• Anonym (F.d. addict)

Är så trött på missbrukare! Hur svårt är det att ta tag i sitt liv?

Jag har varit nykter och drogfri i snart 5 år. Jag tog mig ur missbruket med en klar ambition att detta var inte det liv jag ville leva och att jag är mer värd än att umgås med självdestruktiva människor som bara vill dra ner en i träsket. Ja jag låter hård när jag säger så, men efter att ha umgåtts med missbrukare i ungefär 17 års tid, har jag förstått att många av dessa människor faktiskt vill leva det där livet. I de här kretsarna går livet endast ut på tillgången på alkohol och droger, och har man inget att erbjuda är man ingenting värd.

Ingenting betyder något i de här kretsarna. Smicker och vänlighet har alltid en baktanke, att man ska bjuda på något och alltid ställa upp när det behövs.

Jag som har erfarenhet av missbrukskretsar i flera olika städer kan nu med fog säga att de flesta av dem är samma skrot och korn. Det enda de gör är att tycka synd om sig själva och livet för dem är ingenting värt utan tillgången till alkohol och droger. De har ofta ingen vilja att ta sig ur det destruktiva livet, inga drömmar eller ambitioner. Och de som försöker dra sig ur "gemenskapen", (som jag) ses som svikare och de gör tamejfan allt för att hålla en kvar på botten. När man förklarar att man vill göra något annat med sitt liv, att man inte vill leva det destruktiva livet, tycker de till en början att det är bra att man tänker så, men lik förbannat försöker de på alla sätt hindra en när man väl omsätter (eller försöker omsätta) orden i handling!

Jag tror därför inte längre ett skit på att alkoholism eller drogberoende skulle vara en "sjukdom". Dessa människor vet mycket väl att de har ett val, men de väljer flaskan eller drogerna, antagligen för att de tycker det är "häftigt" att leva det där livet.

De super/drogar för sina pengar och sen klagar de över att de inte har någon mat hemma. Eller så gnäller de över att ingen bryr sig om dem eller vill hjälpa dem, när de i själva verket inte vill bli hjälpta! Dessutom så har de ofta några "möjliggörare" i sin släkt eller bland vänner som ger dem pengar och upprätthåller på så sätt deras leverne.

Känner flera personer i dessa kretsar som genomgått ett antal behandlingar på olika hem, men när de kommer ut igen fortsätter de som vanligt. Jag själv har haft ett helvete bara att försöka ta mig ur "gemenskapen" och har fått flytta till hemlig ort med skyddad adress bara för att dessa personer tycker jag har svikit dem och vill hämnas.

Jag tror det är dags att samhället slutar dalta med dessa människor, som inte vill någonting med sina liv och som inte är motiverade till något. Tvinga dem till arbete bara! Tvinga dem att göra rätt för sig, det är rätta medicinen.

Ja jag låter jävligt hård nu men jag tror det är det enda som hjälper.

• Svar på tråden Är så trött på missbrukare! Hur svårt är det att ta tag i sitt liv?
  • Anonym (F.d. addict)
    Anonym (knark) skrev 2016-12-09 05:42:23 följande:

Har aldrig varit med om att någon blir förbannad för att man vill sluta och försöker "hämnas"? Tycker det är tvärtom ju. 

Dock får man ju sluta umgås med knarkare när man ska sluta, annars går det ju inte att lägga av, om man hela tiden har det tillgängligt. Så har iaf alla jag känner som slutat fått lov att göra, slängt bort kontakt-listan. 

Det förekommer nog mer än man tror. Har man väl fått in en fot i de kretsarna blir man sedd som en svikare om man överger suparkompisarna/pundarkompisarna. Och jag har haft en svag integritet och inte kunnat stå upp för mig själv på samma sätt som andra. Idag har jag starkare integritet än någonsin och ingen ska kunna dra ner mig i träsket igen.

• Anonym (F.d. addict)
    klyban skrev 2016-12-08 21:43:29 följande:

Där gör du en tankevurpa så det står härliga till.
    De är helt ointresserade i vad du vill.
    Och än mer ointresserad i att du vill dom ska sluta med narkotika.
    Och tom retorik som "vad skulle de förlora på det?", leder ingenstans och knappast att de skulle sluta med narkotika.

