• Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-12-14 10:06:45 följande:

Åh förstår att det är jobbigt. Måste blivit fruktansvärt rädd. Jag har inte trott att han ska plötsligt ska sluta andas utan att jag märker nått däremot tycker jag ofta han har problem med andningen när han grymtar och hostar och ofta spyr efteråt.

Då ser det ut som han inte kan andas och att det är detta som sätter igång alltihop. Och han behöver ofta få sitta upprätt för att lugna sig. Så jag håller på och sätter honom upp på nätterna dock tror jag han är vaken så jag inte väcker

Honlm och somnar om med en gäng. Men är rädd att ett sånt anfall ska gå snett en dag och jag inte kan göra nått. För detta hjälper ju dock inte andningsalarm.

Mår du dåligt tycker jag att du ska se på ett andningsalarm. Ja det kommer nog väcka henne litegrann men eftersom du ändå gör det nu så kanske det inte gör någon större skada? Jag tror inte den första vibreringen väcker de flesta bebisar. Ylva verkar väl dessutom somna om lätt?

Go for it om du tror att det dämpar din oro <3

Åh.. helt tvärtemot mig. Det där kipander och rosslande är jag inte ett dugg orolig för. Oftast är det nog dykreflexen som drar igång pga uppstötningar eller när de sätter i halsen. Men jag tror att de är ganska rustade för att reda upp sånt ändå. Det låter och ser ju otäckt ut men jag tycker det känns lugnande att man oftast märker när det händer iaf.

Om Ylva sover så djupt att vibrationen drar igång (de andas ju lugnast då) så vaknar hon nog inte upp helt och hållet av den. Och som du skriver så väcker jag ju henne ofta annars ändå. Ska nog skaffa ett :)
  • sagoskog
    GästenT skrev 2016-12-14 10:12:21 följande:

Åh herregud. Låter precis som jag. Förstår dig till 100%! Hon sov så gott i vagnen häromdagen men jag kan verkligen inte koncentrera mig på annat än att stanna och se så hon andas. Precis som du beskriver så väcker jag henne gång på gång men mitt petande och kontrollerande. Har även jag ruskat till henne en gång, helt klart i min egna panik och andas gjorde hon säkert. När hon sover så registrerar jag vartenda andetag och räknar sekunderna när andningen blir oregelbunden och det är korta uppehåll. Vet inte vad jag tror om andningslarm, om det underlättar eller förvärrar.. har ett jag kan låna men kan verkligen inte bestämma mig. Det är många jag pratat med som tyckt att det förvärrar oron. :/ Fungerar dom i vagnen förresten?

"Skönt" att jag inte är ensam iaf. Det som skulle vara aktuellt för oss är ett blöjlarm och de borde fungera lika bra i vagn. Möjligtvis att det kanske höras lite dåligt om det är inne i overall, åkpåse, lift osv och man är på något ställe med mycket ljud.

Jag frågade i min BF grupp och det som har ett verkar positivt inställda. Jag skulle ju bli ihjälskrämd om det larmade. Men man får ju försöka hålla huvudet kallt och komma ihåg att det kan vara ett falsklarm. Jag frågade om de brukade larma ofta och en tjej som hade använt larm på flera barn svarade att det bara hänt en gång när blöjan satt för löst. Men ja, det kan nog bli så att man blir mer uppskrämd också. Jag tror dock att man borde kunna känna sig ganska trygg all tid det inte larmar. Och kan man ägna den tiden åt att slappna av och göra annat än att springa från och tillbaka och peta på ungern så är det kanske värt det :) och få låta henne sova i fred någon gång :)
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-12-14 14:18:53 följande:

Låter som du har en dröm bebis...

Våran bebis jobbiga period är mellan 00-02.. matar han 12... han somnar 2. Vaknar 4,sen 7 eller 8... jag kan inte somna om efter 7-8... så blir som sagt knappt sömn... jag känner mig fort nere etc har tid hos psykolog imorn.. vågar fort inte ta antidepp

Sagoskog gud vad jobbigt med din ångest för sids... kände du likadant med tvillingar ? Jag tror andning larmet kanske är bra om de hjälper dej O slappna av....

