Anonym (milla) skrev 2017-02-24 23:45:12 följande:
Fanns ett så fantastiskt recept på negerbollar i en gammal bakbok jag lånade på biblioteket. Så jag och min 5-åring rullade typ 50 sånna där små bollar, hade färgat pärlsocker på dem. Ser riktigt goda ut. Om jag kommer ihåg ska jag ta en bild på receptet. Finns nog inte att få tag på i bokhandlarna dessvärre.... :)
Eftersom det finns hundratals recept på olika bollar är detta givetvis bara ett försök att trissa igång en diskussion om "rasism eller inte rasism att använda vissa ord". Skulle förvåna mig mycket om det finnas ett recept med "neger" i.
Både TS och för alla andra som svarat i tråden att ni inte kan se varför det skulle vara olämpligt att använda ordet, är det helt enkelt så att ni inte vill förstå. Hur kan det vara så svårt att av hänsyn till andra säga chokladboll istället? Vad ger det er att envisas med negerboll? Tiderna förändras. Ord som för hundra år sen var helt ok att säga, är det inte idag, så enkelt är det, språk förändras ju hela tiden. Häng med lite och visa inte hur mkt ni har gemensamt med en troglodyt.
Någon skrev en kommentar om att någon haft en tröja med ordet på men att inga färgade människor sa något. Är det så konstigt? Det betyder inte att de tyckte det var ett bra tryck på tröjan men de har lärt sig att det bara blir en massa bråk om de skulle försöka säga ifrån (eftersom den som går med en sån tröja uppenbarligen tycker den har "rätt") . De skulle ju heller inte kunna be honom ta av sig tröjan och gå naken.