• Anonym (milla)

Idag bakade vi negerbollar :)

Fanns ett så fantastiskt recept på negerbollar i en gammal bakbok jag lånade på biblioteket. Så jag och min 5-åring rullade typ 50 sånna där små bollar, hade färgat pärlsocker på dem. Ser riktigt goda ut. Om jag kommer ihåg ska jag ta en bild på receptet. Finns nog inte att få tag på i bokhandlarna dessvärre.... :)

• Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)
  • nokitus
    Anonym (dddddddd) skrev 2017-02-25 10:43:19 följande:

Fast kokosboll är faktiskt en helt annan sak!

Inte när jag googlade, där står det att koksboll, havreboll och chokladbollar är samma sak, bara rullade i olika saker, typ, kokos, strössel, pärlsocker...
  • Anonym (dddddddd)
    nokitus skrev 2017-02-25 10:47:50 följande:
    Är det så?? Vad skiljer receptet åt?? Kanske förklarar saken. Jag har aldrig ens ätit en då:D haha....nu måste jag googla, för jag låter väldigt obildad i bakverkens värld:)
    nokitus skrev 2017-02-25 10:51:28 följande:
    Inte när jag googlade, där står det att koksboll, havreboll och chokladbollar är samma sak, bara rullade i olika saker, typ, kokos, strössel, pärlsocker...
    Konstigt!
    En kokosboll är ungefär som en mumsmums. De är fyllda med vitt skum, mumsmumsen har etthårt skal av mörk choklad och kokosbollen har ett sjust chokladskal, mjukare och är bestrött med kokos.

• flygrl
    Anonym (milla) skrev 2017-02-25 01:07:42 följande:

Ska man tro vissa så ska man väl inte ens kalla någon en färg alls. Eller man kanske inte ska öppna munnen alls, allt man säger kan vara kränkande, beroende på hur man vrider och vänder på det :)

"Svart" funkar alldeles utmärkt för mig och andra svarta jag känner. Man kan också säga "hon" eller t o m mitt namn (om man vet det vill säga) om mig. ;)
    Anonym (milla) skrev 2017-02-25 01:07:42 följande:

Jag hörde om en kille som hade en tröja med "Negerboll" på som text. Passerade alla möjliga individer och inte en enda med utländsk bakgrund sa något. Men många ljushyade tyckte han borde ta av sig tröjan för den var stötande osv osv....Vad beror det på?

Du e medveten om att alla med "utländsk bakgrund" inte e svarta va? Finns tex. mycket rasism mot svarta hos många (inte alla förstås) från Mellanöstern (araber, kurder, perser, syrianer osv). :/
  • MAN78

Pärlsocker?? Nu var det många år sen jag gjorde negerbollar, men visst ska de rullas i kokos?

• Anonym (dddddddd)
    MAN78 skrev 2017-02-25 11:09:02 följande:

Pärlsocker?? Nu var det många år sen jag gjorde negerbollar, men visst ska de rullas i kokos?

Som ung rullade jag alltid i kokos, min son föredrar pärlsocker.

• John22
    Anonym (helt ologiskt) skrev 2017-02-25 10:38:15 följande:
    Nej det är verkligen inte mycket att diskutera eftersom du är kvar i 1800-talet. Jag föredrar en god diskussion med en modern människa. För du har väl inte "neger" i bollarna du bakar? Är du kannibal? 
    Har du prinsessa i din prinsesstårta? Har du Napoleon i din napoleonbakelse? Har du bönder i dina bondekakor?
  • Glinda från Oz

Var ditt barn med då du dödade en människa och malde ner i smeten?

• Glinda från Oz
    Bogge skrev 2017-02-25 11:04:22 följande:

Säger negerboll alla gånger när jag beställer fika.

Hade jag varit servetris hade jag vägrat servera dig. Varför känner du ett så stort behov av att uttrycka dig rasistiskt?
  • Anonym (omg, men du)

Vilket slöseri med bandbredd det är när människor som tror att dom inte får säga negerboll startar trådar bara för att få säga negerboll.

• Anonym (dddddddd)
    Glinda från Oz skrev 2017-02-25 12:14:31 följande:
    Hade jag varit servetris hade jag vägrat servera dig. Varför känner du ett så stort behov av att uttrycka dig rasistiskt?
    Det ÄR inte rasistiskt att säga negerboll.
    Hade jag blivit nekad av dig så hade jag bara skrattat (högt) och gått till ett annat café.
    Sedan hade ditt fik mist rätt många kunder kan jag lova. Det skulle kanske försatt dig i en besvärlig situation då din arbetsgivare skulle förlora en hel del av sin inkomst.
Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)