• Anonym (milla)

Idag bakade vi negerbollar :)

Fanns ett så fantastiskt recept på negerbollar i en gammal bakbok jag lånade på biblioteket. Så jag och min 5-åring rullade typ 50 sånna där små bollar, hade färgat pärlsocker på dem. Ser riktigt goda ut. Om jag kommer ihåg ska jag ta en bild på receptet. Finns nog inte att få tag på i bokhandlarna dessvärre.... :)

• Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)
  • Anonym (helt ologiskt)

Eftersom det inte är "neger" i bollarna är det helt ologiskt att kalla dem för det. Jag kallar dem chokladbollar.

• Anonym (dddddddd)

Jag kallar dem för det de heter, nämligen negerbollar.
    Det är inte mycket att diskutera faktiskt.

• Anonym (helt ologiskt)
    Anonym (milla) skrev 2017-02-24 23:45:12 följande:

Fanns ett så fantastiskt recept på negerbollar i en gammal bakbok jag lånade på biblioteket. Så jag och min 5-åring rullade typ 50 sånna där små bollar, hade färgat pärlsocker på dem. Ser riktigt goda ut. Om jag kommer ihåg ska jag ta en bild på receptet. Finns nog inte att få tag på i bokhandlarna dessvärre.... :)

Eftersom det finns hundratals recept på olika bollar är detta givetvis bara ett försök att trissa igång en diskussion om "rasism eller inte rasism att använda vissa ord". Skulle förvåna mig mycket om det finnas ett recept med "neger" i. 

Både TS och för alla andra som svarat i tråden att ni inte kan se varför det skulle vara olämpligt att använda ordet, är det helt enkelt så att ni inte vill förstå.  Hur kan det vara så svårt att av hänsyn till andra säga chokladboll istället? Vad ger det er att envisas med negerboll? Tiderna förändras. Ord som för hundra år sen var helt ok att säga, är det inte idag, så enkelt är det, språk förändras ju hela tiden. Häng med lite och visa inte hur mkt ni har gemensamt med en troglodyt.

Någon skrev en kommentar om att någon haft en tröja med ordet på men att inga färgade människor sa något. Är det så konstigt? Det betyder inte att de tyckte det var ett bra tryck på tröjan men de har lärt sig att det bara blir en massa bråk om de skulle försöka säga ifrån (eftersom den som går med en sån tröja uppenbarligen tycker den har "rätt") . De skulle ju heller inte kunna be honom ta av sig tröjan och gå naken. 
  • Anonym (helt ologiskt)
    Anonym (dddddddd) skrev 2017-02-25 10:33:20 följande:

Jag kallar dem för det de heter, nämligen negerbollar.
    Det är inte mycket att diskutera faktiskt.

Nej det är verkligen inte mycket att diskutera eftersom du är kvar i 1800-talet. Jag föredrar en god diskussion med en modern människa. För du har väl inte "neger" i bollarna du bakar? Är du kannibal? 
  • nokitus

Jag har aldrig någonsin, inte ens i min uppväxt kallat dom annat än kokosbollar, för att vi alltid rullade dom i kokosflingor. Jag läre mig faktiskt ordet negerboll när jag såg sunes sommar:D hade aldrig ens hört det innan, alla jag känner kallar dom också för kokosboll. Har aldrig heller ätit en som varit snurrade i pärlsocker....alltid bara kokos. Kokosboll.

• flygrl
    Anonym (Svårt) skrev 2017-02-25 03:30:35 följande:

Jag är grymt dålig på att baka just chokladbollar, som ska vara så lätt. Men det är ju så gott och därför försöker (och misslyckas) jag gång på gång. Min pojkvän kallar dem utan undantag för negerbollar. Han är svart. Och det får ju stå för honom. Det hette negerbollar när jag var liten, men jag vande mig ganska fort vid chokladbollar, för mig är det precis det de heter. Jag blir, som många andra svenskar, beklämd å andras vägnar när ordet negerboll används. Min pojkvän har aldrig upplevt sig själv som rasifierad säger han, och det är ju bra. Men hur ska jag veta hur någon annan upplever verkligheten? Heja chokladbollar! :)

Men sen kan jag tycka det är fel att till exempel förändra Pippi-filmerna eller språket i äldre litteratur. Jag förstår att det är riktiga skatter och att man vill att så många som möjligt ska kunna ta del av dem utan att känna sig kränkta eller förolämpade. Ur den aspekten förstår jag det verkligen. Å andra sidan var det så man sa förr. Jag tycker att just sådana situationer blir ett ypperligt tillfälle att diskutera ord och de värderingar som läggs i dem med sina barn. Jag har diskuterat apartheid, slaveri och andra världskriget med mina barn just tack vare sådana situationer. Det kan ju vara svårt att liksom bara ta upp ämnen till diskussion med små barn utan ordentlig anledning, men när ett barn frågar vad ett ord betyder blir det mycket lättare. Men ja, inte ska väl svarta barn behöva höra ordet neger i Pippi heller. Svårt det där.

Jag e svart och ser helst man säger "chokladboll" och skippar N-ordet öht. Jag kan inte förbjuda bara vädja.
    Men ditt inlägg e faktiskt ovanligt klokt och sympatiskt. Frågan e inte helt enkel. Fast att själv i praktiken skippa använda N-ordet idag 2017 e däremot enkelt. Ja, heja chokladbollar! ;)
  • Anonym (dddddddd)
    Anonym (helt ologiskt) skrev 2017-02-25 10:38:15 följande:
    Nej det är verkligen inte mycket att diskutera eftersom du är kvar i 1800-talet. Jag föredrar en god diskussion med en modern människa. För du har väl inte "neger" i bollarna du bakar? Är du kannibal? 
    Tja, jag bakar enligt recept i min kokbok och den är inte från 1800-talet. Flört
  • Anonym (dddddddd)
    nokitus skrev 2017-02-25 10:39:24 följande:

Jag har aldrig någonsin, inte ens i min uppväxt kallat dom annat än kokosbollar, för att vi alltid rullade dom i kokosflingor. Jag läre mig faktiskt ordet negerboll när jag såg sunes sommar:D hade aldrig ens hört det innan, alla jag känner kallar dom också för kokosboll. Har aldrig heller ätit en som varit snurrade i pärlsocker....alltid bara kokos. Kokosboll.

Fast kokosboll är faktiskt en helt annan sak!
  • nokitus
    Anonym (dddddddd) skrev 2017-02-25 10:43:19 följande:

Fast kokosboll är faktiskt en helt annan sak!

Är det så?? Vad skiljer receptet åt?? Kanske förklarar saken. Jag har aldrig ens ätit en då:D haha....nu måste jag googla, för jag låter väldigt obildad i bakverkens värld:)
Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)