Anonym (Svårt) skrev 2017-02-25 03:30:35 följande:
Jag är grymt dålig på att baka just chokladbollar, som ska vara så lätt. Men det är ju så gott och därför försöker (och misslyckas) jag gång på gång. Min pojkvän kallar dem utan undantag för negerbollar. Han är svart. Och det får ju stå för honom. Det hette negerbollar när jag var liten, men jag vande mig ganska fort vid chokladbollar, för mig är det precis det de heter. Jag blir, som många andra svenskar, beklämd å andras vägnar när ordet negerboll används. Min pojkvän har aldrig upplevt sig själv som rasifierad säger han, och det är ju bra. Men hur ska jag veta hur någon annan upplever verkligheten? Heja chokladbollar! :)
Men sen kan jag tycka det är fel att till exempel förändra Pippi-filmerna eller språket i äldre litteratur. Jag förstår att det är riktiga skatter och att man vill att så många som möjligt ska kunna ta del av dem utan att känna sig kränkta eller förolämpade. Ur den aspekten förstår jag det verkligen. Å andra sidan var det så man sa förr. Jag tycker att just sådana situationer blir ett ypperligt tillfälle att diskutera ord och de värderingar som läggs i dem med sina barn. Jag har diskuterat apartheid, slaveri och andra världskriget med mina barn just tack vare sådana situationer. Det kan ju vara svårt att liksom bara ta upp ämnen till diskussion med små barn utan ordentlig anledning, men när ett barn frågar vad ett ord betyder blir det mycket lättare. Men ja, inte ska väl svarta barn behöva höra ordet neger i Pippi heller. Svårt det där.
Du säger att du inte vill censurera innehållet i Pippi-filmerna och äldre litteratur, trots att de säger en del saker som inte är i "fas" med dagens ideal, samtidigt som du säger att svarta barn inte ska behöva höra ordet neger.
Du hör själv att det är en omöjlig ekvation att lösa. Hur du än vrider och vänder på det hela så kommer alla i kontakt med ordet neger på ett eller annat sätt, oavsett om man vill det eller inte, och det är inget man ska behöva fly ifrån längre.
Det är ett nedvärderande ord, ja, men det är också ett ord som är starkt förankrat i vår egen historia och något vi (människor) ska skämmas för. Jag tror att det är därför "infödda" (vita) svenskar i så stor grad undviker ordet, samtidigt som många svarta tar det med ro.
Men som du säger, jag tycker inte att vi ska censurera äldre litteratur eller dubba äldre filmer (tyvärr kommer det att ske) och varje gång ordet dyker upp så ska vi bli påminda om dess ursprung, men samtidigt påminna oss om att det går att förändra saker och ting till det bättre.
Min poäng är att aldrig fly undan den obekväma sanningen