Inlägg från: Alexander Bergbacka |Visa alla inlägg
  • Alexander Bergbacka

Är så trött på missbrukare! Hur svårt är det att ta tag i sitt liv?

Först och främst vill jag bara säga att jag på riktigt beundrar hur stark du varit som person att ta dig ur missbruk på egen hand, för det är fan inte någonting enkelt.

Och däri ligger ju problemet. Det är fan inte enkelt att bara sluta. Om man bara kunde ta sig ur dylikt skulle t.ex. ätstörningar inte vara ett samhällsproblem, eftersom de som lider av dem bara kunnat bestämma sig för att sluta.

Med det sagt, så tycker jag också att det är jävligt jobbigt och drygt att dras med missbrukare, men de behöver stöd, inte förakt.

• Alexander Bergbacka
    klyban skrev 2016-12-08 21:46:54 följande:

Håller med dig där, missbruk är en enda lång serie av dåliga val.

Eller en symtom av psykisk ohälsa.
    Dock när man har en missbrukare så ska man behandla det som en sjukdom.
    Lite som att bryta armen är ingen sjukdom, men man behandlas som om det vore vilken sjukdom som helst.

Sen är det tragiskt att folk inbillar sig det bara handlar om att sluta ta en substans.
    Men gör man retorik av det, så är det så givetvis.
    Men i den riktiga världen så är det inte så givetvis.

För att vara specifik så är själva beroendetillståndet faktiskt att se som psykisk sjukdom, jämförbart med tvånget de som har ätstörningar känner, et.c.

Själva vägen dit är kantrad av val, så är det, men sitter man väl i träsket är det inte alls bara att hux flux sluta.

• Alexander Bergbacka

Det kan ju vara en ide att påpeka att det inte är missbruk som gör folk till idioter eller våldsamma, utan vad det handlar om är idioter och våldsamma som utöver detta, av olika anledningar, också är missbrukare.

Missbruk *är* en psykisk sjukdom, och någonting som vem som helst kan drabbas av, både den snällaste och generösaste människan i världen och den sjukaste j*vla psykopaten du kan tänka dig.

Svar på tråden Är så trött på missbrukare! Hur svårt är det att ta tag i sitt liv?