• KillBill

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • Flash Gordon
    klyban skrev 2017-06-05 11:52:33 följande:

Men nu är har ju alla system dessa problem, även om personligt uppringd statistiska frågor bara blir en(oftast kan jag tänka mig).

Vad har yougov för omfattning på sina undersökningar?
    Men jag skulle ge en lägre tilltro till yougove, då den är prestationsbaserad för att locka dit dig med gåvor man får.

Sen kan man väl hitta sätt och manipulera de flesta system, vad för slutsats man ska ta där vet jag inte.
    En är väl att man alltid ska ta alla såna här med nypa salt, men vi har ju ett par pollsters här.
    Som tror en undersökning är dagens sanning.

Det är matematiskt i praktiken omöjligt att manipulera en YG-undersökning.

Jag tog mig tiden en gång att visa matematiken i en tråd om saken.

Möjligheten att manipulera ett partis resultat med en (1) procentenhet hade samma odds som att dö av ett blixtnedslag (eller var det meteorit i huvudet?).

Det som undersökningar som YG gör så mycket bättre än telefonundersökningar är primärt att de tar bort en del av Bradleyeffekten.
  • klyban
    Flash Gordon skrev 2017-06-05 12:16:03 följande:

Möjligheten att manipulera ett partis resultat med en (1) procentenhet hade samma odds som att dö av ett blixtnedslag (eller var det meteorit i huvudet?).

Det som undersökningar som YG gör så mycket bättre än telefonundersökningar är primärt att de tar bort en del av Bradleyeffekten.

Omöjligt och manipulera?
    Det är inte svårare än att starta upp mer konton, vilket är enkelt.

Jo, bradleyeffekten blir nog mindre på yougov.
    Men det är en otrevlig effekt, då vi andra hamnar i mörkret hur det verkligen står till(folk tenderar att strunta i att rösta på den icke konservativa sidan, om det visar sig det är prat om att de icke konservativa ska vinna).
    Det kan man ju se på en del val, där  man ser en övervikt åt ena hållet, och sen när det väl kommer till kritan och de står i valbåset.
    Så röstar de på annat.

• nihka

1+1=3 kvalificerar sig inte som "att visa matematiken".

Naturligtvis lämnar en panel som har anmält sig själva att delta i en undersökning utrymme för manipulering. Om Putin försökte påverka det amerikanska valet med hackerattacker tror du verkligen att det rent tekniskt ligger bortom all rimlighet att någon skulle kunna påverka resultatet i en självrekryterande webbpanelsundersökning?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/usa-rysslands-president-putin-beordrade-paverkan-pa-presidentvalet

• Flash Gordon
    klyban skrev 2017-06-05 12:24:47 följande:

Omöjligt och manipulera?
    Det är inte svårare än att starta upp mer konton, vilket är enkelt.

Räkna på det och börja fundera på vad som är möjligt och inte.

Databasens hos YG sägs innehålla 60000 signaturer. Runt 1500 väljs ut som respondenter så 15 röster motsvarar en procentenhet. Vore det en rent slumpmässig process så vore oddsen att bli utvald 1500/60000 = 1/40. Du behöver bli utvald 15 gånger.

Börja där.

Det är lite som sagan om mannen som uppfann schackspelet och sedan "bara" krävde vetekorn i betalning av kungen.

Ett vetekorn på första rutan. Två på den andra. Fyra på den tredje. Åtta på den fjärde osv.

Va, inte mer, tänkte kungen lite slarvigt utan att ha gjort sin matematik-läxa.

Någonstans runt 18 triljoner vetekorn har jag för mig att sista rutan hamnade på.

Det låter, rent logiskt, som att "det är väl bara att starta flera konton" på samma sätt som kungen tänkte att det var väl ingenting, några vetekorn.

Men när du väl börjar räkna på saken så rasar oddsen och talen snabbt iväg.
  • klyban
    Flash Gordon skrev 2017-06-05 12:46:23 följande:
    Räkna på det och börja fundera på vad som är möjligt och inte.

Databasens hos YG sägs innehålla 60000 signaturer. Runt 1500 väljs ut som respondenter så 15 röster motsvarar en procentenhet. Vore det en rent slumpmässig process så vore oddsen att bli utvald 1500/60000 = 1/40. Du behöver bli utvald 15 gånger.