Du har en så extrem hybris och mobbar tendenser, att det är skrämmande.
    Och värsta av allt och det är du tror du sitter med den enda sanningen, tragik kan man lugnt säga.

Ena stunden säger du att du har en hård syn på missbrukare, andra stunden försvarad du dem. Hur ska du ha det "klyban"?

• Anonym (knark)
    Anonym (F.d. addict) skrev 2016-12-09 10:54:25 följande:
    Det förekommer nog mer än man tror. Har man väl fått in en fot i de kretsarna blir man sedd som en svikare om man överger suparkompisarna/pundarkompisarna. Och jag har haft en svag integritet och inte kunnat stå upp för mig själv på samma sätt som andra. Idag har jag starkare integritet än någonsin och ingen ska kunna dra ner mig i träsket igen.
    Inget jag känner igen, iaf. Och mitt ex var heroinist. Snarare så att man får cred för att lyckas ta sig ur.. 
  • Anonym (F.d. addict)
    klyban skrev 2016-12-08 21:40:13 följande:

Nä, det vet du inte alls, inte ens nära.
    Och detta med tanke på hur lätt det skulle vara med att sluta med att vara missbrukare.
    Så är det rätt tydligt att du har liten eller ens någon koll på detta.

Verkar vara lite hybris där, och om den otacksamma missbrukaren som inte vill ha din hjälp.

Sen är det rätt uppenbart att du valt "kompisar" som är destruktiva och korkade inför berusning.
    Se detta som "så är det", blir väldans konstigt.
    Sen hur du pratar om denna gruppdynamik och felen där, så är väl det redan uppenbar redan när du valde dessa som vänner.

Sen behöver inte jag vara bland destruktiva människor för förstå att man ska undvika dessa.
    Så snacka om jag måste själv vara där för att förstå, är ren nonsens.

Har du själv umgåtts i sådana kretsar? Vad vet du om mitt liv och mina erfarenheter? Hur kan du uttala dig när du inte känner mig eller dem som jag har umgåtts med? Nej, gruppdynamiken är inte alltid helt uppenbar när man först lär känna en grupp människor. Man märker det mer och mer efterhand

Citerar:

"Sen behöver inte jag vara bland destruktiva människor för att förstå att man ska undvika dessa". Som sagt, du har inga egna erfarenheter, du vet inte ett dugg vad du snackar om.

Ska du som saknar erfarenheter av det livet komma och lära mig hur det fungerar eller inte fungerar, som inte har varit där själv? Hur ung är du?

• Anonym (F.d. addict)
    Anonym (knark) skrev 2016-12-09 10:57:22 följande:
    Inget jag känner igen, iaf. Och mitt ex var heroinist. Snarare så att man får cred för att lyckas ta sig ur.. 
    Man får cred av nyktra människor ja, och eventuellt några missbrukare som kanske håller av en extra mycket och som vill att det ska gå bra för en. Men ofta blir dessa avundsjuka och undrar ofta varför den som drar sig ur tror sig vara förmer än dem. Man ses i regel som en svikare, eftersom man inom sådana kretsar är "vänner för livet" och "alltid ska ställa upp för varandra". Kanske har ni inte erfarenhet av samma sorts missbrukartyper. Jag snackar alltså inte om smygalkisar eller de som super dolt i hemmet, utan A-lagare, pundare, "riktiga" missbrukare.

• Anonym (knark)
    Anonym (F.d. addict) skrev 2016-12-09 11:03:43 följande:
    Man får cred av nyktra människor ja, och eventuellt några missbrukare som kanske håller av en extra mycket och som vill att det ska gå bra för en. Men ofta blir dessa avundsjuka och undrar ofta varför den som drar sig ur tror sig vara förmer än dem. Man ses i regel som en svikare, eftersom man inom sådana kretsar är "vänner för livet" och "alltid ska ställa upp för varandra". Kanske har ni inte erfarenhet av samma sorts missbrukartyper. Jag snackar alltså inte om smygalkisar eller de som super dolt i hemmet, utan A-lagare, pundare, "riktiga" missbrukare.
    Och de jag skriver om har varit sprutnarkomaner, (heroinister och andra tunga droger). Som jag skrev, det är inte mina erfarenheter iaf.. 
  • Anonym (M)
    Anonym (F.d. addict) skrev 2016-12-09 10:51:45 följande:

Inte svårt. Bara att dra in ersättningen från soc tills klienten bestämt sig för att bli nykter. Idag är ju ett villkor för att få socpengar någon form av motprestation och att man är inskriven på AF och aktivt söker arbete. Ändå finns det många missbrukare som kringgår det där och ändå får försörjningsstöd. Det är fel att det fungerar på det viset.

