• Anonym (milla)

Idag bakade vi negerbollar :)

Fanns ett så fantastiskt recept på negerbollar i en gammal bakbok jag lånade på biblioteket. Så jag och min 5-åring rullade typ 50 sånna där små bollar, hade färgat pärlsocker på dem. Ser riktigt goda ut. Om jag kommer ihåg ska jag ta en bild på receptet. Finns nog inte att få tag på i bokhandlarna dessvärre.... :)

• Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Ingick färgat pärlsocker i receptet från 50-talet?

Om inte känns det väldigt icke-traditionellt att göra ändringar i ett sådant högt uppskattat recept (som vissa verkar vilja få det till). Som en intressant fotnot så skrev jag lite fel på icke-traditionellt och stavningskontrollen tyckte att icke-nationellt skulle passa in. Det var lite gulligt, för det finns ju vissa som anser att det är synonymer.

Man får säga negerboll. Men man får ju också stå för de sociala konsekvenser som ett sådant beteende för med sig. Man får göra massor av saker som trots detta medför konsekvenser.

Man får helt enkelt köpa att man framstår som obildad om man säger Sovjetunionen när man menar Ryssland eller att man framstår som något bakåtsträvande och barnslig om man vidhåller att det heter negerboll.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (lätt tourettes)
    Anonym (Chokladboll) skrev 2017-02-25 16:41:28 följande:

Jag tycker att det tyder på bakåtsträvande, hålla kvar vid det gamla, rädd för utveckling, rädd för förändring, oförmåga att tänka utan för sin egen box m m när man måste hålla fast vid vissa ord som folk använde förr när man inte visste bättre. Idag tänker jag att om man hängt med i utvecklingen och har respekt för andra människor så behöver man inte använda ord som t ex negerboll. Jag tror att om man ser det som sin plikt att bevara ett förlegat ord så har man nog inte ett allt för utvecklande liv i övrigt, eller?

Jag tror inte det handlar om det, det där är bara en ursäkt. Nu använder jag ordet av misstag ibland själv, men jag tror att de som vill använda ordet gör det för att de vill säga neger, och jävlas med folk. Inte för att de alltid haft det namnet eller något konservativt, utan tvärtom, för att vara rebelliska och rasistiska. 
  • Anonym (dddddddd)
    Desiderium skrev 2017-02-25 19:24:52 följande:
    Det heter inte negerboll heller. Negerboll finns inte med i Svenska Akademiens ordlista längre. 

Går du runt och kallar folk för kärring bara för att det var ett ömhetsbevis förr i tiden? Säger du att du är kåt när du menar glad? Säger du "fnask" istället för "liten smula"? Kallar du barn som är födda av ogifta föräldrar för horungar? Säger du att en duva knullar, när du menar att den kuttrar? 

Jag skulle gissa nej. Så varför är just negerboll så viktigt för dig att bevara?
    SAOL? Nej, ok. 
    Fast man kan säga ord som inte står med i deras ordlista. Faktiskt.

Dina exempel är inget jag använt mig av i livet så det är inte ord jag använder.
  • Desiderium
    Anonym (dddddddd) skrev 2017-02-25 20:23:00 följande:
    SAOL? Nej, ok. 

Dina exempel är inget jag använt mig av i livet så det är inte ord jag använder.
    Nä, exakt, för du bryr dig bara om att bevara ett väldigt särskilt, utdaterat ord som dessutom är rasistiskt. Om du på riktigt hade tyckt att "gamla, korrekta ord" var viktigt hade du brytt dig om fler ord än just negerboll. Det är så genomskinligt och löjligt att det är skrattretande.

Men för all del, fortsätt du att säga negerboll, så fortsätter jag och många andra att tycka att ni är barnsliga. Det blir bra det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (dddddddd) skrev 2017-02-25 20:23:00 följande:
    SAOL? Nej, ok. 

Stödjer du då de som kallar barn till ogifta föräldrar för bastarder eller horungar?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (dddddddd)
    Desiderium skrev 2017-02-25 20:45:42 följande:
    Nä, exakt, för du bryr dig bara om att bevara ett väldigt särskilt, utdaterat ord som dessutom är rasistiskt. Om du på riktigt hade tyckt att "gamla, korrekta ord" var viktigt hade du brytt dig om fler ord än just negerboll. Det är så genomskinligt och löjligt att det är skrattretande.

Men för all del, fortsätt du att säga negerboll, så fortsätter jag och många andra att tycka att ni är barnsliga. Det blir bra det.
    Utdaterat?
    Inte alls!

Rasistiskt?
    Inte alls!

Jag använder alla ord som passar mig, de ord jag känner mig bekväm med. Ord som är rätt i min bok.

Tyck gärna att jag är barnslig, helt ok!
    (Bättre än att var PK, alla dagar i veckan)
  • Anonym (dddddddd)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2017-02-25 20:52:21 följande:
    Stödjer du då de som kallar barn till ogifta föräldrar för bastarder eller horungar?
    Som sagt så använder jag ord som jag är uppväxt med.
    Är inte uppväxt med varken bastard eller horunge.

Hoppas du känner dig nöjd med det svaret Glad 
  • Desiderium
    Anonym (dddddddd) skrev 2017-02-25 21:00:53 följande:
    Som sagt så använder jag ord som jag är uppväxt med.
    Är inte uppväxt med varken bastard eller horunge.

Hoppas du känner dig nöjd med det svaret Glad 
    Frågan var om du stödjer de människor som använder sig av det. 
  • Semlan1988

Moget...

Jag är inte speciellt "pk" och har själv vuxit upp i ett hem där man kallat det för "negerbollar" men för i helvete väx upp! Idag är jag vuxen och vet bättre. "Neger" är ett skällsord och det finns de som tar illa upp (jag själv tex och då är jag blond och blåögd!). Varför skall folk hålla på? Smakar det bättre om man kallar de för negerboll istället för chokladboll? Vet inte folk vad man menar när man säger chokladboll?

Så korkat.

Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)