• Anonym (milla)

Idag bakade vi negerbollar :)

Fanns ett så fantastiskt recept på negerbollar i en gammal bakbok jag lånade på biblioteket. Så jag och min 5-åring rullade typ 50 sånna där små bollar, hade färgat pärlsocker på dem. Ser riktigt goda ut. Om jag kommer ihåg ska jag ta en bild på receptet. Finns nog inte att få tag på i bokhandlarna dessvärre.... :)

• Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)
  • Anonym (Xxxxx)

Vad betyder ordet neger ? Svart ? Så är det alltså fel på ordet svart ?

• monkees
    Anonym (milla) skrev 2017-02-24 23:45:12 följande:

Fanns ett så fantastiskt recept på negerbollar i en gammal bakbok jag lånade på biblioteket. Så jag och min 5-åring rullade typ 50 sånna där små bollar, hade färgat pärlsocker på dem. Ser riktigt goda ut. Om jag kommer ihåg ska jag ta en bild på receptet. Finns nog inte att få tag på i bokhandlarna dessvärre.... :)

Vad är "färgat pärlsocker"? Då tänker jag ...*typ*...strössel!? Jag har aldrig sett annat pärlsocker än det där vita som jag INTE vill ha på mina negerbollar btw. Det ska vara kokos. mmmmmmmmmmm
  • nevermind
    Semlan1988 skrev 2017-02-25 21:26:04 följande:

Moget...

Jag är inte speciellt "pk" och har själv vuxit upp i ett hem där man kallat det för "negerbollar" men för i helvete väx upp! Idag är jag vuxen och vet bättre. "Neger" är ett skällsord och det finns de som tar illa upp (jag själv tex och då är jag blond och blåögd!). Varför skall folk hålla på? Smakar det bättre om man kallar de för negerboll istället för chokladboll? Vet inte folk vad man menar när man säger chokladboll?

Så korkat.

Jag håller med!! Jag ändrade mig när en vän berättade att hennes bästis blev kallad negerboll hela skolan. Mobbad för att hon var mulatt. Då började jag verkligen fatta. Varför ska jag använda ett ord som kan göra någon annan ledsen? Är det verkligen så förbannat viktigt?
  • Anonym (Vit)
    Anonym (Xxxxx) skrev 2017-02-26 03:26:53 följande:

Ja "svart" är .....liksom *typ*..."fel" och det gäller att i varje givet ögonblick SKONA den "svarta, mörkhyade" individen från den sanningen. Jag skulle vara fullständigt förtvivlad om jag var svart för det verkar vara ngt riktigt, riktigt dåligt
  • John22
    nevermind skrev 2017-02-26 06:53:55 följande:
    Jag håller med!! Jag ändrade mig när en vän berättade att hennes bästis blev kallad negerboll hela skolan. Mobbad för att hon var mulatt. Då började jag verkligen fatta. Varför ska jag använda ett ord som kan göra någon annan ledsen? Är det verkligen så förbannat viktigt?
    Men att ordet mulatt är ett nedsättande ord som betyder "mulåsna" struntar du i?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Horungar är jämförbart, inte i meningen att använda horunge direkt om någon person, men när det lyfts upp till en generell nivå måste man med samma logik kunna säga: "det finns väldigt många horungar idag, folk som får barn är ju inte gifta i samma utsträckning som på den gamla goda tiden".

Det gör det till precis samma sak, ett ord som används och som andra människor kan uppfatta som stötande. Jag är en "horunge" eftersom mina föräldrar inte är gifta, men jag skulle inte ta illa upp. Men det finns förstås de som gör det.

Samma sak med att säga "det går ju en del idioter på specialskolan, det måste vara jobbigt för föräldrarna med barn som har sådana problem. Särskilt de som har barn som är mongolider". Det är ett "legitimt" användande, om man går tillbaka hur användandet var förr.

I min värld bör man undvika eller i varje fall problematisera ord och fraser som man kan anta att någon kan ta illa upp av.

Anonym (Xxxxx) skrev 2017-02-26 03:26:53 följande:

Nej, det betyder inte svart.

Det verkar vara en utbredd missuppfattning av någon konstig, men "neger" betyder inte svart utan är specifikt för just "svarta" människor. Man säger inte "ursäkta, jag skulle vilja kolla på de där skorna, de som är neger" och man har aldrig gjort det.

Att grunden kommer från latinets niger via spanskans negro som båda betyder svart förändrar inte detta, "neger" har aldrig inneburit svart utan endast "svart människa". Inte sällan med tillägget "... av lägre status".

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (dddddddd)
    Anonym (fortfarande, verkligen?) skrev 2017-02-26 00:45:44 följande:

Snälla sluta få det att låta som att alla förr i tiden benämnde kokosbollar på det sättet och att detta är en del av nån slags pk-panik, för så är det inte. Vi sa det inte i vår familj och hörde man det utifrån blev det mest fnissigt för att man fattade att det var fult men inte riktigt förstod varför. Detta var för 20 år sen. På 90-talet fattade jag, ett barn, att det inte var okej.

Som barn på 60-70-talet fanns ingen annan benämning än just negerboll. PK-ismen hade redan startat på 90-talet så det är inte så konstigt att du inte hörde det som barn!
  • nevermind
    John22 skrev 2017-02-26 08:10:32 följande:
    Men att ordet mulatt är ett nedsättande ord som betyder "mulåsna" struntar du i?
    Jag hade ingen aning. Då ska jag inte använda det mer. Har du något bättre förslag på val av ord?
  • Anonym (dddddddd)
    John22 skrev 2017-02-26 08:10:32 följande:
    Ordet mongoloid används av många, det är inte nedsättande.
  • kvarnfot
    Anonym (Men jag gissar att det mer handlar om vilja än om faktisk förståelse) skrev 2017-02-25 23:56:09 följande:
    De har inget med varandra att göra.
    Det de ändå har gemensamt är att det är uttryck som man av respekt för sina medmänniskor har gått ifrån.
    Men herre gud! Du kan väl inte jämföra namnet på ett bakverk med namnet på ett skällsord???
Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)