• Anonym (milla)

Idag bakade vi negerbollar :)

Fanns ett så fantastiskt recept på negerbollar i en gammal bakbok jag lånade på biblioteket. Så jag och min 5-åring rullade typ 50 sånna där små bollar, hade färgat pärlsocker på dem. Ser riktigt goda ut. Om jag kommer ihåg ska jag ta en bild på receptet. Finns nog inte att få tag på i bokhandlarna dessvärre.... :)

• Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (dddddddd) skrev 2017-02-26 16:57:16 följande:
    Tja, med tanke på att du just skrev kommentar #138 så verkar ämnet fungera att få till debatt med...

Jag är inte kränkt över att inte "få" säger negerboll. Jag använder mig nämligen av det ordet så mycket jag behag. Det är snarare du och dina lika som sliter ert hår för att ni inte lyckas omvända mig och mina meningsfränder.
    Använder du "neger" fristående från "negerboll"?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (dddddddd)
    Anonym (men snälla) skrev 2017-02-26 17:13:51 följande:
    Nu var det ju inte kränktas människors rätt att få använda vissa ord som jag debatterade utan just brist på förnyelse och löjet av att inte vilja/kunna utvecklas och gå vidare

och nog framstår du som kränkt när du upplyser att 'du visst använder ordet som du behagar' och hur du glädjs över 'att du och de dina upprör andra' (att detta mer får dig framstå som självrättfärdig och lite inskränkt är en annan sak)

Men tja.. visst får väl du kämpa för det du anser vara dina rättigheter, fast det kanske bara är på nätet du slåss för dina 'mänskliga rättigheter, sen att det inte finns någon rättighet att få använda det ordet är ju också en annan femma.

Ha en fin dag
    Du har såklart din fulla rätt att tycka det.
    Jag förstår bara inte var du fått ifrån att jag skulle glädjas åt att uppröra andra. et stämmer nämligen inte. Eller att jag skulle känna mig kränkt? Var har du fått allt ifrån?

Du förstorar upp detta till helt otroliga nivåer! Jag "kämpar" inte för något. Jag bara gör det. 
    Det är klart att det är en rättighet att kalla negerbollar för negerbollar, eller har det nyligen förbjudits som jag missat?
  • Anonym (dddddddd)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2017-02-26 17:57:59 följande:
    Använder du "neger" fristående från "negerboll"?
    Om människor?
    Nej, det gör jag inte.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (dddddddd) skrev 2017-02-26 18:21:25 följande:
    Om människor?
    Nej, det gör jag inte.
    Hur kommer det sig?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Xxxxx)

Negro spirital . Är det tillåtet att sjunga dom ? Heter dom något annat idag ?

• Anonym (dddddddd)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2017-02-26 18:54:56 följande:
    Hur kommer det sig?
    Säg det, varför undrar du?
    Jag kallar negerbollarna för sitt namn och så vitt jag vet har ingen Neger som namn... skulle jag ha fel så skulle jag givetvis kalla personen för Neger. Inte annars.
  • Anonym (fortfarande, verkligen?)
    kvarnfot skrev 2017-02-26 10:57:29 följande:

Kokosboll och nergerboll är 2 olka saker....

Förr i tiden dvs fram till slutet av 90-talet sa vi neger om svarta utan att det var något rasistiskt med det. Sedan bredde en pk-elit ut sej och ville förbjuda en massa saker vi sagt utan att vilja någon illa.

Vad är en kokosboll för dig? Det är mycket man har gjort förr i tiden som man inte gör nu, du vet.
  • Anonym (fortfarande, verkligen?)
    Anonym (dddddddd) skrev 2017-02-26 10:25:59 följande:

Som barn på 60-70-talet fanns ingen annan benämning än just negerboll. PK-ismen hade redan startat på 90-talet så det är inte så konstigt att du inte hörde det som barn!

Som jag skrev så hörde jag det visst som barn men valde att inte använda det själv då jag kände på mig att det var fult. Där jag växte upp hade inte "pk-ismen" något starkt grepp alls.
  • Anonym (Så klart)
    Desiderium skrev 2017-02-26 11:03:06 följande:
    Och förr i tiden sa man horunge utan att det var något konstigt med det heller. Men nu är det ett negativt laddat ord. Precis som neger. 
    Nej det gjorde man inte! För övrigt är det ett ord som verkar ha kommit med en annan grupp en oss svenskar. Detta ord samt bara "hora" hörs frekvent i en del förorter framför allt.
  • kvarnfot
    Johan75 skrev 2017-02-26 12:21:59 följande:
    Nu var det inte jag som skrev det, men personer som "skryter" om att de minsann säger negerboll brukar vara samma personer som ojjar sig över att man inte får säga vad man tycker, sjunga nationalsången, hissa svenska flaggan, fira Lucia, fira jul, och så vidare. De brukar påpeka att det finns en "PK-maffia" som förhindrar dem att leva det liv som de vill, åtminstone lingvistiskt. 

Jag kan hålla med om att det ofta finns en skitnödighet över vad man får säga och inte säga, men samtidigt är det väldigt många som överdriver och förvandlar denna skitnödighet till något slags förtryck. 
    Dvs ca 97% av våra befolkning! Dvs vi som är trötta och arga för att batique-häxor vill inskränka på Lucia firande och annat för våra barn. 
Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)