• Anonym (milla)

Idag bakade vi negerbollar :)

Fanns ett så fantastiskt recept på negerbollar i en gammal bakbok jag lånade på biblioteket. Så jag och min 5-åring rullade typ 50 sånna där små bollar, hade färgat pärlsocker på dem. Ser riktigt goda ut. Om jag kommer ihåg ska jag ta en bild på receptet. Finns nog inte att få tag på i bokhandlarna dessvärre.... :)

• Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)
  • Johan75
    kvarnfot skrev 2017-02-27 08:11:09 följande:
    Dvs ca 97% av våra befolkning! Dvs vi som är trötta och arga för att batique-häxor vill inskränka på Lucia firande och annat för våra barn. 
    Tja, själv tycker jag nog du och detta inlägg snarare visar på just när berättigad kritik mot skitnödighet övergår till något som gränsar till vanföreställningar. Ingen vill begränsa ditt Luciafirande. De senaste tio åren har det funnits typ ett dagis som funderade på att inte ha pepparkaksgubbar. Det finns liksom ingen nationell rörelse av någon form som vill inskränka på något av det jag skrev. 

Jag får känslan av att du är arg och trött på något som i princip inte finns.
    Behold, i come as a thief.
  • Desiderium
    Anonym (Så klart) skrev 2017-02-27 08:09:08 följande:
    Nej det gjorde man inte! För övrigt är det ett ord som verkar ha kommit med en annan grupp en oss svenskar. Detta ord samt bara "hora" hörs frekvent i en del förorter framför allt.
    Menar du att hora och horunge inte är svenska ord? Det är väl klart att de är. Förr i tiden, i Sverige, ansågs man vara en hora om man hade sex som ogift, att "bedriva hor" kallades det. Horunge var barn som föddes av ogifta föräldrar. Dessa VAR vanliga svenska ord förr. Att dessa orden skulle ha kommit med invandringen är det dummaste jag hört. Hur verklighetsfrånvänd är du?
  • Anonym (Så klart)
    Desiderium skrev 2017-02-27 09:35:19 följande:
    Menar du att hora och horunge inte är svenska ord? Det är väl klart att de är. Förr i tiden, i Sverige, ansågs man vara en hora om man hade sex som ogift, att "bedriva hor" kallades det. Horunge var barn som föddes av ogifta föräldrar. Dessa VAR vanliga svenska ord förr. Att dessa orden skulle ha kommit med invandringen är det dummaste jag hört. Hur verklighetsfrånvänd är du?
    Jag lever i en storstad och har vistats en del i förorterna. Det som ropar hora efter tjejer heter oftast inte olle eller erik om vi säger så....
    Skoj med folk som du som förnekar alla problem som finns i samhället...
  • Anonym (Ung?)
    Anonym (Så klart) skrev 2017-02-27 10:30:21 följande:
    Jag lever i en storstad och har vistats en del i förorterna. Det som ropar hora efter tjejer heter oftast inte olle eller erik om vi säger så....
    Gissar att du är ganska ung. Hora har funnits i svenskan väldigt länge. Men det är inte lätt att veta med alla fake-news som sprids idag. Är man ung och inte vet hur det var innan 90-talet/2000-talet så kan man lätt bli desinformerad.

• Anonym (dddddddd)
    Sant, så sant att det inte är svenskar som i huvudsak som skriker hora efter tjejer.
    Om ordet är svenskt eller var det kommer från vet jag inte men det känns spontant som att det engelsk "whore" kan ha med saken att göra. Fast det spelar absolut ingen roll. Det som spelar roll är att ordet används av invandrare som epitet på våra svenska tjejer. Med stor övervikt mot svenska killars ordbruk.
    Anonym (Ung?) skrev 2017-02-27 10:56:07 följande:
    Gissar att du är ganska ung. Hora har funnits i svenskan väldigt länge. Men det är inte lätt att veta med alla fake-news som sprids idag. Är man ung och inte vet hur det var innan 90-talet/2000-talet så kan man lätt bli desinformerad.
    Jag är inte direkt ung utan är född på 60-talet och har sett hur samhället har förändrats negativt sedan jag var ung. Och då pratar jag inte bara från 90-talet och framåt, jag själv var tonåring under 70- och 80-talet.

Det du kallar "fakenews", vad exakt är det?
  • kvarnfot
    Anonym (Ung?) skrev 2017-02-27 10:56:07 följande:
    Jag känner mej ganska ung men är 50+....
    Före 90-talet hörde jag aldrig någonsin någon använda ordet hora som skällsord.
  • Desiderium
    Jaha? Jag skiter väl i vart du bor eller vistas, det är irrelevant. Vad vi pratar om är gamla ord som förändrar sin mening. 
  • Anonym (Så klart)
    Desiderium skrev 2017-02-27 13:14:13 följande:
    Jaha? Jag skiter väl i vart du bor eller vistas, det är irrelevant. Vad vi pratar om är gamla ord som förändrar sin mening. 
    Det är det väl inte! Jag bor så att jag hör ordet sägas från en viss kategori av människor. Skulle tro att det inte är lika vanligt ute på landet.
  • Desiderium
    Anonym (Så klart) skrev 2017-02-27 13:25:11 följande:
    Det är det väl inte! Jag bor så att jag hör ordet sägas från en viss kategori av människor. Skulle tro att det inte är lika vanligt ute på landet.
    Jaha? Och vad spelar det för roll? Det ändrar fortfarande inte på faktum att barn till ogifta föräldrar kallades för horungar förr i tiden i Sverige, men att man gått ifrån den definitionen nu. 
  • Anonym (men hg)
    kvarnfot skrev 2017-02-27 08:11:09 följande:
    Dvs ca 97% av våra befolkning! Dvs vi som är trötta och arga för att batique-häxor vill inskränka på Lucia firande och annat för våra barn. 
    Hahaha ha herregud fjanta dig inte

Försöker du utge dig för att reprsentera majoriteten av svenska folket? knappast, vad sägs om att du bara representerar dig själv och dina egna åsikter.
    Att sprida myter som sanningar fungerar bara hos obildade människor
Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)