Ja och nej. Det fanns inte lika mycket utrymme för nojjor då. Sov en så tog jag ju hand om den andra. Sov båda, var det mest bara att tacka gud (eller flygande spagettimonstret ;) ) för det och inte under några omständigheter göra något som riskerade att väcka dem. Jag la nog band på mig lite mer. Men jag hade rutiner för är kontrollera att de andades också och "ryckte" upp dem både en och två gånger. Ena tvillingen andas dessutom så lätt att det knappt varken syns eller hörs. Jag checkar faktiskt fortfarande av att de andas innan jag lägger mig. Men jag kan strunta i det på pappaveckorna eller om det är för stor risk att jag väcker dem utan att det stör mig. Risken för psd tordes vara väldigt låg vid 9 år ;)

Jag förstår att du har mycket med er pojke och att det blir väldigt lite sömn. Hoppas det känns bra hos psykologen imorgon. Håll inte inne med något. Kram
  • Loppan84

Sorry långt inlägg men skriver alla svar på en gång. Va på 6-veckorskontroll idag och han var frisk och allt va bra hon tyckte hyperaktivitet. som överstimuleribh och inte koffein och sa att överproduktionen av mjölk kan va med och bidra till det pga han blir stressad nästan varje gång han ammar av art han måste äts så fort. Hatar att Amma just nu för han blir så orolig plus att det sprutar överallt och kläderna är alltid helt dyngsura. Så nu ska jag pumpa ut lite av den tunna mjölken inför varannan eller var tredje amning ungefär så jag får bort det värsta sprutet. Då slutar förhoppningsvis både överstimuleribg och illamående lite som bägge kommer från sprutmjölken.

Hon sa också rakt ut att hon tyckte jag skulle sluta med minifom då han inte gråter mycket även om shan har en del luft i magen och att det inte finns dokumenterad effekt. Plus att de är ju svindyra. 200 spänn för en liten flaska spm går åt på en vecka. Är det samma i Sverige?

Eagle - ja jag har väl det. Gud vad bra att du ska till psykolog imorgon! Heja dig, set tror jag verkligen är ett steg i rätt riktning <3

GästenT - ta i trä, men fortfarande inte varit riktigt hyper sen koffeinet försvann men aka passa på med mobilen om det händer haha. Däremot har han varit gnällig och leden lite idag hela dagen från han vaknade. Fattar ingenting det har aldrig hänt att han varit det en hel dag och på förmiddagen brukar han bara va glad.

Sagoskog - du har rätt. Pratade om det med barnläkaren idag och hon sa att det är reflex som kickar in och att det är jättebra och jag borde bli lugn av det istället för prolog då psd är mer sannolikt om reflexen inte funkar. Men hon lugnade mig också med hur liten risk det är nu när man vet så mkt om risker (sova på rygg, amma, inte röka etc). Men förstår att det är lätt att va rationellt medveten om det men ändå orolig. Hur gammal är Ylva nu? Snart har du väl passerat 3 månader och då är väl största riskpeeioden över?

• Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-12-14 19:55:49 följande:

Sorry långt inlägg men skriver alla svar på en gång. Va på 6-veckorskontroll idag och han var frisk och allt va bra hon tyckte hyperaktivitet. som överstimuleribh och inte koffein och sa att överproduktionen av mjölk kan va med och bidra till det pga han blir stressad nästan varje gång han ammar av art han måste äts så fort. Hatar att Amma just nu för han blir så orolig plus att det sprutar överallt och kläderna är alltid helt dyngsura. Så nu ska jag pumpa ut lite av den tunna mjölken inför varannan eller var tredje amning ungefär så jag får bort det värsta sprutet. Då slutar förhoppningsvis både överstimuleribg och illamående lite som bägge kommer från sprutmjölken.

Hon sa också rakt ut att hon tyckte jag skulle sluta med minifom då han inte gråter mycket även om shan har en del luft i magen och att det inte finns dokumenterad effekt. Plus att de är ju svindyra. 200 spänn för en liten flaska spm går åt på en vecka. Är det samma i Sverige?

Eagle - ja jag har väl det. Gud vad bra att du ska till psykolog imorgon! Heja dig, set tror jag verkligen är ett steg i rätt riktning <3

GästenT - ta i trä, men fortfarande inte varit riktigt hyper sen koffeinet försvann men aka passa på med mobilen om det händer haha. Däremot har han varit gnällig och leden lite idag hela dagen från han vaknade. Fattar ingenting det har aldrig hänt att han varit det en hel dag och på förmiddagen brukar han bara va glad.

Sagoskog - du har rätt. Pratade om det med barnläkaren idag och hon sa att det är reflex som kickar in och att det är jättebra och jag borde bli lugn av det istället för prolog då psd är mer sannolikt om reflexen inte funkar. Men hon lugnade mig också med hur liten risk det är nu när man vet så mkt om risker (sova på rygg, amma, inte röka etc). Men förstår att det är lätt att va rationellt medveten om det men ändå orolig. Hur gammal är Ylva nu? Snart har du väl passerat 3 månader och då är väl största riskpeeioden över?

