• Anonym (F.d. addict)

Är så trött på missbrukare! Hur svårt är det att ta tag i sitt liv?

Jag har varit nykter och drogfri i snart 5 år. Jag tog mig ur missbruket med en klar ambition att detta var inte det liv jag ville leva och att jag är mer värd än att umgås med självdestruktiva människor som bara vill dra ner en i träsket. Ja jag låter hård när jag säger så, men efter att ha umgåtts med missbrukare i ungefär 17 års tid, har jag förstått att många av dessa människor faktiskt vill leva det där livet. I de här kretsarna går livet endast ut på tillgången på alkohol och droger, och har man inget att erbjuda är man ingenting värd.

Ingenting betyder något i de här kretsarna. Smicker och vänlighet har alltid en baktanke, att man ska bjuda på något och alltid ställa upp när det behövs.

Jag som har erfarenhet av missbrukskretsar i flera olika städer kan nu med fog säga att de flesta av dem är samma skrot och korn. Det enda de gör är att tycka synd om sig själva och livet för dem är ingenting värt utan tillgången till alkohol och droger. De har ofta ingen vilja att ta sig ur det destruktiva livet, inga drömmar eller ambitioner. Och de som försöker dra sig ur "gemenskapen", (som jag) ses som svikare och de gör tamejfan allt för att hålla en kvar på botten. När man förklarar att man vill göra något annat med sitt liv, att man inte vill leva det destruktiva livet, tycker de till en början att det är bra att man tänker så, men lik förbannat försöker de på alla sätt hindra en när man väl omsätter (eller försöker omsätta) orden i handling!

Jag tror därför inte längre ett skit på att alkoholism eller drogberoende skulle vara en "sjukdom". Dessa människor vet mycket väl att de har ett val, men de väljer flaskan eller drogerna, antagligen för att de tycker det är "häftigt" att leva det där livet.

De super/drogar för sina pengar och sen klagar de över att de inte har någon mat hemma. Eller så gnäller de över att ingen bryr sig om dem eller vill hjälpa dem, när de i själva verket inte vill bli hjälpta! Dessutom så har de ofta några "möjliggörare" i sin släkt eller bland vänner som ger dem pengar och upprätthåller på så sätt deras leverne.

Känner flera personer i dessa kretsar som genomgått ett antal behandlingar på olika hem, men när de kommer ut igen fortsätter de som vanligt. Jag själv har haft ett helvete bara att försöka ta mig ur "gemenskapen" och har fått flytta till hemlig ort med skyddad adress bara för att dessa personer tycker jag har svikit dem och vill hämnas.

Jag tror det är dags att samhället slutar dalta med dessa människor, som inte vill någonting med sina liv och som inte är motiverade till något. Tvinga dem till arbete bara! Tvinga dem att göra rätt för sig, det är rätta medicinen.

Ja jag låter jävligt hård nu men jag tror det är det enda som hjälper.

• Svar på tråden Är så trött på missbrukare! Hur svårt är det att ta tag i sitt liv?
  • klyban
    Anonym (F.d. addict) skrev 2016-12-08 15:26:29 följande:
    Jag har mer koll än de flesta kan jag tala om. Jag var precis som du/ni andra innan. Tyckte synd om mina missbrukarvänner och ville hjälpa dem. Föreslog ofta att vi kunde göra något kul utan att alkohol eller droger är inblandat. Men se det dög inte. De menade att allting är meningslöst om man inte får dricka sig berusad/droga sig. Jag har spenderat alla dessa år med att försöka muntra upp och hjälpa mina "vänner", men det har varit en tröstlös kamp. De väljer verkligen själva och jag tänker inte hjälpa dem eller stötta dem mer. Jag har försökt så många år och  utplånat mig själv på kuppen, pga energitjuvar bland missbrukare som bara utnyttjar en och vill kontrollera en. Tro mig, inom missbrukskretsar finns ofta hierarkier som är osynliga för omgivningen. Någon i gänget är någon sorts självutnämnd "ledartyp" som alla ska ha respekt för och vara rädda för, sen finns det i regel alltid en eller två personer ( jag var en av dem) som är allmänna hackkycklingar och mer eller mindre mobbade eller lägre sedda än de andra, precis som i svenssonvärlden alltså!

Men det där förstår inte de som inte själva varit där.

Nä, det vet du inte alls, inte ens nära.
    Och detta med tanke på hur lätt det skulle vara med att sluta med att vara missbrukare.
    Så är det rätt tydligt att du har liten eller ens någon koll på detta.

Verkar vara lite hybris där, och om den otacksamma missbrukaren som inte vill ha din hjälp.

Sen är det rätt uppenbart att du valt "kompisar" som är destruktiva och korkade inför berusning.
    Se detta som "så är det", blir väldans konstigt.
    Sen hur du pratar om denna gruppdynamik och felen där, så är väl det redan uppenbar redan när du valde dessa som vänner.

Sen behöver inte jag vara bland destruktiva människor för förstå att man ska undvika dessa.
    Så snacka om jag måste själv vara där för att förstå, är ren nonsens.

• klyban
    Anonym (F.d. addict) skrev 2016-12-08 17:48:51 följande:
    Nej, men om de verkligen ville ha hjälp, så skulle de ta den, eller hur? Vad kan det finnas för skäl till att en missbrukare inte vill ordna upp sitt liv? Vad skulle de förlora på det?

