• Anonym (milla)

Idag bakade vi negerbollar :)

Fanns ett så fantastiskt recept på negerbollar i en gammal bakbok jag lånade på biblioteket. Så jag och min 5-åring rullade typ 50 sånna där små bollar, hade färgat pärlsocker på dem. Ser riktigt goda ut. Om jag kommer ihåg ska jag ta en bild på receptet. Finns nog inte att få tag på i bokhandlarna dessvärre.... :)

• Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)
  • Regndamen

När jag läser detta inlägget ser jag framför mig ett barn som lärt sig ett nytt ord, som den vet att föräldrarna inte vill sen ska använda men av ren trotsighet gör det ändå. Som fan, skit, fitta, negerboll, knulla och alla andra ord ni kan tänka er.

Känns inte som man kan ta vuxna människor på allvar som inte kommit över den fasen.

• Anonym (dddddddd)
    Regndamen skrev 2017-02-25 14:16:34 följande:

När jag läser detta inlägget ser jag framför mig ett barn som lärt sig ett nytt ord, som den vet att föräldrarna inte vill sen ska använda men av ren trotsighet gör det ändå. Som fan, skit, fitta, negerboll, knulla och alla andra ord ni kan tänka er.

Känns inte som man kan ta vuxna människor på allvar som inte kommit över den fasen.

Konstig kommentar.
    Hos oss heter det negerbollar och vi använder inte svordomar till vardags.
    Vi är inte heller rasister så det kan du skippa att skriva ett inlägg om.
  • Regndamen
    Anonym (dddddddd) skrev 2017-02-25 14:55:18 följande:

Konstig kommentar.

Hos oss heter det negerbollar och vi använder inte svordomar till vardags.

Vi är inte heller rasister så det kan du skippa att skriva ett inlägg om.

Du är fullt medveten om att många tar illa upp av ordet, och även ser det som en svordom. Använder du ordet fitta till vardags? Eller runka möjligtvis?
  • Anonym (lätt tourettes)

De enda gångerna jag säger negerboll, är när jag tänker "Nu får jag absolut inte säga negerboll". Jag är inte rasist alls och tycker det är fel att kalla chokladbollarna för negerboll men det kommer ur mig ibland ändå, speciellt i situationer när jag vet att det är känsligt:( 

• Desiderium

Har svårt att ta människor som använder negerboll seriöst. Känns så otroligt barnsligt.  Ska ni hålla på och fjanta er kan ni lika gärna gå fullt ut.

Vad sägs som att kalla lussekatt för guling-knut eller kladdkaka för zigenarpaj? Mulattkaka istället för tigerkaka och brownies kan väl bara heta blattar? Det låter väl trevligt och bildat. 

• Meebo

Nu känner jag för att göra negerbollar till nästa helg!
    Tack för idén!
    Ska dock göra dem vuxna och blanda ner lite Disaronno i min smet Tungan ute

• monkees
    MAN78 skrev 2017-02-25 11:09:02 följande:

Pärlsocker?? Nu var det många år sen jag gjorde negerbollar, men visst ska de rullas i kokos?

Alla negerbollar jag bakat i yngre dagar rullades i kokos och ngt annat var inte att tänka på. Mina barn har rullat dem i pärlsocker ibland men det är inget för mig.
  • Anonym (Mongopongo)
    Anonym (Emma) skrev 2017-02-25 01:40:59 följande:

Min kompis kallade mig för "mongo", då skrattade en på caféet bakom mig och sa "mongo är ju såna som jag". Han hade Downs syndrom, härligt med självdistans. Visst måste man väl bevara ordet "mongo" liksom.

Hahahaha, dagens garv.
  • Anonym (Chokladboll)

Jag tycker att det tyder på bakåtsträvande, hålla kvar vid det gamla, rädd för utveckling, rädd för förändring, oförmåga att tänka utan för sin egen box m m när man måste hålla fast vid vissa ord som folk använde förr när man inte visste bättre. Idag tänker jag att om man hängt med i utvecklingen och har respekt för andra människor så behöver man inte använda ord som t ex negerboll. Jag tror att om man ser det som sin plikt att bevara ett förlegat ord så har man nog inte ett allt för utvecklande liv i övrigt, eller?

Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)