• Anonym (F.d. addict)

Är så trött på missbrukare! Hur svårt är det att ta tag i sitt liv?

Jag har varit nykter och drogfri i snart 5 år. Jag tog mig ur missbruket med en klar ambition att detta var inte det liv jag ville leva och att jag är mer värd än att umgås med självdestruktiva människor som bara vill dra ner en i träsket. Ja jag låter hård när jag säger så, men efter att ha umgåtts med missbrukare i ungefär 17 års tid, har jag förstått att många av dessa människor faktiskt vill leva det där livet. I de här kretsarna går livet endast ut på tillgången på alkohol och droger, och har man inget att erbjuda är man ingenting värd.

Ingenting betyder något i de här kretsarna. Smicker och vänlighet har alltid en baktanke, att man ska bjuda på något och alltid ställa upp när det behövs.

Jag som har erfarenhet av missbrukskretsar i flera olika städer kan nu med fog säga att de flesta av dem är samma skrot och korn. Det enda de gör är att tycka synd om sig själva och livet för dem är ingenting värt utan tillgången till alkohol och droger. De har ofta ingen vilja att ta sig ur det destruktiva livet, inga drömmar eller ambitioner. Och de som försöker dra sig ur "gemenskapen", (som jag) ses som svikare och de gör tamejfan allt för att hålla en kvar på botten. När man förklarar att man vill göra något annat med sitt liv, att man inte vill leva det destruktiva livet, tycker de till en början att det är bra att man tänker så, men lik förbannat försöker de på alla sätt hindra en när man väl omsätter (eller försöker omsätta) orden i handling!

Jag tror därför inte längre ett skit på att alkoholism eller drogberoende skulle vara en "sjukdom". Dessa människor vet mycket väl att de har ett val, men de väljer flaskan eller drogerna, antagligen för att de tycker det är "häftigt" att leva det där livet.

De super/drogar för sina pengar och sen klagar de över att de inte har någon mat hemma. Eller så gnäller de över att ingen bryr sig om dem eller vill hjälpa dem, när de i själva verket inte vill bli hjälpta! Dessutom så har de ofta några "möjliggörare" i sin släkt eller bland vänner som ger dem pengar och upprätthåller på så sätt deras leverne.

Känner flera personer i dessa kretsar som genomgått ett antal behandlingar på olika hem, men när de kommer ut igen fortsätter de som vanligt. Jag själv har haft ett helvete bara att försöka ta mig ur "gemenskapen" och har fått flytta till hemlig ort med skyddad adress bara för att dessa personer tycker jag har svikit dem och vill hämnas.

Jag tror det är dags att samhället slutar dalta med dessa människor, som inte vill någonting med sina liv och som inte är motiverade till något. Tvinga dem till arbete bara! Tvinga dem att göra rätt för sig, det är rätta medicinen.

Ja jag låter jävligt hård nu men jag tror det är det enda som hjälper.

• Svar på tråden Är så trött på missbrukare! Hur svårt är det att ta tag i sitt liv?
  • Anonym (F.d. addict)
    klyban skrev 2016-12-09 17:27:25 följande:

Det ena utesluter inte det andra, om du har den åsikten som du har.
    Så bör man alltid informera om att det är bara fantasier du kommer med och att frågan är bra mer komplex än så.

Men kanske du lever i en svart vit värld, där man kan bara välja hålla piska eller morot.
    Jag lever inte i nån svart vit värld som du.

Hade du umgåtts med de människor jag umgåtts med så skulle du ha klart för dig att det är allt annat än "fantasier". Det enda du förmodligen har gjort är att läsa om missbruk i böcker, och sen tror du att du "vet allt" om det. Ett vanligt fel akademiker gör.

Har man inte erfarenhet av livet i utanförskap, så bör man inte uttala sig så tvärsäkert som du gör. Men här på FL finns knappt några som har erfarenhet av det livet, eftersom detta är ett forum främst för småbarnsföräldrar. Så en viss förståelse för okunskapen får jag ändå ha.

• Anonym (fd utslagen heroinista)

Nu vet jag inte längre om tråden är sann, eftersom TS skrev för några sidor sedan att den inte var det, men jag vill berätta ändå.

Jag har varit på botten, sprutmissbrukare och riktig gatuprostituerad av det sunkigaste slaget. Har du lite heroin så har jag en fitta till salu, på den nivån. Det var inget festande där, alla i min krets var just utslagna, sjaskiga, smutsiga. De flesta var småtjuvar, bedragare eller prostituerade. Mat för dagen var inte viktigt, inte kläder på kroppen heller skor på fötterna heller. Droger var viktigt. Allt handlade om att få tag på droger, vilka som helst till vilket pris som helst med vilka medel som helst. Det finns inte på kartan att sätta sig ner och läsa en självhjälpsbok eller senaste psykologistudierna. Har man tid eller kraft för det är man inte mycket till missbrukare. Visst fanns det dagar då jag undrade vad fan jag höll på med, men de tankarna fanns bara i några minuter, eller kanske någon sömnlös ångestnatt. Sen gjorde sig abstinensen påmind och det enda som fanns var att försöka få tag på mer droger. Till vilket pris som helst, med vilka medel som helst. Vem som helst fick göra vad som helst med mig, bara jag fick droger eller pengar till droger, och många, många män tig sig friheten att göra vad som helst med mig utan varken mitt tillstånd eller att betala för sig. Jag har många ärr, både fysiska och psykiska.