Där gör du en tankevurpa så det står härliga till.
    De är helt ointresserade i vad du vill.
    Och än mer ointresserad i att du vill dom ska sluta med narkotika.
    Och tom retorik som "vad skulle de förlora på det?", leder ingenstans och knappast att de skulle sluta med narkotika.

Du har en så extrem hybris och mobbar tendenser, att det är skrämmande.
    Och värsta av allt och det är du tror du sitter med den enda sanningen, tragik kan man lugnt säga.

• klyban
    ined1 skrev 2016-12-08 21:32:52 följande:
    Haha jag är den enda som inte är en god människa här då. Eller så spelar det ingen roll vilken åsikt man har oavsett ämne, ett forum där endast medhåll ges är varken intressant eller underhållande.

Missbrukare ska inte tvingas till jobb som du skrev i trådstarten men någon sjukdom har de inte.

Håller med dig där, missbruk är en enda lång serie av dåliga val.

Eller en symtom av psykisk ohälsa.
    Dock när man har en missbrukare så ska man behandla det som en sjukdom.
    Lite som att bryta armen är ingen sjukdom, men man behandlas som om det vore vilken sjukdom som helst.

Sen är det tragiskt att folk inbillar sig det bara handlar om att sluta ta en substans.
    Men gör man retorik av det, så är det så givetvis.
    Men i den riktiga världen så är det inte så givetvis.

• Alexander Bergbacka
    klyban skrev 2016-12-08 21:46:54 följande:

Håller med dig där, missbruk är en enda lång serie av dåliga val.

Eller en symtom av psykisk ohälsa.
    Dock när man har en missbrukare så ska man behandla det som en sjukdom.
    Lite som att bryta armen är ingen sjukdom, men man behandlas som om det vore vilken sjukdom som helst.

Sen är det tragiskt att folk inbillar sig det bara handlar om att sluta ta en substans.
    Men gör man retorik av det, så är det så givetvis.
    Men i den riktiga världen så är det inte så givetvis.

För att vara specifik så är själva beroendetillståndet faktiskt att se som psykisk sjukdom, jämförbart med tvånget de som har ätstörningar känner, et.c.

Själva vägen dit är kantrad av val, så är det, men sitter man väl i träsket är det inte alls bara att hux flux sluta.

• Anonym (missbruk?)
    klyban skrev 2016-12-08 21:31:53 följande:
    Nej, det säger inte alls sjukvården och när de ska sätta en diagnos som missbrukare.
    Har du en källa på det?
  • Anonym (F.d. addict)
    klyban skrev 2016-12-08 21:33:50 följande:

Jo, vi vet exakt, det är därför umgås vi inte med sådana individer.
    Sen inlägget i sig, säger inget om du verkligen var en missbrukare eller inte.

Äsch.. folk på FL försöker alltid vara motvalls istället för att engagera sig i diskussionen. Jag lämnar tråden nu innan jag skriver saker man inte ska skriva.

• Anonym (knark)

Har aldrig varit med om att någon blir förbannad för att man vill sluta och försöker "hämnas"? Tycker det är tvärtom ju. 

Dock får man ju sluta umgås med knarkare när man ska sluta, annars går det ju inte att lägga av, om man hela tiden har det tillgängligt. Så har iaf alla jag känner som slutat fått lov att göra, slängt bort kontakt-listan. 

• Anonym (M)

Hur kan man tvinga någon till att arbeta? Hir tvingar man någon att göra rätt för sig?

Jag menar eftersom det är ditt förslag på lösning, hur genomför man det?

Jag vet inte om jag skulle beskriva dig som hård uttan snarare naiv. Men du kanske aitter inne på en praktiskt genomförbar lösning på problemet?

• Anonym (missbruk?)
    Anonym (M) skrev 2016-12-09 07:53:41 följande:

Hur kan man tvinga någon till att arbeta? Hir tvingar man någon att göra rätt för sig?

Jag vet inte om jag skulle beskriva dig som hård uttan snarare naiv. Men du kanske aitter inne på en praktiskt genomförbar lösning på problemet?

Men lösningar till att göra rätt för sig finns det gott om. Men det finns allt för många som gör fel för sig på samma gång p.g.a. att pengar inte motsvarar en adekvat konvertering av energi, vilket arbete är: "en omfördelning av energi". Pengar ger bara användarna ett falskt intryck av balans sett till skenbar omfördelning i utfört arbete mellan en säljare och en kund som styrs av dynamiska istället för statiska system. För att det ska vara balans skulle i så fall alla arbeten ha samma lön och allt skulle kosta lika mycket. Men då skulle t.ex. en snickare alltid göra rätt för sig energimässigt medans en börsmäklare skulle göra mindre rätt för sig än en arbetslös som går till fots ett par km varje dag för att stämpla. Dessutom skulle det bli mer survival of the fittest och mindre social välfärd för de som är utsatta, t.ex. missbrukare, småbarnsföräldrar, pensionärer, feta, sjuka, handikappade.

Är det otydligt någonstans är det för att jag missbrukar, för i skrivande stund är det helt logiskt.
  • Anonym (F.d. addict)
    Anonym (M) skrev 2016-12-09 07:53:41 följande:

Inte svårt. Bara att dra in ersättningen från soc tills klienten bestämt sig för att bli nykter. Idag är ju ett villkor för att få socpengar någon form av motprestation och att man är inskriven på AF och aktivt söker arbete. Ändå finns det många missbrukare som kringgår det där och ändå får försörjningsstöd. Det är fel att det fungerar på det viset.

Svar på tråden Är så trött på missbrukare! Hur svårt är det att ta tag i sitt liv?