Inlägg från: Anonym (fortfarande, verkligen?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fortfarande, verkligen?)

Idag bakade vi negerbollar :)

Snälla sluta få det att låta som att alla förr i tiden benämnde kokosbollar på det sättet och att detta är en del av nån slags pk-panik, för så är det inte. Vi sa det inte i vår familj och hörde man det utifrån blev det mest fnissigt för att man fattade att det var fult men inte riktigt förstod varför. Detta var för 20 år sen. På 90-talet fattade jag, ett barn, att det inte var okej.

isa77 skrev 2017-02-26 00:49:11 följande:

De flesta som reagerar på ordet är svenskar, som gärna spär på hur mycket detta kan skada tredje part. Någon KAN ta illa upp. Om någon KAN ta illa upp av vad du säger, trots att det du säger inte är riktad till någon specifik person alls, bör du ändå anpassa dig efter det. Oavsett om personen borde eller inte borde ta illa upp bör du anpassa dig (tolkningsföreträde..). Vad du menar är inte i närheten av lika viktigt som hur det uppfattas. Uppfattas det illa har du gjort fel, oavsett din intention. Hur irrationellt detta än är, så får det människor att känna sig solidariska och goda, och det ger ryggdunkar av andra som beter sig likadant.

Jag undviker ordet för att jag inte vill framstå som en idiot. Eller undviker var ju att ta i, jag behöver inte ens tänka på det eftersom jag aldrig har sagt så.
    kvarnfot skrev 2017-02-26 10:57:29 följande:

Kokosboll och nergerboll är 2 olka saker....

Förr i tiden dvs fram till slutet av 90-talet sa vi neger om svarta utan att det var något rasistiskt med det. Sedan bredde en pk-elit ut sej och ville förbjuda en massa saker vi sagt utan att vilja någon illa.

Vad är en kokosboll för dig? Det är mycket man har gjort förr i tiden som man inte gör nu, du vet.
    Anonym (dddddddd) skrev 2017-02-26 10:25:59 följande:

Som barn på 60-70-talet fanns ingen annan benämning än just negerboll. PK-ismen hade redan startat på 90-talet så det är inte så konstigt att du inte hörde det som barn!

Som jag skrev så hörde jag det visst som barn men valde att inte använda det själv då jag kände på mig att det var fult. Där jag växte upp hade inte "pk-ismen" något starkt grepp alls.
Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)