Horungar är jämförbart, inte i meningen att använda horunge direkt om någon person, men när det lyfts upp till en generell nivå måste man med samma logik kunna säga: "det finns väldigt många horungar idag, folk som får barn är ju inte gifta i samma utsträckning som på den gamla goda tiden".
Det gör det till precis samma sak, ett ord som används och som andra människor kan uppfatta som stötande. Jag är en "horunge" eftersom mina föräldrar inte är gifta, men jag skulle inte ta illa upp. Men det finns förstås de som gör det.
Samma sak med att säga "det går ju en del idioter på specialskolan, det måste vara jobbigt för föräldrarna med barn som har sådana problem. Särskilt de som har barn som är mongolider". Det är ett "legitimt" användande, om man går tillbaka hur användandet var förr.
I min värld bör man undvika eller i varje fall problematisera ord och fraser som man kan anta att någon kan ta illa upp av.
Anonym (Xxxxx) skrev 2017-02-26 03:26:53 följande:
Vad betyder ordet neger ? Svart ? Så är det alltså fel på ordet svart ?
Nej, det betyder
inte svart.
Det verkar vara en utbredd missuppfattning av någon konstig, men "neger" betyder inte svart utan är specifikt för just "svarta" människor. Man säger inte "ursäkta, jag skulle vilja kolla på de där skorna, de som är neger" och man har aldrig gjort det.
Att grunden kommer från latinets niger via spanskans negro som båda betyder svart förändrar inte detta, "neger" har aldrig inneburit svart utan endast "svart människa". Inte sällan med tillägget "... av lägre status".