• Anonym (F.d. addict)

Är så trött på missbrukare! Hur svårt är det att ta tag i sitt liv?

Jag har varit nykter och drogfri i snart 5 år. Jag tog mig ur missbruket med en klar ambition att detta var inte det liv jag ville leva och att jag är mer värd än att umgås med självdestruktiva människor som bara vill dra ner en i träsket. Ja jag låter hård när jag säger så, men efter att ha umgåtts med missbrukare i ungefär 17 års tid, har jag förstått att många av dessa människor faktiskt vill leva det där livet. I de här kretsarna går livet endast ut på tillgången på alkohol och droger, och har man inget att erbjuda är man ingenting värd.

Ingenting betyder något i de här kretsarna. Smicker och vänlighet har alltid en baktanke, att man ska bjuda på något och alltid ställa upp när det behövs.

Jag som har erfarenhet av missbrukskretsar i flera olika städer kan nu med fog säga att de flesta av dem är samma skrot och korn. Det enda de gör är att tycka synd om sig själva och livet för dem är ingenting värt utan tillgången till alkohol och droger. De har ofta ingen vilja att ta sig ur det destruktiva livet, inga drömmar eller ambitioner. Och de som försöker dra sig ur "gemenskapen", (som jag) ses som svikare och de gör tamejfan allt för att hålla en kvar på botten. När man förklarar att man vill göra något annat med sitt liv, att man inte vill leva det destruktiva livet, tycker de till en början att det är bra att man tänker så, men lik förbannat försöker de på alla sätt hindra en när man väl omsätter (eller försöker omsätta) orden i handling!

Jag tror därför inte längre ett skit på att alkoholism eller drogberoende skulle vara en "sjukdom". Dessa människor vet mycket väl att de har ett val, men de väljer flaskan eller drogerna, antagligen för att de tycker det är "häftigt" att leva det där livet.

De super/drogar för sina pengar och sen klagar de över att de inte har någon mat hemma. Eller så gnäller de över att ingen bryr sig om dem eller vill hjälpa dem, när de i själva verket inte vill bli hjälpta! Dessutom så har de ofta några "möjliggörare" i sin släkt eller bland vänner som ger dem pengar och upprätthåller på så sätt deras leverne.

Känner flera personer i dessa kretsar som genomgått ett antal behandlingar på olika hem, men när de kommer ut igen fortsätter de som vanligt. Jag själv har haft ett helvete bara att försöka ta mig ur "gemenskapen" och har fått flytta till hemlig ort med skyddad adress bara för att dessa personer tycker jag har svikit dem och vill hämnas.

Jag tror det är dags att samhället slutar dalta med dessa människor, som inte vill någonting med sina liv och som inte är motiverade till något. Tvinga dem till arbete bara! Tvinga dem att göra rätt för sig, det är rätta medicinen.

Ja jag låter jävligt hård nu men jag tror det är det enda som hjälper.

• Svar på tråden Är så trött på missbrukare! Hur svårt är det att ta tag i sitt liv?
  • Anonym (F.d. addict)
    Anonym (Undrar) skrev 2016-12-09 15:09:23 följande:
    Det är precis det du gör, tror dig vara förmer än de andra. Du är inte ensam om det, det är ett vanligt fenomen hos missbrukare som blivit nyktra.
    Okej, så du tycker att jag skulle stannat kvar i missbruket/med missbrukarna istället för att göra något vettigt med mitt liv? Kanske skulle jag lyssnat på dem och struntat i vad jag själv ville eller drömde om? Bara för att inte verka förmer? Tack du.

• klyban
    Anonym (missbruk?) skrev 2016-12-08 23:51:58 följande:
    Har du en källa på det?

DSM 5 har du det du efterfrågar.
    Ta olaglig drog är INTE ett kriterier för sjukvården för diagnosen missbruk.
    Väldigt många som inte vet om detta.

• klyban
    Alexander Bergbacka skrev 2016-12-08 22:32:33 följande:

För att vara specifik så är själva beroendetillståndet faktiskt att se som psykisk sjukdom, jämförbart med tvånget de som har ätstörningar känner, et.c.

Själva vägen dit är kantrad av val, så är det, men sitter man väl i träsket är det inte alls bara att hux flux sluta.

Det är just detta som är så tragiskt med TS, när den säger det är bara sluta.
    Speciellt för den gruppen som har en gedigen psykisk ohälsa i grunden.

• klyban
    Anonym (F.d. addict) skrev 2016-12-09 04:43:14 följande:
    Äsch.. folk på FL försöker alltid vara motvalls istället för att engagera sig i diskussionen. Jag lämnar tråden nu innan jag skriver saker man inte ska skriva.

Det finns inget motfalls i det jag säger.
    Du valde idioter som kompisar och det är nått du får ta ansvar för.
    Många andra väljer bort såna här människor, även om de använder droger.
    Just för de vet att dom är idioter man ska hålla sig ifrån.

• Anonym (F.d. addict)
    klyban skrev 2016-12-09 17:20:48 följande:

Det är just detta som är så tragiskt med TS, när den säger det är bara sluta.
    Speciellt för den gruppen som har en gedigen psykisk ohälsa i grunden.

Den killen som terroriserade mig så jag var tvungen att flytta till skyddad adress, hade mördat tre personer men kommit undan med det pga falska vittnen. Han kunde inte kontrollera sitt temperament när han drack. Men ja, det var ju verkligen synd om honom. Undrar hur synd han själv tyckte om de anhöriga till dem han mördat.