Börja där.

Det är lite som sagan om mannen som uppfann schackspelet och sedan "bara" krävde vetekorn i betalning av kungen.

Ett vetekorn på första rutan. Två på den andra. Fyra på den tredje. Åtta på den fjärde osv.

Va, inte mer, tänkte kungen lite slarvigt utan att ha gjort sin matematik-läxa.

Någonstans runt 18 triljoner vetekorn har jag för mig att sista rutan hamnade på.

Det låter, rent logiskt, som att "det är väl bara att starta flera konton" på samma sätt som kungen tänkte att det var väl ingenting, några vetekorn.

Men när du väl börjar räkna på saken så rasar oddsen och talen snabbt iväg.

Men det är stor skillnad att helt förändra en undersökning, och få den att halta och börja bli lätt missvisande.

• klyban
    nihka skrev 2017-06-05 12:37:04 följande:
    1+1=3 kvalificerar sig inte som "att visa matematiken".

Naturligtvis lämnar en panel som har anmält sig själva att delta i en undersökning utrymme för manipulering. Om Putin försökte påverka det amerikanska valet med hackerattacker tror du verkligen att det rent tekniskt ligger bortom all rimlighet att någon skulle kunna påverka resultatet i en självrekryterande webbpanelsundersökning?

www.svt.se/nyheter/utrikes/usa-rysslands-pres...

Det beror vad syftet är, är det att totalt ändra undersökningar.
    Så kan det vara svårt om man har ett system där få blir utvalda.
    Men det i sig hindrar inte att man kan påverka undersökningen i en riktning, enda frågan som kan uppstå är hur mycket kan man påverka.
    Och här funkar inte svart och vitt.

• Flash Gordon
    klyban skrev 2017-06-05 12:48:59 följande:

Men det är stor skillnad att helt förändra en undersökning, och få den att halta och börja bli lätt missvisande.

OK, vi säger att du lyckas få med 15 olika signaturer i en YG-undersökning. Du låter alla rösta på moderaterna.

Då ändrar du resultatet för moderaterna med upp till 1%.

Tror du verklgien det spelar roll i det stora hela om YG redovisar M på 18% eller 19%?
  • klyban
    Flash Gordon skrev 2017-06-05 13:41:28 följande:
    OK, vi säger att du lyckas få med 15 olika signaturer i en YG-undersökning. Du låter alla rösta på moderaterna.

Då ändrar du resultatet för moderaterna med upp till 1%.

Tror du verklgien det spelar roll i det stora hela om YG redovisar M på 18% eller 19%?

Finner det meningslöst överhuvudtaget och på mixtra med sånt här.
    Sen är ditt exempel under förutsättningen det är bara en som grejar, och givetvis är det bara en så blir påverkan mindre.
    Dock i dagens politik, så kan 1% vara extremt viktig, men först vid val såklart.
    Och då har de allra flesta bara en röst.
    Sen har vi pollsters, de sväljer ju allt med hull och hår, så säger man en sak ena dagen, så ändrar man sig till nästa poll nästa dag.

• FDFMGA

Med all respekt för dina matematikstudier. Men mot bakgrund av att du i tråden jag länkart till påstår att 40 procent är en fjärdedel så kanske du borde öva lite  på den mer grundläggande matematiken innan du börjar med statistikstudierSkrattande

Inlägg 34 tror jag att det var där du blixtsnabbt räknar ut att 40 procent är en fjärdedel.

gamla.familjeliv.se/Forum-26-65/m77615756-1.html&searchField=3&searchRange=5&searchSort=1&searchLocation=2&doSearch=S%F6k&searchDisplay=2&ts=1
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    nihka skrev 2017-06-05 11:51:28 följande:
    Eller hur! Busenkelt. Vet nästan hela gymnasieklasser som registrerat sig som en övning i kritiskt tänkande.
    Mm, dels fyller ju webbpanelerna den funktionen att tänkande människor kan granska hur de fungerar t ex som en lämplig övning för skolelever.

Och dels erbjuder de en snuttefilt till folk med tycktryckning på nätet som sysselsättningsterapi eller hobby.

En regel är att om en skrikhögeraktivist och en SD-nätkrigare möts så blir resultatet 44 röster på ÅkessonSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten