Anonym (milla) skrev 2017-02-25 01:22:01 följande:
Det är väl klart att ett ord blir känslomässigt laddat när medier och lättkränkta individer uppmärksammar det som sådant. Det finns många ord eller saker jag inte ens haft en tanke p åatt koppla till rasism eller annat förrän media börjat måla ut det som så och bloggare går in och skriver hur kränkta människor kan bli av att någon säger just det ordet...
Så om Bertil, 90 år på äldreboendet börjar prata om negerbollar på fikastunden, ska man då gå in och korrigera honom och anmäla för hets mot folkgrupp?
Jag minns hur någon blev aptokig över att plåster kallades hudfärgade. Det kom man på nu långt in på 2010-talet.
Om jag sitter på tåget och övar spanska med min kursare... och så börjar vi prata om svarta saker.... då kanske någon blir kränkt för att jag nämner ordet negro som låter likt neger. Ska vi skriva om spanskaböckerna istället? Ska svenska politiker göra stadsbesök i Spanien och kräva att latinskan skrivs om?
Jag förstår att du vill provocera. Jag är svart alltså "neger" . Du frågade om någon invandrarsvensk blev sårad över ordet. ja det blir jag. Inte för ordet själv, men för meningen bakom det. Ja neger betyder svart, men hur ordet har används tidigare har gjort att det fick dålig mening med ålder. Det är som t.ex. ord kärring. Tidigare betydde det någon som man gillar, (cher, chère på franska) men med åren har ordet andra betydelse nu. Jag tror inte jag skulle bli glad om min kille skulle kalla mig min kärring nu (fast jag blir glad när han kallar mig ma chère eller ma chérie). Dock har inte ordet kärring lika dålig konnotation som ordet neger. Om du kan lära dig spanska kan du kanske också läsa lite historieböcker för att veta mer om detta.
När jag var ny i Sverige för flera år sedan och inte kunde svenska dejtade jag en gång en kille som pratade om negerbollar hela dejten. Då visste jag inte vad en negerboll var. Han tyckte att ordet hade funnits för flera generationer tillbaka och att det borde inte sluta användas. Det blev självklart inga mer dejt efter det, men flera år senare träffade jag honom och fick veta att han är en SD förespråkare. Så ja, för mig säger man inte "negerbollar" bara för att det är ett ord, utan bara för att provocera, visa sin superioritet, och allt annat ni vill att vi ska känna.
Så det jag ville säga är att vi, svarta människor, varken i Sverige eller någon annanstans inte gillar att bli kallade negrer och inte gillar när ni skojar om negerbollar och sånt. Fast ni har ju rätt att säga vad ni vill, att uppfostra eran barn som ni vill (jag märker att du TS har barn), men säg inte att vi inte bryr oss. VI BRYR OSS, men vi kan inte påverka vad ni säger och hur ni säger det. Om du tycker att det är okej att sitta bredvid mig på tåget och prata om hur du bakade negerbollar, det är helt okej för dig, men försök inte få mig på din sida om att ord har alltid funnits och annat BS. Det är du som kontrollera din mun och vad du säger, men du ska veta att det påverkar andra.