• klyban
    Anonym (F.d. addict) skrev 2016-12-09 10:51:45 följande:
    Inte svårt. Bara att dra in ersättningen från soc tills klienten bestämt sig för att bli nykter. Idag är ju ett villkor för att få socpengar någon form av motprestation och att man är inskriven på AF och aktivt söker arbete. Ändå finns det många missbrukare som kringgår det där och ändå får försörjningsstöd. Det är fel att det fungerar på det viset.

Du tänker inte längre än näsan räcker.
    Det enda du skapar med denna åtgärd, är att de begår mer brott som drabbar oskyldiga.
    Ta bara Danmark där startade man upp injektionsrum och hade heroin till heroinisterna.
    Där gick vissa typer av brott ned 80%.

Ditt "förslag" bara kommer öka brottsligheten, men är det detta man vill(och man gör) så blanda inte in mig i detta.

• Anonym (F.d. addict)
    klyban skrev 2016-12-09 17:21:57 följande:

Det finns inget motfalls i det jag säger.
    Du valde idioter som kompisar och det är nått du får ta ansvar för.
    Många andra väljer bort såna här människor, även om de använder droger.
    Just för de vet att dom är idioter man ska hålla sig ifrån.

Men nu kallar du samma människor "idioter" som du tycker synd om. Du verkar väldigt kluven i dina ställningstaganden.

Jag visste inte i början vad jag gav mig in i. Men det blev en dyrköpt lärdom/erfarenhet.

Resonerar du på samma sätt om kvinnor som blir misshandlade av sina män, att det är något de får ta ansvar för?

• klyban
    Anonym (F.d. addict) skrev 2016-12-09 10:56:26 följande:
    Ena stunden säger du att du har en hård syn på missbrukare, andra stunden försvarad du dem. Hur ska du ha det "klyban"?

Det ena utesluter inte det andra, om du har den åsikten som du har.
    Så bör man alltid informera om att det är bara fantasier du kommer med och att frågan är bra mer komplex än så.

Men kanske du lever i en svart vit värld, där man kan bara välja hålla piska eller morot.
    Jag lever inte i nån svart vit värld som du.

• klyban
    Anonym (Vänder de ryggen) skrev 2016-12-09 12:04:54 följande:
    Vid något tillfälle väljer de att sätta flaskan mot munnen, vid något tillfälle väljer de att sätta sprutan i armen. Vid något tillfälle väljer de att vända alla ryggen och köra sitt eget race.

Alkisar och pundare tog så många år ifrån mig. Tid jag aldrig får igen. De förstörde vad som egentligen ska vara en lycklig tid att se tillbaka på. I 25 år av totalt 33 har mitt liv varit en mardröm pga alkoholiserade och sönderpundade idioter. Resterande år har JAG fått plocka ihop mina spillror och försökt laga dem medan de bara fortsatt i samma gamla vanliga sppr. Det är som vanligt, de tänker bara på sig själva och bryr sig inte ett skit om att de förstör för alla andra runtomkring.
    Så varför ska de även få ta tid från mitt vuxna liv?

Nej aldrig igen att jag tänker försöka hjälpa någon som missbrukar, då vänder jag de hellre ryggen.
    Det finns många andra som förtjänar min hjälp mer.

Om det vore så enkelt som du beskriver det där, så skulle vi inte ha missbrukare alls.
    Frågan är betydligt mer komplex, men visst det är en serie av val man gör som sen går över till automatik.
    Och den dagen man sitter med sprutan i handen första gången, är den dagen man redan går på automatik.

• Anonym (F.d. addict)
    klyban skrev 2016-12-09 17:23:58 följande:

Du tänker inte längre än näsan räcker.
    Det enda du skapar med denna åtgärd, är att de begår mer brott som drabbar oskyldiga.
    Ta bara Danmark där startade man upp injektionsrum och hade heroin till heroinisterna.
    Där gick vissa typer av brott ned 80%.

Ditt "förslag" bara kommer öka brottsligheten, men är det detta man vill(och man gör) så blanda inte in mig i detta.

Jag menar bara att det finns vissa av dessa människor som verkligen behöver en spark i röven. Några av de missbrukare jag umgicks med var energiska och verbala /manipulativa personer och hade definitivt klarat av att arbeta om de inte hade haft något annat val. Som missbrukare skyller man på en massa saker för att kunna fortsätta dricka och droga och för att slippa den jobbiga biten med att ta ansvar för sitt liv. Ja, det låter hårt, men är inte desto mindre i många fall sant.

Som missbrukare fjärmar man sig mer och mer från den verklighet som vanliga svenssons lever i och skapar egna "sanningar" som blir allmängiltiga inom just den gruppen. Det är som en sorts sekt, som har sina egna regler, normer och värderingar och som stänger ute alla "vanliga" människor.

Jag har tänkt och funderat hela mitt liv och har nog tänkt några (eller ganska många) steg längre än du. Som sagt jag tyckte synd om mina dåvarande "vänner" och ville hjälpa och stötta dem. De uppskattade förstås det men var inte villiga att ta tag i sina liv. Har man försökt i 17 år så är det inte konstigt om man ger upp till sist.

Svar på tråden Är så trött på missbrukare! Hur svårt är det att ta tag i sitt liv?