Dett är ju inget svar på frågan hur man tvingar personer att arbeta och göra rätt för sig, så jag frågar det på nytt.
  • Anonym (Vänder de ryggen)

Vid något tillfälle väljer de att sätta flaskan mot munnen, vid något tillfälle väljer de att sätta sprutan i armen. Vid något tillfälle väljer de att vända alla ryggen och köra sitt eget race.

Alkisar och pundare tog så många år ifrån mig. Tid jag aldrig får igen. De förstörde vad som egentligen ska vara en lycklig tid att se tillbaka på. I 25 år av totalt 33 har mitt liv varit en mardröm pga alkoholiserade och sönderpundade idioter. Resterande år har JAG fått plocka ihop mina spillror och försökt laga dem medan de bara fortsatt i samma gamla vanliga sppr. Det är som vanligt, de tänker bara på sig själva och bryr sig inte ett skit om att de förstör för alla andra runtomkring.

Så varför ska de även få ta tid från mitt vuxna liv?

Nej aldrig igen att jag tänker försöka hjälpa någon som missbrukar, då vänder jag de hellre ryggen.

Det finns många andra som förtjänar min hjälp mer.

• Anonym (F.d. addict)
    Anonym (Vänder de ryggen) skrev 2016-12-09 12:04:54 följande:

Vid något tillfälle väljer de att sätta flaskan mot munnen, vid något tillfälle väljer de att sätta sprutan i armen. Vid något tillfälle väljer de att vända alla ryggen och köra sitt eget race.

Alkisar och pundare tog så många år ifrån mig. Tid jag aldrig får igen. De förstörde vad som egentligen ska vara en lycklig tid att se tillbaka på. I 25 år av totalt 33 har mitt liv varit en mardröm pga alkoholiserade och sönderpundade idioter. Resterande år har JAG fått plocka ihop mina spillror och försökt laga dem medan de bara fortsatt i samma gamla vanliga sppr. Det är som vanligt, de tänker bara på sig själva och bryr sig inte ett skit om att de förstör för alla andra runtomkring.

Så varför ska de även få ta tid från mitt vuxna liv?

Nej aldrig igen att jag tänker försöka hjälpa någon som missbrukar, då vänder jag de hellre ryggen.

Det finns många andra som förtjänar min hjälp mer.

Äntligen ett vettig människa som förstår! Det är skillnad mellan oss som behövt ha med dessa människor att göra och dem som inte behövt det. Hädanefter får de plocka upp sina egna spillror. Jag vet att de flesta av dem kan om de vill. Speciellt med tanke på att det enda många av dem lider av under de få dagar då de är nyktra är att allt känns så "tråkigt". Herregud, det har aldrig varit meningen att vuxenlivet ska vara roligt och festligt jämt. Har man tråkigt kan man väl istället se till att sysselsätta sig med något kreativt. Varför ska flaskan och drogerna vara lösningen på allt i det här själlösa konsumtionssamhället? Vanliga svenssons ser fram emot helgen då de kan supa sig fulla och ser detta som det högsta i livet, det roligaste man kan ha. Är det då underligt att en del människor hamnar i missbruk? Det uppmuntras ju till att supa och knarka överallt, inte minst på TV. Det är ett sjukt samhälle vi lever i där giftiga kemikalier är lösningen på alla problem och allt dåligtmående.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (F.d. addict) skrev 2016-12-09 11:03:43 följande:

Det är precis det du gör, tror dig vara förmer än de andra. Du är inte ensam om det, det är ett vanligt fenomen hos missbrukare som blivit nyktra.
Svar på tråden Är så trött på missbrukare! Hur svårt är det att ta tag i sitt liv?