Angående psd så har jag för mig största risken (eller vanligaste perioden det sker i alla fall) är runt 3-4 månader, och att de flesta fallen sker innan 6 månaders ålder. Däremot känner jag en vars barn dog i psd när hon var 9 månader..

Med första barnet var jag ganska orolig, sådär att jag behövde kolla andningen regelbundet när hon låg själv i säng eller vagn, fast det var aldrig extrem noja .. den här gången är jag lugnare, vill tro att det är för att jag är lugnare och tryggare i mig själv och hela situationen, men egentligen är det bara för att lilleman haft nästäppa sen han var några dagar gammal bara så man hör honom andas precis hela tiden, finns liksom inget utrymme för att kunna oroa sig, som tur är..
  • Loppan84
    Sajocawa skrev 2016-12-14 21:41:38 följande:

Angående psd så har jag för mig största risken (eller vanligaste perioden det sker i alla fall) är runt 3-4 månader, och att de flesta fallen sker innan 6 månaders ålder. Däremot känner jag en vars barn dog i psd när hon var 9 månader..

Med första barnet var jag ganska orolig, sådär att jag behövde kolla andningen regelbundet när hon låg själv i säng eller vagn, fast det var aldrig extrem noja .. den här gången är jag lugnare, vill tro att det är för att jag är lugnare och tryggare i mig själv och hela situationen, men egentligen är det bara för att lilleman haft nästäppa sen han var några dagar gammal bara så man hör honom andas precis hela tiden, finns liksom inget utrymme för att kunna oroa sig, som tur är..

Oj så sent. Trodde det va 2-3 månader. Huu det är länge till då
  • Loppan84
    GästenT skrev 2016-12-14 14:38:26 följande:

Btw.. julmust är ju tokäckligt!! xD

Omg svär inte i kyrkan!
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-12-14 19:55:49 följande:

Hon sa också rakt ut att hon tyckte jag skulle sluta med minifom då han inte gråter mycket även om shan har en del luft i magen och att det inte finns dokumenterad effekt. Plus att de är ju svindyra. 200 spänn för en liten flaska spm går åt på en vecka. Är det samma i Sveri

Jag dricker typ en kanna kaffe per dag och har inte märkt något problem. Hur mycket går egentligen igenom av koffeinet?

Mina bröst har aldrig läckt, aldrig blivit extremt spända eller sprutat (vad jag vet). Det har alltid känts lite dåligt och jag har haft en genomgående oro över att ha för lite mjölk. Men Ylva har ju hela tiden gått upp mer än tillräckligt. Så nu börjar jag slappna av och känna mig tacksam ist. Det verkar ju en del krångel med att ha för mycket också. Hoppas det löser sig med pumpningen.

Jag skulle nog testa utan minifom. Känns som onödiga pengar om det inte blir någon markant skillnad. Fast ger det resultat är det ju klart värt.

Ylva är snart 2,5 mån. Precis som sajocawa skriver så är det statistiskt sätt vanligast vid 3-4 månader. Innan jag läste det så kändes det bättre för då trodde jag att risken minskade för varje dag. Risken att det sker ö.h.t. är dock nästan försvinnande liten. Vi har ingen riskfaktor heller. Förutom att vi samsover. Men ett nest är nästan jämförbart med egen säng. Visst känns det bättre när man tänker på det, men det hjälper bara lite.
  • sagoskog

GästenT - jag skrev ju att de mobila andningslarmen fungerar i vagn, vilket även står i bruksanvisningen. Men jag blev lite osäker på om de fungerar när man kör vagnen? Jag menar.. borde den inte reagera på rörelserna från när vagnen gungar? Men det vore ju väldigt fult av dem om de skriver att det fungerar i vagnen och så menar de endast stillastående. Det känns ju inte logiskt det heller. Jag ska kolla upp det.

• Symetrical

Hej tjejer!

Har varit lite frånvarande senaste dagarna pga förkylning hos hela familjen, samt en tripp med lillkräk till Göteborg sedan igår. Sitter på tåget hem nu och lyssnar på snarkandes från bebisen. ;P

Apropå bebis andning har jag faktiskt aldrig varit särskilt orolig för psd, varken med storebror eller nu. Är nog ganska chill med sånt. Vägrar tillåta mig att ens "go there" i tankarna. Är dock noga med att inte klä honom för varmt i vagnen, hellre att han är lite för kall än lite för varm. Häromnatten vart jag till och med lite störd på att han låg och fäktade, tog ut öronpropparna och insåg då att han var så täppt att han knappt fick luft. Patent of the year!

Bra att du ska till psykolog, Eagle. Viktigt att försöka bryta den där onda cirkeln asap, känns det som. <3

Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend