Inlägg från: Desiderium |Visa alla inlägg
  • Desiderium

Idag bakade vi negerbollar :)

Har svårt att ta människor som använder negerboll seriöst. Känns så otroligt barnsligt.  Ska ni hålla på och fjanta er kan ni lika gärna gå fullt ut.

Vad sägs som att kalla lussekatt för guling-knut eller kladdkaka för zigenarpaj? Mulattkaka istället för tigerkaka och brownies kan väl bara heta blattar? Det låter väl trevligt och bildat. 

• Desiderium
    Anonym (dddddddd) skrev 2017-02-25 18:46:09 följande:
    Varför skulle man göra det?
    Det heter ju inte så.

Bara för att man använder det gamla, korrekta namnet på negerbollen så behöver man inte byta namn på andra saker. Varför i himmelens namn skulle man göra det?
    Det vore lika idiotiskt som att vägra att kalla negerbollen för sitt ursprungliga namn.
    Det heter inte negerboll heller. Negerboll finns inte med i Svenska Akademiens ordlista längre. 

Går du runt och kallar folk för kärring bara för att det var ett ömhetsbevis förr i tiden? Säger du att du är kåt när du menar glad? Säger du "fnask" istället för "liten smula"? Kallar du barn som är födda av ogifta föräldrar för horungar? Säger du att en duva knullar, när du menar att den kuttrar? 

Jag skulle gissa nej. Så varför är just negerboll så viktigt för dig att bevara?
  • Desiderium
    Anonym (dddddddd) skrev 2017-02-25 20:23:00 följande:
    SAOL? Nej, ok. 
    Fast man kan säga ord som inte står med i deras ordlista. Faktiskt.

Dina exempel är inget jag använt mig av i livet så det är inte ord jag använder.
    Nä, exakt, för du bryr dig bara om att bevara ett väldigt särskilt, utdaterat ord som dessutom är rasistiskt. Om du på riktigt hade tyckt att "gamla, korrekta ord" var viktigt hade du brytt dig om fler ord än just negerboll. Det är så genomskinligt och löjligt att det är skrattretande.

Men för all del, fortsätt du att säga negerboll, så fortsätter jag och många andra att tycka att ni är barnsliga. Det blir bra det.
  • Desiderium
    Anonym (dddddddd) skrev 2017-02-25 21:00:53 följande:
    Som sagt så använder jag ord som jag är uppväxt med.
    Är inte uppväxt med varken bastard eller horunge.

Hoppas du känner dig nöjd med det svaret Glad 
    Frågan var om du stödjer de människor som använder sig av det. 
  • Desiderium
    Anonym (dddddddd) skrev 2017-02-25 22:30:30 följande:
    Det är inte jämförbart.
    Det är din egen barnsliga logik som gör det jämförbart. 
  • Desiderium
    Anonym (dddddddd) skrev 2017-02-26 00:00:33 följande:
    Som sagt är det inte jämförbart.
    Fast det är ju det, enligt dig. Du tycker att negerboll är okej att använda eftersom det är ett gammalt, korrekt namn. Hora är en gammal benämning på kvinnor som haft sex utanför äktenskapet, horunge är en gammal benämning på barn som föds utanför äktenskapet. Så hur är det inte jämförbart menar du? Skulle du inte tycka att det var trevligt och mysigt ursvenskt att bli kallad hora?
  • Desiderium
    kvarnfot skrev 2017-02-26 10:57:29 följande:
    Kokosboll och nergerboll är 2 olka saker....

Förr i tiden dvs fram till slutet av 90-talet sa vi neger om svarta utan att det var något rasistiskt med det. Sedan bredde en pk-elit ut sej och ville förbjuda en massa saker vi sagt utan att vilja någon illa.
    Och förr i tiden sa man horunge utan att det var något konstigt med det heller. Men nu är det ett negativt laddat ord. Precis som neger. 
  • Desiderium
    För övrigt finns det inget löjligare än folk som ojar sig över "PKeliten", "PK-maffian", "PKismen" och så vidare. Det är ingen som kommer och sparkar in er dörr på natten för att ni säger negerboll. Den här inbillade hotbilden är så barnslig och stinker både offerkofta och konspirationsnoja.
  • Desiderium
    Anonym (Så klart) skrev 2017-02-27 08:09:08 följande:
    Nej det gjorde man inte! För övrigt är det ett ord som verkar ha kommit med en annan grupp en oss svenskar. Detta ord samt bara "hora" hörs frekvent i en del förorter framför allt.
    Menar du att hora och horunge inte är svenska ord? Det är väl klart att de är. Förr i tiden, i Sverige, ansågs man vara en hora om man hade sex som ogift, att "bedriva hor" kallades det. Horunge var barn som föddes av ogifta föräldrar. Dessa VAR vanliga svenska ord förr. Att dessa orden skulle ha kommit med invandringen är det dummaste jag hört. Hur verklighetsfrånvänd är du?
  • Desiderium
    Anonym (Så klart) skrev 2017-02-27 10:30:21 följande:
    Jag lever i en storstad och har vistats en del i förorterna. Det som ropar hora efter tjejer heter oftast inte olle eller erik om vi säger så....
    Skoj med folk som du som förnekar alla problem som finns i samhället...
    Jaha? Jag skiter väl i vart du bor eller vistas, det är irrelevant. Vad vi pratar om är gamla ord som förändrar sin mening. 
  • Desiderium
    Anonym (Så klart) skrev 2017-02-27 13:25:11 följande:
    Det är det väl inte! Jag bor så att jag hör ordet sägas från en viss kategori av människor. Skulle tro att det inte är lika vanligt ute på landet.
    Jaha? Och vad spelar det för roll? Det ändrar fortfarande inte på faktum att barn till ogifta föräldrar kallades för horungar förr i tiden i Sverige, men att man gått ifrån den definitionen nu. 
Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)