Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Idag bakade vi negerbollar :)

Ingick färgat pärlsocker i receptet från 50-talet?

Om inte känns det väldigt icke-traditionellt att göra ändringar i ett sådant högt uppskattat recept (som vissa verkar vilja få det till). Som en intressant fotnot så skrev jag lite fel på icke-traditionellt och stavningskontrollen tyckte att icke-nationellt skulle passa in. Det var lite gulligt, för det finns ju vissa som anser att det är synonymer.

Man får säga negerboll. Men man får ju också stå för de sociala konsekvenser som ett sådant beteende för med sig. Man får göra massor av saker som trots detta medför konsekvenser.

Man får helt enkelt köpa att man framstår som obildad om man säger Sovjetunionen när man menar Ryssland eller att man framstår som något bakåtsträvande och barnslig om man vidhåller att det heter negerboll.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (dddddddd) skrev 2017-02-25 20:23:00 följande:
    SAOL? Nej, ok. 
    Fast man kan säga ord som inte står med i deras ordlista. Faktiskt.

Dina exempel är inget jag använt mig av i livet så det är inte ord jag använder.
    Stödjer du då de som kallar barn till ogifta föräldrar för bastarder eller horungar?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (dddddddd) skrev 2017-02-25 21:00:53 följande:

Som sagt så använder jag ord som jag är uppväxt med.

Är inte uppväxt med varken bastard eller horunge.

Hoppas du känner dig nöjd med det svaret  

Ditt användande av ord är inte särskilt relevant. Frågan är ju om du tycker att det är ok att man säger horunge om barn till ogifta föräldrar. Om man nu är uppvuxen med det. Eller mongoloid om personer med Downs syndrom. Eller idiot om personer med någon psykisk sjukdom.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Horungar är jämförbart, inte i meningen att använda horunge direkt om någon person, men när det lyfts upp till en generell nivå måste man med samma logik kunna säga: "det finns väldigt många horungar idag, folk som får barn är ju inte gifta i samma utsträckning som på den gamla goda tiden".

Det gör det till precis samma sak, ett ord som används och som andra människor kan uppfatta som stötande. Jag är en "horunge" eftersom mina föräldrar inte är gifta, men jag skulle inte ta illa upp. Men det finns förstås de som gör det.

Samma sak med att säga "det går ju en del idioter på specialskolan, det måste vara jobbigt för föräldrarna med barn som har sådana problem. Särskilt de som har barn som är mongolider". Det är ett "legitimt" användande, om man går tillbaka hur användandet var förr.

I min värld bör man undvika eller i varje fall problematisera ord och fraser som man kan anta att någon kan ta illa upp av.

Anonym (Xxxxx) skrev 2017-02-26 03:26:53 följande:

Vad betyder ordet neger ? Svart ? Så är det alltså fel på ordet svart ?

Nej, det betyder inte svart.

Det verkar vara en utbredd missuppfattning av någon konstig, men "neger" betyder inte svart utan är specifikt för just "svarta" människor. Man säger inte "ursäkta, jag skulle vilja kolla på de där skorna, de som är neger" och man har aldrig gjort det.

Att grunden kommer från latinets niger via spanskans negro som båda betyder svart förändrar inte detta, "neger" har aldrig inneburit svart utan endast "svart människa". Inte sällan med tillägget "... av lägre status".

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    kvarnfot skrev 2017-02-26 10:57:29 följande:
    Kokosboll och nergerboll är 2 olka saker....

Förr i tiden dvs fram till slutet av 90-talet sa vi neger om svarta utan att det var något rasistiskt med det. Sedan bredde en pk-elit ut sej och ville förbjuda en massa saker vi sagt utan att vilja någon illa.
    Att inte vilja såra och att såra är två helt olika saker. Man kan göra det sistnämnda utan att göra det förstnämnda.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (dddddddd) skrev 2017-02-26 16:57:16 följande:
    Tja, med tanke på att du just skrev kommentar #138 så verkar ämnet fungera att få till debatt med...

Jag är inte kränkt över att inte "få" säger negerboll. Jag använder mig nämligen av det ordet så mycket jag behag. Det är snarare du och dina lika som sliter ert hår för att ni inte lyckas omvända mig och mina meningsfränder.
    Använder du "neger" fristående från "negerboll"?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (dddddddd) skrev 2017-02-26 18:21:25 följande:
    Om människor?
    Nej, det gör jag inte.
    Hur kommer det sig?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (dddddddd) skrev 2017-02-26 21:52:42 följande:

Säg det, varför undrar du?

Jag kallar negerbollarna för sitt namn och så vitt jag vet har ingen Neger som namn... skulle jag ha fel så skulle jag givetvis kalla personen för Neger. Inte annars.

Jag undrar eftersom det kan vara relevant hur man använder ord fristående när man diskuterar sammansatta ord.
Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)