Ville jag ha hjälp? Ja, men jag trodde inte på samhället. Jag hade ju inte fått hjälp innan jag hamnade där jag hamnade, trots att jag bönade och bad under många års tid. Hade en annan missbrukare kommit och velat hjälpa mig så hade jag förmodligen skrattat vederbörande i ansiktet. Och sedan snott hans droger. 

Det vände för 6 år sedan, när jag var gravid. Jag trodde inte alls på att jag var gravid förän jag hade ganska stor mage, jag var ju annars ett benrangel, men jag fattade tillslut, och då kunde jag inte på något vis överge det livet. Eftersom jag inte redan fått missfall så var det meningen att barnet skulle leva, tänkte jag. Så för det barnets skull gick jag till närmaste socialkontor och den människan som jag fick träffa på missbruksenheten är den bästa människa jag träffat i mitt liv. Han förklarade mycket noga att han skulle hjälpa mig och min bebis, stötta mig att bli en bra mamma utan misssbruk och med ett liv och ett hem och en utbildning. Jag grät som ett barn där på hans kontor, aldrig i mitt liv hade någon velat göra något för mig innan.

Det var en kamp att bli drogfri och att lära sig hur samhället fungerar igen. Jag har trillat dit igen flera gånger, men på 2 år har jag inte tagit några droger och inte druckit en droppe alkohol, även om det aldrig var min last. Jag fick fantastiska människor omkring mig och min nu 6-åring som vill hjälpa oss. Mitt barn blev familjehemsplacerat hos en släkting, men jag är välkommen dit när jag vill, så länge jag inte är påverkad. Nu hämtar jag barnet varje dag efter skolan och umgås två eftermiddagar i veckan och har barnet två helger, hämtar lördag morgon och lämnar sönda kväll, samt en lite längre helg där jag hämtar på skolan på fredagen och lämnar barnet i skolan på måndag morgon. Tids nog kommer barnet vara hos mig på heltid, hoppas jag, för jag älskar den ungen, och i mitt hjälrta ber jag om förlåtelse varje gång jag ser barnet att hen föddes hög av en missbrukade mamma och fick börja sitt liv med abstinens.

Jag har nästan pluggat in gymnasiet nu, jag har bara en termin kvar. Framtiden finns, även om jag inte trodde det för 6 år sedan. Det enda jag trodde på då var drogerna.

• Anonym (missbruk?)
    Anonym (F.d. addict) skrev 2016-12-09 17:38:08 följande:
    Har man inte erfarenhet av livet i utanförskap, så bör man inte uttala sig så tvärsäkert som du gör. Men här på FL finns knappt några som har erfarenhet av det livet, eftersom detta är ett forum främst för småbarnsföräldrar. Så en viss förståelse för okunskapen får jag ändå ha.
    Hear hear.

Det där är jobbigt att förhålla sig till när världen skiljer sig så mycket åt från en tillvaro till en annan. Jag antar då givetvis att du inte alltid har varit lika förstående? Jag vet att jag har haft sådana perioder åtminstone.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (F.d. addict) skrev 2016-12-09 15:14:55 följande:

Okej, så du tycker att jag skulle stannat kvar i missbruket/med missbrukarna istället för att göra något vettigt med mitt liv? Kanske skulle jag lyssnat på dem och struntat i vad jag själv ville eller drömde om? Bara för att inte verka förmer? Tack du.

Har du fått hjärnskador av ditt missbruk eftersom du inte förstår vad jag skriver?

Det är ditt sätt att döma de som är kvar i missbruket och slå dig själv på bröstet för att du var så duktig och blev nykter, som gör att det verkar som du anser att du är förmer än de som fortfarande missbrukar något.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (F.d. addict) skrev 2016-12-09 17:38:08 följande:

Hade du umgåtts med de människor jag umgåtts med så skulle du ha klart för dig att det är allt annat än "fantasier". Det enda du förmodligen har gjort är att läsa om missbruk i böcker, och sen tror du att du "vet allt" om det. Ett vanligt fel akademiker gör.

De flesta vill inte umgås med missbrukare. Du valde att göra det, det var ditt val.

Jag gjorde valet att säga till mitt ex, att nykter var han välkommen, men aldrig full. Fast det var mitt val.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (fd utslagen heroinista) skrev 2016-12-09 19:16:55 följande:

Nu vet jag inte längre om tråden är sann, eftersom TS skrev för några sidor sedan att den inte var det, men jag vill berätta ändå.

