• Anonym (milla)

Idag bakade vi negerbollar :)

Fanns ett så fantastiskt recept på negerbollar i en gammal bakbok jag lånade på biblioteket. Så jag och min 5-åring rullade typ 50 sånna där små bollar, hade färgat pärlsocker på dem. Ser riktigt goda ut. Om jag kommer ihåg ska jag ta en bild på receptet. Finns nog inte att få tag på i bokhandlarna dessvärre.... :)

• Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)
  • Anonym (dddddddd)
    DizzyD66 skrev 2017-02-26 13:15:30 följande:
    Varför startar man någon tråd här om att man har bakat negerbollar? Vi hade pizza igår kväll!
    Troligen för att se om folk fortfarande är lika skitnödiga angående ordet.
    Eller vad tror du?
    Jag åt fiskgratäng i går, ska äta rester idag. Och faktiskt så gillar jag inte negerbollar

Hur fan fick jag så stora bokstäver rätt som det var, mitt i skrivandet???
  • Anonym (dddddddd)
    Anonym (dddddddd) skrev 2017-02-26 13:18:10 följande:
    Troligen för att se om folk fortfarande är lika skitnödiga angående ordet.
    Eller vad tror du?
    Jag åt fiskgratäng i går, ska äta rester idag. Och faktiskt så gillar jag inte negerbollar

Hur fan fick jag så stora bokstäver rätt som det var, mitt i skrivandet???
    Ouppps... det syntes inte när det blev skickat. Förvånad
  • DizzyD66
    monkees skrev 2017-02-26 13:13:02 följande:
    Varför skulle just feminister bry sig särskilt i ordet negerbolls vara eller inte vara?
    Vet du vad jag allvarligt stör mig på? Att folk inte längre berättar om sina tankar och synpunkter offensivt. Nu tror jag inte att ts berättar om att hon bakat just "negerbollar" här för att berätta om hur bra hon är på att baka. Allting från rosa barnkläder till negerbollar ska framkalla någon reaktion. Icke sant?
  • Anonym (Tvärtom)
    Anonym (milla) skrev 2017-02-26 00:23:14 följande:
    Väntar med spänning på att bakverket "horunge" dyker upp på kondis... Undrar hur folk reagerar då...
    Anonym (Tvärtom) skrev 2017-02-25 22:36:41 följande:

Jag har gått från att säga chokladboll till att säga negerboll. Fördelen med ordet negerboll är att ALLA vet vad man menar.

Antirasisthetsen runt namnet på bakverket har gjort att det dykt upp en uppsjö av olika varianter på namn. Havreboll och kokosboll t.ex.

Kokosboll förvirras ofta med kokoskakor eller kokostoppar, havreboll är det många som inte alls fattar vad det är och chokladbollar förväxlas ibland med arraksbollar.

Så jag säger negerboll så blir ingen förvirrad, det är bara en och annan trångsynt antirasist som blir hetsig och arg, men det får man stå ut med...

Kokosbollar är för mig något med kokos i, inte runt. Tänker mig typ de där med chokladutsida och så sånt där kleggigt kokosgrejs i.
    Själva syftet med ett ord är att folk ska fatta vad man menar med det och negerboll vet ju alla vad det är vid det här laget.

Sedan har jag aldrig mött någon mörkhyad som kränkts av ordet. Jag har faktiskt aldrig träffat någon i verkliga livet som upprörts av ordet negerboll. De enda som kränks av det är anonyma vänstertroll på Familjeliv.

Så frågan är om man ska låta ensamma "antirasister" som sitter och hetsar bakom sina datorskärmar och skapar sina egna teorier om osynliga rasistiska strukturer över allt i samhället styra samtalsklimatet? Jag tycker inte det.
  • Anonym (dddddddd)
    Anonym (Tvärtom) skrev 2017-02-26 13:32:08 följande:
    Själva syftet med ett ord är att folk ska fatta vad man menar med det och negerboll vet ju alla vad det är vid det här laget.

Sedan har jag aldrig mött någon mörkhyad som kränkts av ordet. Jag har faktiskt aldrig träffat någon i verkliga livet som upprörts av ordet negerboll. De enda som kränks av det är anonyma vänstertroll på Familjeliv.

Så frågan är om man ska låta ensamma "antirasister" som sitter och hetsar bakom sina datorskärmar och skapar sina egna teorier om osynliga rasistiska strukturer över allt i samhället styra samtalsklimatet? Jag tycker inte det.
    Kloka ord som jag instämmer helt med.
  • Filli89
    Anonym (milla) skrev 2017-02-25 00:07:26 följande:
    Ja :)

Det är inget rasistiskt med negerbollar. Det är ungefär som om det skulle vara rasitiskt att prata spanska eftersom ordet negro används i många sammanhang om så vill :D

Eftersom ordet chokladboll ju har sina rötter ur negerbollen så borde ju hela begreppet förbjudas och sluta tillverkas. Precis som SD har sina rötter i rasismen. En gång rasist alltid... ja ni vet :)
    Om du är vit, är du inte i direkt läge att avgöra vad som känns rasistiskt kan man ju tycka. De som tar lilla vid har nog tolknings företräde men så långt du kanske inte hänger med eftersom du skapar en sån efterbliven tråd.
  • Filli89
    Anonym (milla) skrev 2017-02-25 01:07:42 följande:
    Ska man tro vissa så ska man väl inte ens kalla någon en färg alls. Eller man kanske inte ska öppna munnen alls, allt man säger kan vara kränkande, beroende på hur man vrider och vänder på det :)

Tyvärr verkar vissa mer lättkränkta än andra och ska till varje pris tysta ner det. Sen verkar majoriteten vita vara de som kränks mest av att någon annan kanske blir kränkt av ett ord.

Jag hörde om en kille som hade en tröja med "Negerboll" på som text. Passerade alla möjliga individer och inte en enda med utländsk bakgrund sa något. Men många ljushyade tyckte han borde ta av sig tröjan för den var stötande osv osv....Vad beror det på?

Sen kan jag tycka att det är en viss form av censur att förinta ett ord. Jag menar, ordet i sig kanske har en koppling till slaveriet i Afrika och apartheid, men tar man bort och förbjuder ord från att nämnas, är inte det som att sudda ut historia?

Som om man skulle gå och riva Auswich eller bränna Hitler ur alla historieböcker för det kan ju vara kränkande för någon att han nämns i något sammanhang...
    När du ändå tar auschwitz som ex. Du går väl inte runt o gör HH tecken till judar?
  • monkees
    DizzyD66 skrev 2017-02-26 13:23:14 följande:
    Vet du vad jag allvarligt stör mig på? Att folk inte längre berättar om sina tankar och synpunkter offensivt. Nu tror jag inte att ts berättar om att hon bakat just "negerbollar" här för att berätta om hur bra hon är på att baka. Allting från rosa barnkläder till negerbollar ska framkalla någon reaktion. Icke sant?
    Jo det är väl själva idén med FL? Varenda tråd är ju liksom ett rop på uppmärksamhet och för att inte försvinna i bruset så blir det ju till att provocera. Det funkar ju för de trådar som hamnar i "hetaste" är ju oftast riktigt sjuka och konstiga?!
  • DizzyD66
    Filli89 skrev 2017-02-26 13:35:46 följande:
    Om du är vit, är du inte i direkt läge att avgöra vad som känns rasistiskt kan man ju tycka. De som tar lilla vid har nog tolknings företräde men så långt du kanske inte hänger med eftersom du skapar en sån efterbliven tråd.
    Hur har ni färgade kallat oss när vi kom till er med Röda Korset? Har ni bytt språket? Minns inte det.
    Det har bakats negerbollar i mer än hundra år. Frågar på det?
  • Anonym (Men jag gissar att det mer handlar om vilja än om faktisk förståelse)
    kvarnfot skrev 2017-02-26 10:53:17 följande:
    Men herre gud! Du kan väl inte jämföra namnet på ett bakverk med namnet på ett skällsord???
    ...men så har det ju alltid hetat...
Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)