka 15.. sen finns det även många där det inte gått bra för men man ska inte ge upp. Jag tänkte precis som de flesta som läser detta inlägg att kan man ha sån tur att det kan hända MIG att det skulle kunna gå bra ändå.. jag kunde bara inte göra abort.. det gick INTE!

Jag vet att det står vattenavgång vecka 18 i tråden. Kanske ska tillägga att vattnet gick exakt 16 veckor och 6 dagar.. det är inte förrän efter vecka 18 de börjar att träna lungorna och därför så skulle min bebis inte ha någon chans alls egentligen men de fick inte säga 100% därav fick vi 1%chans. Jag hade inte en droppe vatten enligt ultraljudet och hinnorna växte aldrig ihop heller.. så hade aldrig mer vatten än det lilla som fanns under natten kanske innan det försvann. Hoppades att bebisen skulle ligga alldeles rätt för att få om än några droppar. Hade kudde under rumpan och drack mycket vatten, tranbärsjuice och var extra noggrann med hygienen för att undvika infektioner. Allt vatten rann ut så fort jag stod upp.. Varje besök varje vecka fick jag höra samma sak om och om igen.. att det inte fanns någon chans.

Fick prata med begravningsbyrån , präst osv..

det var inte förrän efter vecka 24 som mitt hopp gick upp till 10% när jag blev inlagd i Uppsala. Där har alla bebisar samma chans enligt dem. De var ärliga men på ett bra sätt. Fakta och sen kämpade dem med mig på vägen.
Svar på tråden Vattenavgång v.18