Jag har varit på botten, sprutmissbrukare och riktig gatuprostituerad av det sunkigaste slaget. Har du lite heroin så har jag en fitta till salu, på den nivån. Det var inget festande där, alla i min krets var just utslagna, sjaskiga, smutsiga. De flesta var småtjuvar, bedragare eller prostituerade. Mat för dagen var inte viktigt, inte kläder på kroppen heller skor på fötterna heller. Droger var viktigt. Allt handlade om att få tag på droger, vilka som helst till vilket pris som helst med vilka medel som helst. Det finns inte på kartan att sätta sig ner och läsa en självhjälpsbok eller senaste psykologistudierna. Har man tid eller kraft för det är man inte mycket till missbrukare. Visst fanns det dagar då jag undrade vad fan jag höll på med, men de tankarna fanns bara i några minuter, eller kanske någon sömnlös ångestnatt. Sen gjorde sig abstinensen påmind och det enda som fanns var att försöka få tag på mer droger. Till vilket pris som helst, med vilka medel som helst. Vem som helst fick göra vad som helst med mig, bara jag fick droger eller pengar till droger, och många, många män tig sig friheten att göra vad som helst med mig utan varken mitt tillstånd eller att betala för sig. Jag har många ärr, både fysiska och psykiska.

Ville jag ha hjälp? Ja, men jag trodde inte på samhället. Jag hade ju inte fått hjälp innan jag hamnade där jag hamnade, trots att jag bönade och bad under många års tid. Hade en annan missbrukare kommit och velat hjälpa mig så hade jag förmodligen skrattat vederbörande i ansiktet. Och sedan snott hans droger. 

Det vände för 6 år sedan, när jag var gravid. Jag trodde inte alls på att jag var gravid förän jag hade ganska stor mage, jag var ju annars ett benrangel, men jag fattade tillslut, och då kunde jag inte på något vis överge det livet. Eftersom jag inte redan fått missfall så var det meningen att barnet skulle leva, tänkte jag. Så för det barnets skull gick jag till närmaste socialkontor och den människan som jag fick träffa på missbruksenheten är den bästa människa jag träffat i mitt liv. Han förklarade mycket noga att han skulle hjälpa mig och min bebis, stötta mig att bli en bra mamma utan misssbruk och med ett liv och ett hem och en utbildning. Jag grät som ett barn där på hans kontor, aldrig i mitt liv hade någon velat göra något för mig innan.

Det var en kamp att bli drogfri och att lära sig hur samhället fungerar igen. Jag har trillat dit igen flera gånger, men på 2 år har jag inte tagit några droger och inte druckit en droppe alkohol, även om det aldrig var min last. Jag fick fantastiska människor omkring mig och min nu 6-åring som vill hjälpa oss. Mitt barn blev familjehemsplacerat hos en släkting, men jag är välkommen dit när jag vill, så länge jag inte är påverkad. Nu hämtar jag barnet varje dag efter skolan och umgås två eftermiddagar i veckan och har barnet två helger, hämtar lördag morgon och lämnar sönda kväll, samt en lite längre helg där jag hämtar på skolan på fredagen och lämnar barnet i skolan på måndag morgon. Tids nog kommer barnet vara hos mig på heltid, hoppas jag, för jag älskar den ungen, och i mitt hjälrta ber jag om förlåtelse varje gång jag ser barnet att hen föddes hög av en missbrukade mamma och fick börja sitt liv med abstinens.

Jag har nästan pluggat in gymnasiet nu, jag har bara en termin kvar. Framtiden finns, även om jag inte trodde det för 6 år sedan. Det enda jag trodde på då var drogerna.

Så rörande att läsa om hur ditt liv varit och hur du lyckats ta dig ur ditt missbruk.

Hemskt med män som betett sig så illa mot dig, säkert var inte alla de männen missbrukare antar jag. Finns ju även helt vanliga män med familj som beter sig vidrigt mot kvinnor.

Lycka till med din kamp
  • Anonym (fd utslagen heroinista)
    Anonym (Undrar) skrev 2016-12-09 21:03:21 följande:
    Så rörande att läsa om hur ditt liv varit och hur du lyckats ta dig ur ditt missbruk.

Hemskt med män som betett sig så illa mot dig, säkert var inte alla de männen missbrukare antar jag. Finns ju även helt vanliga män med familj som beter sig vidrigt mot kvinnor.

Lycka till med din kamp
    Nej, alla män var inte missbrukare. Inte ens de värsta männen.

Tack. Jag kämpar på. 
  • Alexander Bergbacka

Det kan ju vara en ide att påpeka att det inte är missbruk som gör folk till idioter eller våldsamma, utan vad det handlar om är idioter och våldsamma som utöver detta, av olika anledningar, också är missbrukare.

Missbruk *är* en psykisk sjukdom, och någonting som vem som helst kan drabbas av, både den snällaste och generösaste människan i världen och den sjukaste j*vla psykopaten du kan tänka dig.

• Anonym (vuxet barn)

Ts har helt rätt. Ibland tänker jag att missbrukare är personlighetsstörda och att det borde vara deras främsta "sjukdom".

• Anonym (missbruk?)

Alla är personlighetsstörda på något plan. Det är en konsekvens av den natur och processen som skapade oss.

Att inse det är däremot en helt annat sak och inte något som alla är kapabla till i sin egocentricitet.

Svar på tråden Är så trött på missbrukare! Hur svårt är det att ta tag i sitt liv?