Inlägg från: kvarnfot |Visa alla inlägg
  • kvarnfot

Idag bakade vi negerbollar :)

Det heter ju negerbollar och inget annat....

• kvarnfot
    Regndamen skrev 2017-02-25 22:06:08 följande:
    Så, om någon kallade dig, dina barn eller någon närstående horunge är du helt okej med det?
    Vad har negerbollar med horunge att göra????
  • kvarnfot
    Anonym (Men jag gissar att det mer handlar om vilja än om faktisk förståelse) skrev 2017-02-25 23:56:09 följande:
    De har inget med varandra att göra.
    Det de ändå har gemensamt är att det är uttryck som man av respekt för sina medmänniskor har gått ifrån.
    Men herre gud! Du kan väl inte jämföra namnet på ett bakverk med namnet på ett skällsord???
  • kvarnfot
    Anonym (fortfarande, verkligen?) skrev 2017-02-26 00:45:44 följande:

Snälla sluta få det att låta som att alla förr i tiden benämnde kokosbollar på det sättet och att detta är en del av nån slags pk-panik, för så är det inte. Vi sa det inte i vår familj och hörde man det utifrån blev det mest fnissigt för att man fattade att det var fult men inte riktigt förstod varför. Detta var för 20 år sen. På 90-talet fattade jag, ett barn, att det inte var okej.

Kokosboll och nergerboll är 2 olka saker....

Förr i tiden dvs fram till slutet av 90-talet sa vi neger om svarta utan att det var något rasistiskt med det. Sedan bredde en pk-elit ut sej och ville förbjuda en massa saker vi sagt utan att vilja någon illa.
  • kvarnfot
    Johan75 skrev 2017-02-26 12:21:59 följande:
    Nu var det inte jag som skrev det, men personer som "skryter" om att de minsann säger negerboll brukar vara samma personer som ojjar sig över att man inte får säga vad man tycker, sjunga nationalsången, hissa svenska flaggan, fira Lucia, fira jul, och så vidare. De brukar påpeka att det finns en "PK-maffia" som förhindrar dem att leva det liv som de vill, åtminstone lingvistiskt. 

Jag kan hålla med om att det ofta finns en skitnödighet över vad man får säga och inte säga, men samtidigt är det väldigt många som överdriver och förvandlar denna skitnödighet till något slags förtryck. 
    Dvs ca 97% av våra befolkning! Dvs vi som är trötta och arga för att batique-häxor vill inskränka på Lucia firande och annat för våra barn. 
  • kvarnfot
    Anonym (Ung?) skrev 2017-02-27 10:56:07 följande:
    Gissar att du är ganska ung. Hora har funnits i svenskan väldigt länge. Men det är inte lätt att veta med alla fake-news som sprids idag. Är man ung och inte vet hur det var innan 90-talet/2000-talet så kan man lätt bli desinformerad.
    Jag känner mej ganska ung men är 50+....
    Före 90-talet hörde jag aldrig någonsin någon använda ordet hora som skällsord.
Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)